Moet ik een vriendje kopen voor mijn goudvis?

Ik had drie goudvissen, maar twee ervan zijn onlangs overleden. Nu is er eentje dus alleen. Hij zwemt goed rond, maar ik heb het idee dat hij naar zijn spiegelbeeld toe zwemt. Ik heb ook gelezen dat goudvissen groepsdieren zijn. Dus nu vraag ik me af: Moet ik een nieuwe goudvis erbij kopen?
De andere twee zijn twee dagen geleden overleden, op ver uit elkaar gelegen tijdstippen (een was ziek, andere onbekende oorzaak). Het water en alle accesoires zijn ververst...

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.3K
fremar
7 jaar geleden
http://www.aquariumfans.nl/goudvissen-wat-moet-je-weten/
Z512099
7 jaar geleden
Je geeft in je vraag al het antwoord aan: goudvissen zijn groepsdieren, dus is het logisch jouw ene goudvis terug wat companie te geven.

Antwoorden (3)

Een goudvis is geen scholenvis en kan perfect alleen gehouden worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Z512099
7 jaar geleden
Dat is onjuist, goudvissen zijn sociale dieren die graag met soortgenoten leven, een goudvis die alleen gehouden wordt stresst en voelt zich onveilig.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kan zijn dat ze dit liever hebben, maar ze kunnen zeker alleen leven. Ik heb een goudvis alleen 9jaar oud zien worden en die was altijd heel rustig en gezond.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een goudvis kan 30 tot 40 jaar worden, 9 jaar is dus niet oud.
Ik zou er goed over nadenken! Vissen kunnen namelijk ziektes aan elkaar overbrengen. Iedere vis is gewend aan zijn eigen water en eigen leeftomgeving. Je kunt wel meerdere kopen en tegelijk veranderen. Maar nooit en dab ook nooit nieuwe vissen bij oude vissen doen!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zou eerst kijken naar de reden waarom de andere 2 zijn overleden: Is je bak wel groot genoeg? Voor 3 normale goudvissen zou een bak van 250 liter nodig zijn, 3 siergoudvissen ongeveer 150l. Door een te kleine bak gaat de waterkwaliteit achteruit en kan het lichaam van de vis niet groeien waardoor hij uiteindelijk sterft aan interne bloedingen omdat de organen te groot worden. Is je filter ook niet overbelast? Goudvissen zijn énorme vervuilers die sterke filters nodig hebben.

Hou er rekening mee dat goudvissen heel slechte aquariumvissen zijn en eigenlijk in vijvers thuishoren. In goede omstandigheden worden ze tot 40cm lang en meer dan 30 jaar oud