Is het slecht om water door het eten van de kat te doen?

Als ik mijn kat ''natvoer" geef, dan maak ik het lekker warm door het even in het water te weken, ik giet het af maar hou wel wat lekker warm water over, ongeveer 1,5 eetlepel. Dat heeft de volgende voordelen denk ik: de kat krijgt extra water binnen en de kat zit eerder vol waardoor hij misschien beter op gewicht blijft.
Of heb ik het helemaal mis? Kan de kat watervergiftiging oplopen of iets anders?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
13.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nee een kat kan zeker geen watervergiftiging op lopen wat hij drinkt zelf ook water maar ik zou niet al te veel water bij doen misschien 1 eetlepel en ik zou eens even kijken of (hij/zij) z'n eten lekker vind zonder water en als ie z'n eten lekkerder vind met water zou ik gewoon zo door gaan
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
waarom zou je het uit het blik of kuipje halen en het dan in warm water stoppen? wij laten het kattenvoer in het blikje of kuipje zitten en nemen dan een pan met heet water, en daar zet je dan het blikje/kuipje in. dan wordt het kattenvoer goed warm van.

Het beste antwoord

Het is prima om je kat natvoer op temperatuur te geven, en water toevoegen is een goed idee. Katten zijn van nature woestijndieren die hun vocht uit hun prooi halen. Met droge brokjes schiet dat helaas niet op, met als gevolg dat de meeste katten lichtelijk uitgedroogd zijn, omdat dat voer zo goed als geen vocht bevat en drinken niet in hun systeem zit. O.a. nierfalen is daardoor een groot probleem bij veel katten. Als je alleen natvoer zou geven, dan is extra vocht toevoegen overbodig, maar in geval de kat brokjes krijgt en daarnaast natvoer, dan is het een heel goed idee daar een lekker soepje van te maken.
Rieneke1
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik wil echt niet vervelend zijn, maar jouw verhaal is precies de fabel waar iedereen in wil geloven ;) mijn beide ouders zijn dierenarts en de rest van mijn familie heeft een kattenhotel...dit is wat mij altijd gezegd is!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Superbedankt voor je informatieve antwoord. Ik geef ze meestal alleen droogvoer, en hooguit een paar keer in de week natvoer. Drinken doen ze wellicht al genoeg van zichtzelf, maar erg vaak zie ik het ze niet doen. Ik controleer wel eens de manier waarop hun vachtje zich terugtrekt als je zachtjes een velletje in hun nek omhoogtrekt. Aan de hand van die bevindingen heb ik niet het idee dat ze uitgedroogd zijn, maar wat extra water idd een paar keer per week is dan toch goed. Bedankt ook namens de katjes, die vinden dat 'soepje met grote stukken' verrukkelijk!! Net een nog warme prooi :)!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dit staat op de site van de praktijk voor kattengedrag:
Een kat heeft van nature geen aandrang om te drinken. Zolang hij leeft van zelfgevangen prooien of voer krijgt met een hoog vochtgehalte (blikvoer of rauwe voeding) is dat geen probleem.
De meeste katten worden echter tegenwoordig uitsluitend met droge brokken gevoerd, iets wat eigenlijk volkomen tegennatuurlijk is voor deze diersoort. Een van de nadelen van brokken is dat het de urine zeer geconcentreerd maakt. Blaasgruis, nierproblemen en andere nare zaken liggen op de loer. Bij verwilderde katten die alleen natuurlijke prooien eten komt geen blaasgruis voor!
Rieneke1
6 jaar geleden
Als het velletje niet snel terugspringt naar de oorspronkelijke positie zijn ze ERG uitgedroogd, zo ver wil je het niet laten komen. Wat ook goed is is om het water niet naast het eten te zetten. Beter zet je op meerdere plaatsen schalen water neer, liefst zo breed dat ze kunnen drinken zonder dat hun snor de rand raakt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dankje! Ik heb op meerdere plekken grote drinkbakken staan! Toch zie ik ze zelden drinken, eens een tijdje via de soep proberen!
Rieneke1
6 jaar geleden
Ik denk dat je het prima aanpakt!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
:)!

Andere antwoorden (2)

Droogvoer met 3x in de week nat voer blijft het beste voor een kat, ook al zeggen mensen van niet, het is echt zo! Mijn familie runt een kattenhotel, dus je kan het van me aannemen ;)

Toegevoegd na 1 minuut:
En als je dan die ene keer natvoer geeft....doe er alsjeblieft niks mee! Geen warm water, een kat drink zelf! En als je kat niet zelf drinkt, moet je langs de dierenarts.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord! Als ik het verhaal van Rieneke1 volg, dan heeft een kat niet van nature die impuls om genoeg te drinken, en dus ga ik wel door met het water bij het eten. Mede omdat ik het grootste deel van de tijd alleen droogvoer geef.
Het toevoegen van een klein beetje extra water aan incidenteel natvoer kan geen kwaad. Het is echter wel belangrijk dat de kat zelf zijn inname van vast voedsel en vocht kan reguleren. Bied daarom altijd voer aan en apart daarvan water.

Dat katten niet uit zichzelf zouden drinken "omdat het niet in hun systeem zit", zoals hierboven geschreven, is klinkklare onzin. Als een kat alleen droogvoer en water krijgt, kan een gezonde kat zijn inname prima zelf reguleren. Alleen droogvoer is niet ongezond en dit is dan ook beslist niet de oorzaak van nierfalen, blaasgruis of andere aandoeningen.

De exacte oorzaak van nierfalen en blaasgruis is ondanks veel onderzoek niet geheel bekend. Het komt ook voor bij katten die geen droogvoer krijgen of in het wild leven. De belangrijkste oorzaak is genetische aanleg en "persoonlijke" gevoeligheid voor die aandoeningen; daarnaast zijn er allerlei bacteriële en virale infecties die dit kunnen veroorzaken.

Als je eenmaal een kat hebt met problemen (uitdrogingsverschijnselen, niet zelf drinken, blaasgruis, nierfalen) is een bezoek aan de dierenarts nodig. In overleg zijn er dan mogelijk oplossingen nodig om de kat extra vocht toe te dienen, afhankelijk van de situatie. Bij gezonde katten is dat, nogmaals, niet nodig. Een kleine hoeveelheid is echter niet slecht.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ok, aangezien dit sterk verschillende meningen zijn, ga ik voor de gulden middenweg, zoals meestal de meest wenselijke optie, alles met mate.....!