Welke bodem konijnenhok?

Hoi Ik heb sinds kort twee vlamen die in de tuin komen te wonen. Een flink stuk voor de dame en heer. Nu heb ik een speelhuisje gekocht die als nachthok gaat dienen. Gaas e.d moet ik nog voor de ramen spannen maar mijn vraag is: het hok staat nu op tegels. Ik wil er graag een bodem in maken tegen optrekkende kou en dergelijke. Wat is het beste? Gelakt hout? Isolatie en dan nog een laag steen? Kan t niet vinden op internet. En nog een vraag, moet ik binnen dit hok nog een besloten nachtgedeelte maken? Of hebben ze genoeg aan 1 ruimte als ze vrije uitloop hebben? Dank!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Mijn Vlaamse reuzen verkozen het vroeger om NIET binnen te gaan ondanks verschillende schuilmogelijkheden. Wel gingen ze graag zelf een hol graven dat ze dan gebruikten als ze bang waren. Om te slapen gingen ze niet zo vaak binnen (het gebeurde maar zelden dus), ik heb ze meer dan eens in het midden van de nacht gewoon op het gras zien liggen. Voor mijn kleinere konijntjes had ik zo'n hok gekocht met twee verdiepingen. Ze hadden het wel open staan om in de loopruimte te komen. De tweede verdieping was een voor 3/4 afgesloten en zou dienen als het nachthok. Hier ook weer hetzelfde verhaal als hierboven. Nachthok gingen ze gebruiken als WC en graven deden ze graag. Tot bij de buren en dan heb ik ze echt op ondergegraven draad moeten houden. Daarna gingen ze binnen slapen. Maw je kan nog zo'n goed plan hebben, ze doen hun eigen zin.

Als ik zelf zo'n hok zou maken ( geen denken aan atm), dan zou ik eerder gaan voor stevig hout maar natuurlijk wel behandeld tegen de regen en stenen op de grond zo dat het nooit helemaal constant in het water zou liggen.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dankje! Dit is gelukkig stevig hout. Dan kunnen ze dus inderdaad zelf kiezen als de ren klaar is.
Wij hadden vroeger ook een Vlaamse reus (oké hij was een kruising tussen een Vlaamse reus en een dwerg konijn) en hij kreeg later een vriendinnetje maar ze kozen er beide voor om niet in het hok te gaan. We hadden een hok van hout gemaakt met wat gaas ervoor. In de winter deden we daar deels plastic voor om het warmer te houden en nog een apart nachthok. Maar zelfs als er meters sneeuw lagen gingen ze nog dat hok niet in. Ze lagen liever op de koude, harde tegels dan in hun hok waar ze lekker veel en warm stro hadden. Ik zeg hiermee niet dat je geen hok moet geven, elk konijn is anders. Maar het is niet het belangrijkste voor ze.