Welke beestjes zitten er op cavia?

Ik heb eigenlijk twee vragen.

1. Toen ik vanmiddag het caviahok aan het schoonmaken was zag ik een aantal larven bewegen (van een vlieg?) en ik zag ook veel eitjes die nog niet waarden uitgekomen. De larven waren ongeveer 1,5 cm lang, dun, wit, en hadden een zwarte kop. Weet iemand of ze kwaad kunnen? (Ik hoorde ooit namelijk van een vlieg die eitjes legt in een caviahok en dat de eitjes in of op de cavia gaan zitten.)

2. Ik was geschrokken van de larven en ging meteen de vacht van 1 van mijn twee cavia's controleren: er zaten inderdaad beestjes in maar dit waren niet diezelfde larven, dit waren hele kleine beestjes die je nauwelijks kan zien met het blote oog. Ze zaten achter haar oren en ook op haar rug. Het zijn een soort witachtige beestjes en ik vermoed dat het gewoon luizen zijn. Er zatten op haar huid ook kleine witten stipjes, zijn dit D neten of gewoon huidschilvers!
Ik heb al op internet gezocht en iemand zei: 'er zijn maar twee soorten beestjes die je kan zien zitten namelijk de luis en de vlo.' Klopt dit? Als er mensen zijn die zeggen dat dit klopt weet ik zeker dat het luizen zijn. Ik heb sinds vanmorgen nog twee andere cavia's van mijn buren om op te passen, ze zitten in een hom ongeveer een halve meter naast mijn eigen cavia's, kunnen deze cavia's het nu ook krijgen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.1K
Ritsuka
6 jaar geleden
Mijt?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Ritsuka, mijt zit toch onder de huid dus dat kan je jiet zien toch? Of wel?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dierenarts.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dierenarts is het beste, niet zelf gaan dokteren!

Antwoorden (1)

Ik zal proberen antwoord te geven op beide vragen.
Vraag 1: ik denk dat je inderdaad maden van vliegen in het hok hebt. Maden van vliegen zijn zeer schadelijk. Ze kunnen inderdaad op de huid van je cavia gaan zitten en vreten zich dan een weg naar binnen. Hun weerstand gaat hierdoor snel achteruit. De cavia zal hierdoor kunnen sterven. Deze ziekte heet myasis.
Vraag 2: dit klinkt als schurft. Dit zijn ook kleine beestjes die zorgen voor schilfers en huidirritatie. Hierdoor kunnen ze ernstige haaruitval van krijgen.
Beide aandoeningen moet je DIRECT behandelen. Vraag je dierenarts hiernaar, sommige dierenwinkels hebben hier ook middelen voor maar ik vertrouw deze niet zo. Mijn voorkeur gaat uit naar de dierenarts, ook al is dat ietsje duurder dan de winkel. Ook dien je, vooral in de warme zomerperiode, het hok extra vaak schoon te maken. Zelf heb ik mijn hokken bekleed met vliegengaas zodat er geen vliegen meer in het hok kunnen komen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Plus!