Wat te doen bij maden konijn?

hallo!
Ik heb net (heel kleine) maden ontdekt bij mijn konijn.
Ik heb haar direct gewassen en in een handdoek gerold, maar ik krijg de maden niet allemaal weg. Ik heb gezocht naar een DA die op vrijdag avond open is, maar ik kan er geen een vinden. Wat kan ik nog meer doen om de maden weg te krijgen, zodat het probleem niet erger wordt? Ik ga morgen dan naar de DA.
bedankt!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als ik jou was zou ik toch eventjes een dierenarts in de buurt raadplegen. Deze zijn als het goed is ook in de avonden open. Ik heb ook wat op internet opgezocht maar dat zag er niet geruststellend uit.

Antwoorden (2)

Meteen controleren op bloed of mogelijke schade! Maden vergiftigen als het waarde de huid van het konijn en eten het zo op. Als de maden te diep zitten zou het konijn het niet overleven, Mijn konijn heeft vorig jaar geluk gehad, ze zaten toen nog niet te diep maar hij had wel veel pijn. Maden kunnen heel snel toeslaan en kan van het ene op de andere moment te ver/erg zijn. Dus even controleren op schade, als je ze niet weg krijgt adviseer ik je om de dierenarts te bellen. De dierenarts is altijd te bereiken en in geval met spoed kunnen ze meteen opgenomen worden. Meteen handelen dus!
Zorg ook dat je konijn droog is, vocht en warmte zorgen al snel voor maden. Eventjes controleren dat je konijn niet nog vochtig is, dan heeft al een kleinere kans op maden.
Toegevoegd op 29 juni 2018 19:33: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt! ik heb toch een DA gebeld, mocht gelijk komen en de maden zijn weggehaald.
Nu moet ik zorgen dat ze goed eet en ik zal haar dagelijks wassen, om zeker te zijn dat de maden weg zijn. Ik kreeg ook een pipetje met een middeltje voor de huid mee en speciaal voer. Nu hopen dat ze niet dood gaat van de stress.
Bedankt nog!
Voor nu iedere keer controleren op maden. En zo snel mogelijk naar de dierenarts gaan.