Gemiddeld 5 of 6.
Kan ook wel ong 8 worden.
De alleroudste ooit is 14 geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

ik ken mensen die een cavia 12 jaar hebben gehad
dat is heel lang
maar gemiddeld kan hij tussen 3 en 9 jaar worden
zorg dat de cavia niet op een tochtige plek word gezt
daar kunnen ze niet tegen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een cavia word in gevangeschap ongeveer tussen de 5 en 10 jaar.
Over het algemeen worden de mannetjes net iets ouder als de vrouwtjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onze Cacia's zijn 6 en 7 jaar geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een cavia wordt gemiddeld 5 jaar.
Ik zou je echter niet aanraden een cavia als huisdier te nemen, dit even met in mijn achterhoofd je andere vraag, (http://www.goeievraag.nl/vraag/russische-dwerghamster-geschikt-huisider-werkenden.64363).
Als ik het goed begrijp is het beestje dus de hele dag alleen thuis. De cavia van mijn zusje is op 2,5 jarige leeftijd overleden aan eenzaamheid.
Toen zij nog thuis woonde had het beestje de hele dag mensen (of bij mooi weer, als hij buiten was mijn konijn) om hem heen. Toen zij verhuisde was zij de hele dag aan het werk en zat het diertje eenzaam en alleen thuis. Hij werd lusteloos, at niet meer en is gewoon weggekwijnd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een cavia heeft niet zozeer mensen nodig tegen eenzaamheid (en daar kwijnen ze inderdaad van weg) maar andere cavia's. Eén cavia is een slechte keus voor een werkende. En overigens ook voor een niet-werkende. Twee of meer cavia's kunnen wél prima.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of konijnen. Mijn konijn en cavia konden het prima samen vinden, echt een leuk stel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een uitzondering. Fijn dat het goed ging, maar een konijnenmaatje voor een cavia in plaats van een andere cavia is over het algemeen niet aan te raden. De meeste cavia's die aan een konijn gekoppeld worden vereenzamen net zo goed, omdat konijnen niet hetzelfde scala aan communicatiemanieren én een andere communicatiebehoefte hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vond het voornamelijk raar dat het konijn er geen problemen mee had. De cavia was nogal dominant. Groef het konijn een kuiltje in de grond om koeler te liggen, dook de cavia onder hem met zijn buik op de koele plek.
Voerde je eerst de cavia een stukje witlof en daarna het konijn, dan verliet de cavia steevast zijn eten om eerst het eten van het konijn af te pakken... Was eigenlijk best komisch.
Een cavia in gevangenschap wordt ongeveer vijf tot tien jaar oud.Er zijn echter oudjes bekend die wel vijftien jaar geworden
zijn. Het lijkt erop dat beertjes(mannetjes)ouder worden dan zeugjes(vrouwtjes).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eén cavia: gemiddeld een jaar of drie.

Twee of meer cavia's: vijf à tien jaar.

Cavia's zijn extreem sociale dieren. Ze hebben gezelschap nodig van soortgenoten, ze hebben niet genoeg aan gezelschap van mensen, hoe vaak die mensen ook aandacht aan ze besteden (al scheelt dat natuurlijk wel).

Hou er wel rekening mee dat cavia's, als je ze goed wilt verzorgen, geen gemakkelijke dieren zijn. Hun verzorging luistert behoorlijk nauw in vergelijking met sommige andere huisdieren.

Als je overweegt een paar cavia's te nemen, is de bron geweldig om informatie te vinden.