Wat te doen als hamster nog ademt maar niet beweegt?

Mijn hamster heb ik net gevonden jn het hokje ze lag stil en ademt nog wel maar ze beweegt niet ik denkt dag ze haar rug heeft gebroken maar lijd ze niet heel erg nu help pleas

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Helaas is mijn hamster overleden vannacht
Rieneke1
6 jaar geleden
Misschien was het gewoon z'n tijd Lynniee, hamsters worden niet zo heel oud. Sterkte!
Antoni
6 jaar geleden
Ai, dat is heel triest! Sterkte gewenst!

Antwoorden (1)

Als een hamster ademt maar niet beweegt, is de kans groot dat deze slaapt. Hamsters slapen in de winter nog meer dan gewoonlijk. Soms wordt deze lange slaapperiode torpor genoemd. Hier https://nl.wikipedia.org/wiki/Hamster vind je daarover:

"Torpor

(...) 's Winters, van oktober tot april, bevindt de hamster zich in een toestand van slaap. Dit wordt torpor genoemd. Hierbij laat de hamster zijn lichaamstemperatuur herhaaldelijk tot vlak boven het vriespunt dalen. Wanneer de temperatuur een minimumwaarde bereikt ontwaakt de hamster en wordt de lichaamstemperatuur tot op een zekere hoogte opgeschroefd. Tijdens deze korte periodieke onderbrekingen van de slaap, eten hamsters van de opgeslagen voedselvoorraad."

Misschien is hiervan nu bij jouw hamster ook sprake van, al is het de vraag of dit ook voorkomt bij hamsters die als huisdier worden gehouden.

Als er niets bijzonders is gebeurd, is het niet aannemelijk dat haar rug is gebroken.
6 jaar geleden
Rieneke1
6 jaar geleden
Dat zou kunnen, maar alleen als de hamster erg koud staat, en dan was dit vermoedelijk eerder opgevallen met de langere vorstperiode die we net achter de rug hebben.