mijn hond heeft last van oorsmeer wat ik lastig schoon krijg heeft iemand tips waarmee het goed schoon te maken is en waarmee ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

De dierenarts heeft hier middeltjes voor.
Wij hadden ook een hond die veel last had van zijn oren, en kregen speciale druppels om in te masseren. Dit maakte het oorsmeer vloeibaarder waardoor het makkelijker te verwijderen was.
Maar laat je dierenarts eerst kijken wat de oorzaak is van het vele oorsmeer.
6 jaar geleden
Ondanks het feit dat bijvoorbeeld hangende oren, langere oren en vacht dieper in het oor tot oorinfecties kunnen leiden is dit lang niet altijd zo. In principe is het lichaam van een hond prima in staat om de oren zelf gezond te houden. Op het moment dat je opmerkt dat iets niet klopt kun je stappen ondernemen. Zo kan een hond laten merken dat hij last heeft van zijn oren door te krabben of met zijn kop over de grond of langs meubels te schuren. Zoals eerder gezegd is teveel oorsmeer ook een waarschuwing dat de oren schoongemaakt moeten worden. In deze gevallen zul je de oren dus regelmatig schoon moeten maken. Hiervoor is het raadzaam om zo neutraal mogelijk materiaal te gebruiken en producten als wattenstaafjes te vermijden. Met een wattenstaafje ga je te diep in het oor, waarbij je de bloedvaten en klieren stimuleert. Deze stimulatie zorgt juist voor extra productie van oorsmeer.

Oorsmeer is niet per definitie iets negatiefs. Integendeel zelfs, oorsmeer is juist bedoeld om schadelijke stoffen buiten te houden. Mocht er dus teveel oorsmeer aangemaakt worden hoef je niet het gehele oor schoon te maken, slechts de oorschelp. Hierbij is een simpele droge doek goed genoeg. Het is voor een hond vervelend als er vocht in zijn oor komt, dus een natte doek is niet per se nodig. Bovendien gaat het puur om het verwijderen van overmatig oorsmeer, je kunt dit met een droge doek gemakkelijk wegvegen. Mocht het oorsmeer vastgeplakt zitten raad ik je aan om hier wat babyolie of minerale olie op te druppelen, zacht in te masseren en vervolgens het oor met lauw water af te spoelen. Hierna kun je het oor droogmaken met bijvoorbeeld een pluk watten. De meeste honden vinden het niet prettig als je druk op het oor uitoefent, dus dan zou ik olie verkiezen boven het grondiger schoonmaken van het oor.
fremar