Dementie bij mijn hond wat kan ik doen?

Mijn hond is sinds 4 weken dement.en het wordt alleen maar erger volgens de dierenarts..hij heeft nu valium gekregen voor de nacht zodat hij kan slapen..en ik ook.maar gisterenavond gaf ik als zo gewoonlijk zijn tabletje en ging laters naar bed...de hele nacht bed op bed af..in de hoeken krabben. rusteloos. Ik weet het niet meer. Hij word 13 jaar ..eet goed drink goed.doet niks binnen. Overdag zie je niks aan hem. Het is alleen de nachten. Radeloos.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.7K
paulus811
6 jaar geleden
Is er een scan van de hersenen gemaakt waarmee dementie ook daadwerkelijk is aangetoond? Soms gaan honden ander gedrag vertonen omdat ze bijvoorbeeld slechter gaan zien en ik spreek daarbij uit ervaring. Mijn hond (een Cairn terriër van 15) is soms 's nachts ook onrustig omdat ze niet weet waar ze is.
Erna55
6 jaar geleden
Je zegt: " overdag zie je niks aan hem. Het is alleen de nachten."
Dit is heel anders dan de reactie die je onder een antwoord geeft :
--- Hij heeft de dag naar de nacht verplaats. Overdag ligt hij maar geen contact te krijgen...en ik heb altijd wel een lichtje aan.lopen is hij heel erg traag geworden...kijkt constant om zich heen.herkent mij dan wel en dan niet. Ook zijn naam af en toe dat hij reageert. ----
Z512099
6 jaar geleden
Als hij nog goed eet, drinkt en nog niet incontinent is lijkt de hond mij nog “redelijk” gelukkig, dat hij je niet altijd herkent of niet altijd reageert op zijn naam komt door de dementie (die hij niet beseft).
Voor ‘s avonds misschien iets meer valium of andere medicatie geven in samenspraak met Da, het is de laatste levensfase van je hond, geniet nog zoveel mogelijk van hem.
Rieneke1
6 jaar geleden
Waarom geen cholodin?

Antwoorden (3)

Bestje vlaaitje50, ik denk dat afgaande op wat de dierenarts oordeelt, het moment daar is om niet naar je hart maar naar je hoofd te luisteren. Jij bent radeloos, je hond is 's nachts radeloos, dat is de dementie. Kun je je afvragen
..Overdag zie je niks aan hem.. en ... 'Het is alleen de nachten.'
Urenlange onrust, als de dierenarts je vertelt dat het alleen maar erger wordt, wanneer is dan voor jou het moment daar om maatregelen te nemen? Als hij ook overdag ...?

Laat je hart spreken en beslis met je hoofd dat het genoeg is. Dertien jaar is een mooie leeftijd, wees barmhartig en vraag de dierenarts om een spuitje om jouw hond voor erger te behoeden. Dat zou mijn beslissing zijn en dat is mijn advies. Dit geneest niet, het wordt niet minder, alleen maar erger.
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hier kan niemand je in raden. Alles heeft te maken met jouw uithoudingsvermogen en de balans tussen hem moeten missen en hem rust gunnen. Je kunt met je dierenarts overleggen of de tijd gekomen is om hem in te laten slapen, De arts maakt zulke dilemma's dagelijks mee en heeft een beter inzicht. Alleen op je emoties afgaan, help je de hond niet mee. Een mix van gezond verstand en deernis is een betere verhouding. Hoe help je je hond het beste: door hem te laten lijden of door hem vroegtijdig rust te gunnen ? Wij kunnen je niet raden, de dierenarts wel. STERKTE.
Ivana
6 jaar geleden
Sneu hè!? Het voornaamste probleem is hier meer dat het jou je nachtrust kost. De hond heeft er zelf "geen last" van.

De pilletjes zijn alvast hartstikke goed.
Je kunt eens proberen je slaapkamerdeur dicht te houden.
Op de bank slapen (als je hond je bed ligt te snurken)
Ook ben ik benieuwd hoe het gaat als je het dag- en nachtritme benadrukt: overdag de activiteiten, in stappen, de komende weken verder intensiveren (door bijv. vaker uitlaten, een hele grote wandeling maken van twee uur lang) zodat het lichaam meer rust moet hebben 's avonds en 's nachts (ook jouw lichaam). Overdag de energie eruithalen, zeg maar.
Zorg voor rust in huis tijdens zijn rustperiode. En houd een rigide structuur aan. Bijv. vaste tijden eten/uitgaan. Overdag licht in huis, 's avonds tijdig (een paar uur voor je naar bed gaat) de lichten uit of gedimd in de huiskamer, ook voor jezelf is dit goed trouwens!

Het zijn opzich allemaal open deuren, helaas is er geen wondermiddels tegen dementie... heel veel sterkte met je grootste vriend!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hij heeft de dag naar de nacht verplaats. Overdag ligt hij maar geen contact te krijgen...en ik heb altijd wel een lichtje aan.lopen is hij heel erg traag geworden...kijkt constant om zich heen.herkent mij dan wel en dan niet. Ook zijn naam af en toe dat hij reageert.
Z512099
6 jaar geleden
Ik denk dat een 13 jarige hond geen hele grote wandeling van 2 uur meer aan kan.
Ivana
6 jaar geleden
Honden kunnen evenals mensen bij dementie paniek ervaren, dus last heeft hij er zeker van.