Moet ik mijn kat ontwormen en ontvlooien of is dit puur commercieel?

Mijn kat gaat wel regelmaatig naar buiten en is heel gezond. Ik zie niet dat hij ergens last van heeft. Moet ik alsnog ontwormen en ontvlooien? Is dit niet juist onnatuulijk?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.2K
Cryofiel
6 jaar geleden
Ontwormen en ontvlooien is inderdaad onnatuurlijk. Als je jouw kat een zo natuurlijk mogelijk leven wilt geven, moet je hem niet ontwormen en niet ontvlooien. Jouw kat zal dan heel natuurlijk een wormpjes-infectie oplopen, en die wormpjes kunnen zijn spijsverteringskanaal van binnenuit flink beschadigen. Omdat daardoor ook de voedselopname in gevaar komt, kan je kat allerlei tekorten oplopen. Daarnaast zal hij, ook op geheel natuurlijke wijze, vlooien oplopen waar hij flink last van kan hebben. Niet alleen door de vlooien zelf, maar ook door de wondjes in zijn huid die door het vele krabbel zullen ontstaan. Die wondjes kunnen dan weer geïnfecteerd raken en/of gaan ontsteken. En de vlooien zullen niet alleen op jouw kat rondspringen, maar ook in jouw huis. Trouwens, als je echt voor een natuurlijk leven gaat, zul je jouw kat ook niet meer moeten voeren. In de natuur gebeurt dat namelijk ook niet. Hetzelfde geldt voor het binnen mogen komen in een koude winternacht, ook dat is niet natuurlijk. Ik wil maar zeggen - vaak is onnatuurlijk beter dan natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ Cryofiel, de spijker op zijn kop!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nee niet commercieel, preventief is beter.
Eigenlijk ook voor katten die niet buiten komen. Vlooien kan jij zelf mee naar binnen lopen, hoeft je kat niet voor naar buiten. De kans is kleiner, maar het gebeurt wel.
jodyenboyke
6 jaar geleden
Preventief behandelen bestaat natuurlijk niet! Als er geen eitjes of wormen aanwezig zijn, zou je er geen "troep" in je dier hoevens stoppen. Als niet onnodig wil behandelen en enten, kijk dan eens op facebookgroepen over : bewust vaccineren, ontwormen. Veel informatie en kennis.
Cryofiel
6 jaar geleden
Je kunt er inderdaad voor kiezen je dier bloot te stellen aan de genoemde onnodige risico's, met de kans op de bijbehorende vermijdbare schade.

Antwoorden (1)

Ontwormen en ontvlooien worden weliswaar zo genoemd, maar in feite kan een kat die geen wormpje heeft niet worden ont-wormd, net zoals een kat die geen vlooien heeft niet kan worden ont-vlooid. Maar goed, het heet nu eenmaal zo.

Een kat die buiten komt zal op een gegeven moment vlooien oplopen. Nu kun je natuurlijk wachten tot het zover is, en hem dan pas ontvlooien. Maar dan springen die beestjes niet alleen rond op jouw kat, maar ook in jouw huis. Dan mag je dus ook je eigen huis gaan ontvlooien...

Daarnaast is het ontvlooien van een kat die al vlooien heeft lastiger dan het preventief ontvlooien waar we het hier over hebben. Tel daar nog eens bij op dat ook de kat zelf veel last zal hebben van de vlooien als jij pas in actie komt nadat hij er al mee besmet is, en je ziet dat ontvlooien wel degelijk een goed idee is.

Voor ontwormen geldt hetzelfde. Preventief ontwormen (taalkundig gezien kan dat niet, maar je begrijpt wat ik bedoel) zorgt ervoor dat hij geen wormpjes zal krijgen. Als je jouw kat niet preventief ontwormt, zul je continu moeten controleren of hij nog steeds geen besmetting heeft opgelopen. Dat is dus continu gedoe.

Op een gegeven moment zal hij besmet raken. Dan zul je hem dus alsnog moeten gaan ontwormen. Maar het duurt een tijdje voordat jij ontdekt dat er een besmetting is opgetreden. Tussen de besmetting en het moment waarop jij dat ontdekt, kunnen die wormpjes schade aanrichten aan zijn darmstelsel, en zelfs aan de rest van zijn spijsverteringssysteem. En omdat darmen en immuunsysteem nauw verbonden zijn, loopt ook zijn immuunsysteem een risico. Je loopt zelfs het gevaar dat de schade door de wormpjes onomkeerbaar is.

Ook voor ontwormen geldt dus dat dit wel degelijk een goed idee is, althans, voor katten die ook buiten komen.

Cryofiel
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ Preventief is beter, je huis vol vlooien wil je niet meemaken. geldt ook voor ontwormen.