Kun je cavia's en konijnen in hetzelfde hok houden?

Ik heb 1 buitenhok, vrij groot. Ik wil weten of ik daarin zowel cavia's en konijnen kan houden.

Weet jij het antwoord?

/2500

Misschien gewoon uitproberen. Volgens mij zijn cavia's en konijnen geen natuurlijke vijanden en kan het prima bij elkaar als er tenminste voldoende eten is.

In de dierenwinkel zitten ze ook bij elkaar in, dus dan zou ik denken dat dat geen probleem moet zijn. Daar hebben ze nog minder ruimte dan de ruimte die jij voorstelt.

Ja kan meerdere konijnen en 1 cavia best samen in een kooi doei. Meerder cavia's en konijn wordt een probleem. Konijnen zijn niet echt klitters, cavia's wel. Konijnen zoeken liever elk een eigen plekje. Verder verschilt het eten nog al van elkaar. Geef ja alleen konijnen voer dan krijg de cavia vitamine C gebrek. Geef je alleen cavia voer dan wordt de konijn te dik. Je zal dus konijnen voer moeten geven en de cavia van tijd tot tijd wat extra moeten zien toe te stoppen.

Soms gaat het goed, soms niet. Bij ons lukte het niet. Wij kochten een cavia en een konijn met de bedoeling ze bij elkaar in één groot hok zetten. Konijn was nogal dominant en ging steeds achter de cavia aan. Niet echt uit agressie maar meer uit affectie of om te spelen. Cavia raakte helemaal de kluts kwijt. Nu zitten ze in aparte hokken.

Je hoort vaak dat het kan, maar ik zou het niet doen. Het kan best dat ze niet gaan vechten (of wel, konijnen kunnen territoriaal zijn en kunnen onverwacht gemeen vechten), maar de cavia en het konijn zullen nooit echt het soort contact hebben dat de cavia als groepsdier nodig heeft. Ze spreken simpelweg niet dezelfde taal, en een sociaal dier heeft meer nodig dan alleen een ander beest dat hem niet verwondt. Wil je een cavia, neem er dan twee of drie, en hou ze in hun eigen (ook grote) hok. Als je ze buiten houdt, let dan ook goed op dat ze een groot binnengebied hebben, én dat ze een goed leefklimaat hebben. Cavia's zijn een stuk kwetsbaarder dan konijnen. Een cavia in de zomer in de zon is een dode cavia. Een cavia op de tocht vaak ook. En als een cavia ziek wordt, moet je er meteen bij zijn, het gaat bij die beestjes namelijk heel snel. Hou daar rekening mee, dieren die buiten zitten zie je al snel minder vaak dan dieren die je binnen houdt.

een mannetje mag nooit bij een mannetje als er ook een vrouw tussen zit. 2 vrouwen kan soms wel.

wij hebben het meerdere keren geprobeerd (opvang) maar zijn ermee gestopt omdat het heel vaak fout gaat. De allerbelangrijkste reden om het niet te doen is dat een konijn in principe een nachtdier is en de cavia niet. De cavia komt door de nachtelijke activiteiten van het konijn niet aan rust toe en kan makkelijk ziek worden. Verder verwonden ze elkaar toch regelmatig. Cavia's zijn inderdaad supergevoelig en overleven dan niet. Kortom: het is af te raden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100