Mijn cavia wil geen brokjes meer eten alleen groenvoer wat moet ij doen?

Hij eet geen brokjes alleen groenvoer en hij drinkt gelukkig wel maar hij valt nu heel erg af weet iemand wat ik moet doen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
7.5K
Ritsuka
6 jaar geleden
Hij eet niet goed en valt af, tijd voor dierenarts.
Rieneke1
6 jaar geleden
zou goed iets met het gebit aan de hand kunnen zijn. Ik zou rap naar de dierenarts gaan, voor het niet meer hoeft.
Rieneke1
6 jaar geleden
En, wat zei de dierenarts er van?

Antwoorden (3)

Zet hem eens in de tuin, op een stuk gras. Wil hij gras eten? Dit is namelijk zijn natuurlijke voedselbron. Als hij dit ook niet wil, is er iets inderdaad niet helemaal goed. Bekijk de volgende tips maar eens.
Kijk eens naar de tanden van uw cavia. Zien die er goed uit? Geen gaatjes of andere slijtage? Dit zou hem pijn kunnen doen tijdens het eten. Als er iets niet in de haak is, ga er mee naar een dierenarts.
Doet hij anders de laatste tijd? Heeft hij een vriendje moeten missen? Het kan zijn dat hij in een dipje zit en daarom geen trek heeft. U kunt hem helpen door misschien een nieuw vriendje erbij te nemen.
Heeft hij nieuwe brokjes gekregen? Plotselinge verandering van voedsel is niet goed voor een dier. Dit moet u opbouwen. Waarschijnlijk moet hij nu wennen aan de nieuwe brokjes.
Is de cavia oud? Oude cavia's eten over het algemeen minder.
fremar
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hij is 6 jaar en hij zit al denk ik nu 4 jaar alleen in een hok maar wel vaak op schoot en vaak samen buiten op het gras maar hij eet wel gras en kool maar geen brokken hij is de laatste tijd ook slomer en zit heel veel in 1 hoekje als je bij zijn hok komt blijft hij meestal zitten dat deed hij eerder niet en ik weet niet zo goed wat ik moet doen moet ik naar de dierenarts gaan?
Rieneke1
6 jaar geleden
@Pino2011 ja uiteraard moet je naar de dierenarts gaan. En wel rap!
wij mensen hebben de neiging om te denken dat wij het beter weten dan de dieren zelf, hoe ze moeten eten en drinken. maar dieren hebben nog een natuurlijk instinct over wat ze willen eten of drinken. eten of drinken ze iets bepaalds niet, dan is dat omdat ze voelen dat dit hen nu geen goed doet. Dit is een eigenschap die wij, mensen, vaak al verleerd hebben.
laat hem. als hij nu groenvoer wil eten, laat het hem eten.
eet hij één merk van brokken niet bv. kan je ook proberen hem andere brokken te geven. maar zoek eerst goed op wat het beste voedsel is voor een cavia. Op een onafhankelijke bron, dus best geen forum noch een advertentie van één of ander voedingsmerk...
6 jaar geleden
Rieneke1
6 jaar geleden
Een cavia die eerst z'n brokjes at maar nu niet meer, en die bovendien afvalt, moet toch echt naar de dierenarts, en wel rap ook.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor de reactie allemaal ik ben er mee naar de dierenarts geweest en die was heel blij dat ik heen was gegaan omdat hij last had van zijn tanden en hij at alleen groenvoer en dat is natuurlijk ook niet goed hij at namelijk helemaal geen brokken maar gelukkig is hij weer helemaal beter!
Mijn cavias krijgen enkel groenvoer en leven in een ren met hok buiten die woj steeds verplaatsen om het gras af te doen. Ze eten dus heel de dag gras (in de winter binnen met hooi) en daar bovenop elke dag een bordje paprika, wortel, kruiden, pastinaak, tomaat, enz... telkens in wisselende verhoudingen met uitzondering van de paprika (mag geen dag gemist worden). Ze zijn goed gebouwd en zeker niet te mager of dik. We hebben hier wel droogvoer mart dat word zelden of nooit gegeven.