De kat van onze kennissen is opeens verlamd aan het achterlijf! Wat kan het zijn?

Mijn tante belde vanmiddag naar mijn moeder. Zij vertelde dat kennissen van ons hun kat in haar mandje hadden gevonden, met een verlamd achterlijf! Zij weten niet wat eraan vooraf is gegaan. Kan het zijn dat de kat gevallen is? Heeft iemand haar mishandeld? Maar wat ik me vooral afvraag: is er ook een ziekte waarbij katten verlamd raken, al dan niet gedeeltelijk?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.8K
jodyenboyke
6 jaar geleden
Alles kan, als er met mijn honden of kat iets is, neem ik eerst contact op met de dierenarts, de rest komt later.....
Ritsuka
6 jaar geleden
Ga zo snel mogelijk naar de dierenarts
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat heb ik ook heel nadrukkelijk gezegd! Maar ze wilden niet op zondag gaan, om het feit dat ze dat niet konden betalen (zondag is het duurder)... Ik vraag me af of dat een excuus mag zijn. Maar ik kreeg ze niet overtuigd...
Ritsuka
6 jaar geleden
Dus dan mag het beestje 24 uur of langer pijn lijden en mogelijk overlijden?
Zulke mensen verdienen geen dieren.
criseyde
6 jaar geleden
mee eens! onze kat had zich ook met een verlamd achterlijf naar huis gesleept. Meteen mee naar de dierenarts gegaan, bleek een tumor in de rug te hebben die de zenuwen afknelde, helaas moeten laten inslapen, maar beter voor de kat.
Rieneke1
6 jaar geleden
@noepetote, zijn ze inmiddels naar de dierenarts geweest?

Antwoorden (2)

Dit kan voorkomen bij HCM, een vorm van hartfalen. Een bloedstolsel kan dan de bloedtoevoer naar het achterlijf blokkeren, waardoor de kat verlamd ia aan de achterhand. Meestal is hier geen andere oplossing voor dan de kat euthanaseren. Toedienen van bloedverdunners heeft slechts zelden het gewenste effect, en bovendien moet dat snel gebeuren. Dit is voor de kat extreem pijnlijk, en wat mij betreft zijn deze mensen geen dier waard. Ik kan alleen maar hopen dat ze zelf ooit een dergelijke pijn mogen ervaren.
Rieneke1
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Rieneke Dit soort gevoelens heb ik er ook bij... Zij beweren dat ze er het geld niet voor hebben. En ze geloven er zelfs in dat het misschien vanzelf weer weggaat! (Omdat het ook uit zichzelf ontstaan lijkt te zijn. Althans, zo lijkt het). Die mensen waarover ik praat, staan bij mij eigenlijk totaal niet bekend als dierenbeulen. Zij zeggen ook dat het ook helemaal niet waarschijnlijk is dat die kat pijn heeft. Maar erg genoeg schijnen ze niet over te halen te zijn..!..
Rieneke1
6 jaar geleden
Dus ze zijn nog steeds niet naar een dierenarts geweest begrijp ik? Vreselijk dat arme dier...ik wil je niet zeggen wat te doen, maar ik zou hier zeker geen genoegen mee nemen en 144 bellen. Ongelooflijk....en wat geld betreft, je zorgt dat je kat verzekerd is of dat je een poezenpot hebt. Je belt de dierenarts om een betalingsregeling of je probeert een lening te krijgen van vrienden of familie. Zo duur is euthanasie niet. Of desnoods geef je het beestje bij het asiel af, of laat je dat door de dierenambulance doen onder het mom van gevonden zwerver. Hier zijn gewoon geen excuses voor, zo triest...
Het kan ook een hernia zijn. Dan kan je je het beste wenden tot een orthomanuele dierenarts. Daarvan zijn er twee in Nederland. Dr. Aharon en Dr Heukels. de laatste heeft zitting in meerder plaatsen in het land