Kan ik een paar druppeltjes valeriaan tinctuur ( gekocht in kruidvat ) in het drinkwater van mijn kat doen?

Mijn kat Daya komt niet meer overeen met mijn kat Chanel sinds ik ze apart heb moeten zetten omdat ze beide kittens gingen krijgen. In die tussentijd hebben we ook een zwerfkatje (Nalu) in huis gehaald. Int begin ging het goed tussen Daya, haar kittens en Nalu maar sinds de kittens een andere thuis hebben niet meer. Zodra ze Chanel of Nalu ziet valt ze direct aan! Zouden die druppeltjes een positief effect kunnen hebben zodat Daya hierdoor rustiger en zich meer ontspannen voelt? En de andere katten niet meer aanvalt.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
5.1K
Rieneke1
6 jaar geleden
Is Nalu al gecastreerd?
Ritsuka
6 jaar geleden
Geen idee of het helpt, maar pas op dat er geen alcohol in de vloeistof zit.
Ivana
6 jaar geleden
Haal een verdamper Feliway, dat lost heel vaak de problemen op. Kijk even op Google voor informatie over dit product. Het is een vervanging van natuurlijke feromonen (natuurlijke kalmeringsstoffen).
Rieneke1
6 jaar geleden
@Ivana, ook feliway gaat dit niet oplossen. Sowieso is het geen wondermiddel, maar bij gedragsproblemen zoals vechtpartijen absoluut ontoereikend. Je moet op zoek naar de oorzaak en die wegnemen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
helemaal mee eens Rieneke.
ik deed wel vaak een paar druppels valeriaan op de krabpaal en krabplank; veel katten vinden dat heerlijk.
maar de vechtpartijen werden er echt niet minder om.

Antwoorden (1)

Nee, dat is geen goed idee. Sowieso is het het beste je katten altijd zuiver drinkwater aan te bieden. Valeriaantinctuur kan je op een lapje of speeltje sprenkelen.
Dat zullen je katten waarschijnlijk wel waarderen, maar een oplossing voor dit probleem gaat het niet zijn.
Allereerst is het zaak een medisch probleem uit te sluiten. Als daar niets uit komt zou ik er een ervaren en gediplomeerde gedragstherapeut bijhalen.
Sowieso is het zaak te zorgen dat het niet van kwaad tot erger gaat en de vechtende katten per direct met hun eigen spulletjes een aparte ruimte te geven.
Ik hoop trouwens dat je de kittens niet voor 15 weken de deur uit hebt gedaan. Kittens te vroeg van elkaar en hun moeder scheiden is traumatisch voor alle partijen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Los van dit hele verhaal zullen de poezen zeker meer rust in hun leven ervaren als je ze laat castreren.
Rieneke1
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Zeer twijfelachtige reactie van Rieneke1.
Poezen kunnen niet gecastreerd worden, katers wel. En dat ze er rustiger van worden is een fabeltje. Vaak wel wat dikker dus slomer. Dan de voeding aanpassen.
Smeer elke dag een druppel valeriaan op de wangen of boven op de kop van je katten en een druppel in de kattenbak. Gegarandeerd dat ze elkaar beter verdragen.