Hoe introduceer ik een logé hond (rottweiler) bij onze eigen hond (herder)?

Vanmiddag krijg ik een rottweiler van 9 jaar te logeren van mensen die ernstig ziek zijn en er tijdelijk niet voor kunnen zorgen. Het is een schat van een hond, maar ik ken haar alleen vanuit haar eigen thuis situatie en weet niet hoe ze gaat reageren op onze hond in ons huis. Onze hond is verder prima gesocialiseerd, maar ook met hem weet ik niet hoe hij gaat reageren als er een rottweiler in zijn huis loopt. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (3)

Het zal toch in het begin wat aftasten, blaffen, grommen en misschien wel bijten woren. Ook zal je eigen hond 'zijn' territorium willen gaan verdedigen.

Ik zou proberen door ze eerst een tijd samen in de tuin te laten en zo langzaam steeds een beetje naar binnen werken. Dit om er voor te zorgen dat je eigen hond zich niet meteen helemaal bedreigd voelt. Blijf er in elk geval wel steeds bij om de scheidsrechter te spelen en ze op z'n minst een beetje uit elkaars vacht te halen! ;)

Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf niet bijster veel verstand heb van de opvoeding en socialisatie van honden, maar je zou allicht je vraag eens kunnen opzoeken of stellen in de fora van verschillende hondensites.

Succes in elk geval en ik hoop dat ze snel aan elkaar zullen wennen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou een wandeling gaan maken met alle bijbehorende mensen en de twee honden zo, op vreemd terrein, aan elkaar introduceren. Liefst ergens waar ze vrij, los van de lijnen, rond kunnen rennen : de rangorde is dan al een beetje bepaald tussen die twee, want dat moet nou eenmaal altijd worden vastgesteld onder honden. Dan met z'n allen aan de koffie bij jullie thuis, en na een uurtje dan de rottweiler-eigenaren met stille trom laten vertrekken.

Het is heel belangrijk goed op te letten, hoe de rangorde tussen de honden bepaald wordt, en die te respecteren : de ranghoogste moet steeds in zijn hogere rang bevestigd worden : als eerste eten krijgen, als eerste zijn riem om als jullie 'uit' gaan, als eerste geborsteld worden, als eerste een 'knabbel', enz. Dat zorgt voor rust tussen de honden onderling. (Ook al zien wij mensen dat anders - je moet nu even 'honds' denken, als zou blijken, dat je bezoek-hond hoger staat dan jullie eigen hond...als je dit niet doet, gaan honden je nl. duidelijk maken, dat je als roedelleider niet goed ziet wat de feiten zijn, en dan blijven ze staggelen om het je duidelijk te maken)...
Maar misschien vinden ze elkaar hartstikke leuk, en ga je een welliswaar drukke, maar leuke tijd tegemoet....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1, mooi verwoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dikke +
de gezamenlijke sessie om de honden aan elkaar te laten wennen is een goede tip (vooropgesteld dat de eigenaren van de rotweiler dat kunnen).
wat ik ook zou doen is beide honden thuis (binnen) een eigen plekje geven niet bij elkaar in één ruimte, maar echt apart (tenzij uiteraard ze erg goed met eelkaar overweg kunnen en het samenslapen prima gaat). verder zou ik ook hun eten in aparte ruimte klaarzetten. dan kunnen ze daar geen ruzie over maken.