autogordel voor de hond verplicht?

Op internet lees ik verschillende dingen. Loop ik een kans op een bekeuring als ik de hond zonder gordel op de bijrijdersstoel laat zitteb of op de hoedenplank laat liggen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

je hond mag niet los zitten in de auto zodat hij zomaar onder je voeten of op je schoot kan gaan zitten
hij moet dus idd in een reiskooi/bench of in een tuigje aan de autogordel vastgemaakt
als je een net spant tussen de voor en achterstoelen mag hij wel los op de bank
het is ervoor dat hij de bestuurder niet kan storen tijdens de rit en als er iets gebeurd de hond niet door de voorruit heen vliegt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat klopt. Honden, en andere huisdieren mogen niet meer los in de auto. De kans is groot dat het diertje aan de wandel gaat en daardoor een ongeluk veroorzaakt. Ook losliggende spullen mogen niet meer in de auto. Ook daarvoor kan je een boete krijgen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Roadie, de veiligheidsgordel voor honden

Veiligheid tijdens de autorit is belangrijk. Voor mensen is dat bij de wet geregeld. Voor honden nog niet. Dat neemt niet weg dat ook honden graag ongeschonden uitstappen na een noodstop of erger.

Tests geven aan dat een hond die niet vastzit een botsing bij 50km per uur bijna nooit overleefd. En dat een hond van 30kg bij dezelfde snelheid een kracht vertegenwoordigt van 600 kilo. Al zit je zelf wel veilig vast, je vertelt zo’n klap in je nek ook toch niet na.

Om je hond, jezelf en je medepassagiers dus veilig te houden in noodsituaties is een autogordel voor je hond dus net zo belangrijk als die van jou.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger mocht de hond los in de auto,gelukkig nu niet meer; ik heb eens een klapband gehad en mijn hond is tot vooraan geslingerd toen was het nog een puppy.Ondertussen is hij 4jaar en is panisch angstig als hij mee moet met de auto dus neem ik hem enkel mee als hij bijvoorbeeld naar de dierenarts moet ofzo.Ondertussen heb ik er een 2de hond bij die ligt mooi vastgeklikt met een gordeltje achter op de bank.Ik wil maar zeggen als je je hond graag ziet zorg dan voor zijn veiligheid daar kan geen één bekeuring tegenop.