Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn katten de buurhonden niet aanvallen?

Ik heb twee broertjes die samen nu al twee keer een buurhondje hebben aangevallen. Het ging er wild aan toe. Nu heb ik boze buren. Het is echt moeilijk om mijn katten binnen te houden. Mijn ene kat zal nog wel gaan, maar de andere .... die wil zelfs met sneeuw buiten (waardoor de buren denken dat ik een kattenmishandelaar ben omdat ze denken dat ik hem dwing buiten te zijn; terwijl ik ze graag binnenhou). Hoe kan ik mijn katten meer binnenkatten maken? Ik heb al tunnels, speeltjes, kattengras, etc. Is zo'n catwheel een goed idee?

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik woon in een flat. Karel is een buitenkat geworden nadat hij van het balkon was gesprongen. Sindsdien issie niet meer te houden en wil hij supergraag buiten.

6 jaar geleden
1.3K
Rieneke1
6 jaar geleden
Ik vergeet je vraag over een catwheel. Spelen met je kat dmv hengeltjes enz is beter want versterkt jullie band en is veel minder saai. Bovendien kosten die dingen een klein vermogen, wat je van een propje folie waar je ze achter laat rennen niet kan zeggen.
Snuffel
6 jaar geleden
propjes vinden ze erg leuk.
Rieneke1
6 jaar geleden
Nou kijk eens aan :)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat hangt niet enkel van uw kat af, maar zeker ook van de honden die hij tegen komt.
Ik ken Bijvoorbeeld honden die heel goed met vreemde katten kunnen en deze katten merken dat wel, zij denken dan enkel aan spelen met deze honden.
Mijn eigen hond Bijvoorbeeld, lang geleden, die rende achter katten aan en kreeg ze er één te pakken dan werd die kat zonder pardon opgegeten, zoals ze in het bos met konijnen en eekhoorns ook deed.
Maar zou er echter eens een kat zijn die niet ging lopen, dan had mijn hond daar respect voor en werden zij beste vrienden, en dit een leven lang.
Raar maar het was zo, wie ging lopen werd prooi en wie dapper was werd vriend.
Mijn hond had iets met vos, was dus gene gewone.
Mijn zus Bijvoorbeeld had ook katten, één ervan brak op straat een poot door een aanrijding en die moest in het gips, mijn hond ging toen dagelijks buiten vogels en muizen vangen en bracht die dan mee naar binnen en legde ze dan voor de kat neer die ze aan nam en op at.

Antwoorden (1)

Het lijkt me het beste als je je balkon afzet/ overgaast. Richt het interessant in voor je katten, met uitkijktorens, potten met planten waar ze tussen kunnen loeren en sluipen, overdekte slaapplekjes enz. Zo kunnen je katten genieten van het buiten zijn zonder de problemen die vrij buiten lopen met zich meebrengen.

Het is verder goed ze alternatieven te bieden voor de aktiviteiten die ze normaal buiten ontplooien. Laat ze werken voor hun eten dmv voerpuzzels. Je kan ze kopen maar ook zelf maken. Begin met simpele uitdagingen, en maak het gaandeweg moeilijker.
Neem ook nieuwe dingen voor ze mee van buiten: een verse kartonnen doos, een gevonden vogelveer, een tak uit het park of bos.
Verder is het leuk dat je van alles voor ze hebt liggen, maar beter speel je regelmatig zelf met je katten, dmv propjes, hengeltjes, laserlampje (met mate) enz enz.
Er is zoveel te verzinnen om te zorgen dat je katten zich niet vervelen en uitdagingen ervaren.

Je katten zullen zich in eerste instantie hier niet bij neerleggen, maar na verloop van tijd, als je genoeg alternatieven biedt, zullen ze het deels binnen leven toch als prettig ervaren. Succes!
Rieneke1
6 jaar geleden
Snuffel
6 jaar geleden
Ik weet zeker dat Karel doodongelukkig gaat zijn. Zeker in het begin. Juist nu worden de balkons gerenoveerd. Aan de overkant heeft dat anderhalve maand geduurd. Ze zijn net hier begonnen. Het duurt een eeuwigheid.
Snuffel
6 jaar geleden
Hij is nu wel bizar vaak op schoot, was eerst nooit. De buurman heeft hem geschopt, misschien daarom.
Rieneke1
6 jaar geleden
Renovaties zijn sowieso een ramp, voor ons maar zeker ook voor katten. Toch denk ik dat je niet veel keus hebt, en dat het wel zal wennen als je er ruim tijd en energie in stopt. Ik schrik ervan dat hij geschopt is.....wellicht toch even door de dierenarts laten nakijken?
Snuffel
6 jaar geleden
Ja, ik zal naar de dierenarts gaan, maar mijn gevoel zegt dat hij geen schade heeft. Als ik zijn gedrag en gezichtsuitdrukkingen zie en ik heb goed gevoeld. Ik reageer nu op woningen met een tuin. Als het lukt dan kan ik de tuin afzetten. Een goede aanleiding om er werk van te maken, want ik wil al zo lang graag een tuin. Verder heb ik een enorme krabpaal besteld.
Rieneke1
6 jaar geleden
Ik hoop voor jou en je katjes dat je snel een huis vindt met een fijne tuin. Succes!
Snuffel
6 jaar geleden
Bedankt RIeneke