Is het schadelijk dat mijn konijnen afgevallen bladeren eten?

Onze twee konijnen mogen elke dag in de achtertuin rondscharrelen. Ze eten best veel afgevallen bladeren die in de tuin zijn terecht gekomen. Is dit schadelijk voor ze?

(Je zou kunnen beargumenteren dat konijnen zelf wel kunnen bepalen wat goed voor ze is en wat niet. Maar ik las laatst dat de huiskonijnen van nu zodanig gedomesticeerd zijn dat ze niet meer in staat zijn gezonde van schadelijke planten te onderscheiden.)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
16.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onze konijntjes doen dat ook, ze hebben er geen last van.

Het beste antwoord

Leuk dat ze lekker kunnen rondscharrelen.
Het hangt er helemaal van af welke bladeren ze eten. Sommigen kunnen geen kwaad, maar er zijn natuurlijk ook giftige bladeren.
Bijvoorbeeld van hulst, kamperfoelie, kastanje, bereklauw, buxus, viburnum, hortensia, naaldbomen, vingerhoedskruid zijn niet geschikt of zelfs giftig.
Sommige andere bladeren zorgen voor verstopping (eikeblad).
Natuurlijk zijn er ook bladeren die geen probleem zijn, beuk, berk, populier, hazelaar.

Ik heb even voor je gegoogled voor een handige overzichtslijst. Hopelijk heb je er wat aan? ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee hoor, helemaal niet slecht. Mijn konijn doet dat ook. Het is gewoon hetzelfde als ze groene bladeren eten. Nu eten ze gewoon de dode bladeren. Zo helpen je konijnen ook alvast een beetje om de bladeren op te ruimen :)