Hondenoren plakken/masseren of niets doen?

Ik heb 2 pups (broer en zus), het zijn kruisingen tussen een Mame Shiba Inu (moeder) en een Shiba Inu X Akita Inu (vader). Ze zijn bijna 14 weken en bij het reutje beginnen de oortjes omhoog te komen, hij heeft de kleine oortjes van de Shiba. Bij ons teefje komen de oren nog niet omhoog, maar zij heeft grotere oren dan haar broertje (net als bij de Akita).

Wat kan ik nu het beste doen en waarom?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.5K

Het beste antwoord

Met 14 weken kunnen de oren ook een verkeerde stand aannemen door het doorkomen van de kiezen. Dat zou dan van tijdelijke aard zijn.

Als het komt omdat het een kruising-pup is, dan moet je inderdaad kijken waar de oren het meest op lijken. Je kunt plakken wat je wilt, maar als het van nature staande oren zijn, krijg je ze ook met plakken nooit hangend of omlaag.

Wat anders zou het zijn, als je een volbloed rashond is, waarbij de oren van nature horen te hangen of te tippen (waarbij de punten omgebogen naar beneden moeten hangen). Daarbij kan plakken worden overwogen, omdat je de oren alleen corrigeert, maar geen geweld aandoet.
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de oren bij deze rassen horen rechtop en iets naar voren te staan, maar die van mijn puppies hangen. Kan het kwaad om ze boven het hoofd samen te plakken dan?
Ivana
12 jaar geleden
Wacht daar dan mee tot alle kiezen door gekomen zijn. Ditzelfde zie je bij jonge herdershonden. Die laten ook de oren hangen aan de kant waar de kiezen doorkomen. Misschien komt het daarna goed. Zo niet, dan kan je ze plakken, maar ik zou daarvoor even bij een goede hondentrimster langs gaan. Of even bij de rasclub informatie inwinnen hoe je dat precies moet doen en waarmee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oke dankjewel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet meteen gaan plakken idd en kijk het nog even aan. ze hebben allemaal flappertjes in het begin (oren zitten nog dichtgevouwen als ze geboren worden) aan het gewicht van de oren zal het niet liggen want zowel de shiba als de tosu hebben beide staande oren er zijn veel pups die met hun 14e week nog flappers hebben maar het zal zich vanzelf steeds verder oprichten en zo ga je van 'flapper' naar tip oor en na het laatste stukje krijgt je pup vanzelf staande oren. de oren richten zich vanzelf meer naar voren als de schedel breder wordt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hartstikke bedankt

Andere antwoorden (2)

gewoon niks doen en de natuur zijn beloop laten gaan. je ziet dan vanzelf hoe de oren er uiteindelijk komen te zien.
12 jaar geleden
ja mag de oren nooit plakken . als het staande oren zijn gaan ze vanzelf staan . kijk maar bij een herder die hangen eerst ook wel, een hangend oor en een staand oor is heel gewoon tussen 1 jaar doen ze dat komt, vanzelf goed. of hangend of staand afwachten dan maar.
gr willy
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Er zijn genoeg oren van rashonden die in stand afwijken van de rasstandaard. Er zijn legio herdershonden waarvan op volwassen leeftijd de oren beide een andere stand hebben. Je kunt wel degelijk correctie aanbrengen door te plakken (een korte periode). Ik ben echter alleen bekend met het effect van plakken voor de oren van Ierse terriers en Jack Russells, wat dus geen staande oren zijn. Ik heb advies gegeven in dit geval contact op te nemen met de rasclub of een goede trimster met verstand van zaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
juist bij herders worden oren veel geplakt.