Waarom beginnen de merels zo vroeg tegenwoordig?

Ik was vandaag weer om 04:30 wakker door hun gekwetter.

Hebben die krengen geen slaap nodig in de zomer???

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.youtube.com/watch?v=4bBaZLuu1uQ
en kijk waarom ze dat doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ha. hier zongen de merels al om 4.26 vandaag.

Het beste antwoord

In deze drukke periode moeten de merels hun jonkies verzorgen. Die vreten enorme hoeveelheden insecten, wormen enzovoorts. De merels zijn dus continu in touw om hun kroost van eten te voorzien.

Daarnaast moet het territorium worden verdedigd tegen andere merels.

Het voeden van het kroost is het belangrijkste, dat gaat voor.

Rond de schemering is het nog te donker om insecten te zoeken. De merel wacht tot het licht genoeg is om iets te kunnen zien. In die wachttijd kan hij mooi zijn territorium verdedigen.

's Nachts, als het echt donker is, slaapt hij. Maar dat heeft in deze tijd van het jaar de laagste prioriteit.

Toegevoegd na 26 minuten:
Trouwens, dat merelgezang is toch het mooiste dat er is? Ik ken geen andere Nederlandse tuinvogel die zó mooi zingt.

Ik vind het prachtig 's ochtends heel lieflijk wakker te worden. Je hoort eerst het prachtige gefluit van de merel. Daarna word je net wat wakkerder, en besef je dat je eigenlijk al een tijdje lag te genieten van dat gezang, ook toen je eigenlijk nog niet wakker was.

Daarna lekker omdraaien, en weer heerlijk wegdoezelen, begeleid door het rustgevende en vrolijkmakende merelgezang.

Ik zou het niet willen missen.
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat 't nu vroeger licht is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Baby's worden ook snachts wakker als ze klein zijn, baby mereltjes ook gok ik... en het is mei ... dus volop volle nesten. ze zijn dus druk in de weer om hun kroost gerust te stellen door te voeren :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
merels (en dan in ieder geval de mannetjes) zingen om hun territorium af te bakenen. ze laten alle mannetjes in de buurt weten: let op, hier zit ik, wegblijven.
daarmee beginnen zemee letterlijk bij het krieken van de dag. zodra het licht begint te worden (het hoeft nog niet eens helemaal licht te zijn, beginnen ze al.
ze zijn overigens niet de eerste, een half uur voor de merels zijn al andere vogels te horen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat morgenstond goud in de mond heeft.Papa merel is in deze periode druk bezig de jonge merels zelfstandig te leren eten.Hij komt dan aangevlogen, met twee jongen, die zitten nog met open bek te schreeuwen, maar zijn al zo groot en dik als papa, hij leert ze dan zelfstandig te pikken.Dat begint al om halfzes 's morgens.Zalig toch.En hun zang is duizendmaal mooier als wat je op dat uur op de radio hoort.