Waarom blaast mijn goudvis belletjes aan het wateroppervlakte?

Ik heb voor mijn verjaardag van vrienden twee goudvissen in een kom gekregen. Een kom is natuurlijk hartstikke visonvriendelijk, dus ben de dag erna als de sodemieter naar de dierenwinkel gegaan om een degelijk aquarium aan te schaffen. Het aquarium heeft een volume van 20l. Er zit een pomp in en twee waterplanten (van die lange groene, de standaard zegmaar). De man van de dierenwinkel vertelde me dat het aquarium eigenlijk eerst twee wekenkeer moet draaien voor ik er vissen in doe, maar aangezien mijn goudvissen in een kom zaten heb ik ze na een uur draaien al in het aquarium gedaan. Nu happen mijn vissen regelmatig naar het wateroppervlak. Kan iemand mij uitleggen wat dit betekent en wat ik eraan kan doen? Ik wil graag goed voor mijn vissen zorgen. Alvast bedankt!!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
7.1K
Ivana
5 jaar geleden
Lees dit even:
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=73&t=951963
Verder staat het internet vol met antwoorden als je even in je browser 'vissen happen naar lucht' opzoekt.
Z512099
5 jaar geleden
Goudvissen zijn koudwatervissen, in te warm water is ook minder zuurstof, vandaar het happen.
Fijn dat ze niet in een kom zitten, maar een 20 liter-bakje is aan de zeer kleine kant, een veel groter aquarium is gewenst, de kans dat ze gaan happen is dan geringer.
Als je het echt goed wil doen kan je daar ook een filter in plaatsen, die is onmisbaar voor goudvissen (zijn erg vervuilend).
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Misschien even de tempratuur checken, En is de filter groot genoeg en pompt hij ook goed zodat er goed zuurstof het water in komt ?! Ik zelf vind 20liter wel erg klein ze kunnen namelijk echt heel groot worden vind het zelf meer vijver vissen ! Die van ons werden zo'n 20 cm ze zitten nu lekker in een grote vijver van mensen !!

Antwoorden (1)

Zuurstofgebrek. Zie mijn reactie!
Ivana
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Wat kan ik daaraan doen? Waterplantjes en pompje heb ik al..
Ivana
5 jaar geleden
Weinig verstand van, maar je kunt vragen in de dierenzaak of verder zoeken op internet!!