Hoe krijg ik mijn kat -op een vreedzame wijze- schoon ?

Mijn kat (één van de twee) is 8 jaar en een echte buitenkat. Ze komt binnen om te eten en (meestal) 's avonds om te slapen. Voor de rest van de dag is ze vooral buiten.

Daarnaast is ze vrij schuw. Type: "boerderij kat", zeg maar.

Ze komt me regelmatig begroeten als ik buiten kom en verwacht dan ook een aaitje. We hebben op deze basis dus best een goed contact.

Vlooiendruppels of een goede borstelbeurt worden echter niet gewaardeerd. Even een aaitje prima maar vastgepakt worden en door het borstelen overal aangeraakt en niet weg kunnen/mogen worden beschadigd het vertrouwen enorm.

Ik heb al geprobeerd er een gewoonte van te maken om haar regelmatig te borstelen, maar het effect is dat ze vervolgens gewoon niet meer in mijn buurt komt. Zéker niet wanneer ik een borstel in mijn handen heb.

Niets doen en het zo laten is soms de oplossing. Een goede regenbui en een ruwe kattentong doen soms wonderen, maar af-en-toe is een flinke borstelbeurt gewoon nodig !!! Haar vacht is soms gewoon vies en zit dan vol klitten en losse haren.

Ik wil mijn katje graag goed verzorgen door haar te helpen haar vacht goed te onderhouden en ook de nodige vlooienbestrijding te doen, maar daarbij mag ik haar vertrouwen niet verliezen.

Hoe pak ik dat aan ?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heel veel geduld hebben, op ten duur zou dit kunnen werken.
Ik begrijp hieruit dat de opties beperkt zijn... Heb er zelf ook een aantal rond lopen die gelukkig dol zijn op de kam/borstel. Super goed dat je deze instelling hebt :) Kunnen veel mensen een voorbeeld aan nemen die dieren hebben.
Rieneke1
9 jaar geleden
Vlooienbestrijding kan ook oraal, en regelmatig borstelen houdt je kat in een kunstmatige rui.
Borstelen alleen doen als je kat het zelf niet meer aankan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is het geen optie, hoe gemeen het ook is, haar echt een keer te vangen hier voor? Bijv. in de reismand, of op een aparte kamer insluiten (voor eventjes natuurlijk). Misschien moet ze je dan 2 dagen niet, maar ze is dan wel geholpen tegen de vlooien en heeft een beter vacht. En erna het katje wat verwennen door extra aandacht (proberen) te geven, en wat lekkere dingen.
Bij een kennis heeft zo iets namelijk een keertje geholpen in ook een lastige situatie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vlooiendruppels moeten af en toe gewoon, maar borstelen doe ik echt nooit. Ik heb er ook één die soms als schoorsteenveger binnenkomt, maar het moet wel heel gek worden wil ik ingrijpen met viezigheid. Zoals die keer dat ie waarschijnlijk in een hele gore sloot had gelegen en kleddernat maar vooral met een enorm gore walm om zich heen binnen kwam.. toen heb ik hulp ingeroepen om 'm in bad te doen. En m'n andere kat heb ik dat ooit aangedaan toen ie zichzelf had ondergescheten tijdens de verhuizing. Eigenlijk extra zielig, maar ik wilde ze pas de volgende dag introduceren in de rest van het huis, en wilde echt geen kattenpoep door m'n slaapkamer en op m'n bed hebben. Maar ehm.. over het algemeen kunnen ze het best zelf, volgens mij. Alleen bij langharige katjes zul je waarschijnlijk meer werk hebben, maar met gewone huis, tuin en keukenkatten heb ik dat eigenlijk nooit gedaan en m'n ouders deden dat bij hun katten ook nooit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik lach mijn kat wel uit soms als hij met een zwarte kop binnen komt lopen. Ik heb het idee dat dat soms ook helpt, maar helemaal zeker weten doe ik dat niet.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@Lies12
Haha... het valt te proberen. @conqie
Da's een serieuze optie ! Dat ga ik in elk geval eens proberen. Het is in elk geval een poging die het vertrouwen van de kat niet schaadt.
Rieneke1
9 jaar geleden
Oze, dan is felifriend wellicht een beter idee.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij ons deed feliway niks, en valeriaan waren ze helemaal gek op. Ze vochten wie er in de mand naar de dierenarts mocht. Wat je ook nog kan proberen is een kennis vragen om de kat eenmalig te borstelen of druppels te geven. Dan krijgt die de schuld, en niet jij. Zoek iemand uit die niet veel bij jou thuis komt.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Onze poes vind douchen echt lekker :-)
De kat vind het niks...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Oze enz, jouw kat vindt waarschijnlijk dat die dikke vacht nodig is omdat ze altijd buiten is. Borstelen met zo'n speciaal borsteltje met hele kleine rubberen puntjes om te ontklitten kan geen kwaad, maar het probleem is waarschijnlijk dat ze niet vastgehouden wil worden.
Dus hééél langzaam opbouwen. Beginnen met één klein streekje zonder vasthouden. Dat lukt jou wel.

Het beste antwoord

Probeer het eens met een vochtig washandje. Een klein beetje vochtig dus en niet nat. Gewoon aaien en dan zal je zien dat het al goed helpt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Onze kat ging altijd in het kolenhok slapen en zag er dan niet uit. Om haar schoon te krijgen en haar haar vacht goed te laten onderhouden zonder gevecht wreef mijn moeder haar daarom in met het papier van een pakje boter. Zij ging zich dan 'automatisch' goed wassen. Ook een idee voor jouw kat?
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Niet echt katvriendelijk , en kreeg het beestje geen diarree?
zondag
9 jaar geleden
Welnee, aan een papier van een pakje boter zit heel weinig gram boter. Het is gewoon wat vettig en daar kon die kat heel goed tegen. Was een leuk beest maar wilder 's nachts absoluut buiten zijn en als wij ons klaarmaakten om naar bed te gaan ging zij voor de achterdeur zitten miauwen tot we haar eruit lieten. 's Morgens kwam ze dan pikzwart thuis. ;)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Ik kan me voorstellen dat dit idee helpt wanneer de kat 'vergeet' zichzelf te poetsen. Je geeft haar den een soort van hint. Maar een niet-poets-probleem is bij mijn katje niet echt aan de orde. Het is meer een gevolg van een dikke vacht en altijd buiten zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor een poets probleem is een beetje visolie geen gek idee.