Waarom mogen konijnen geen gemaaid gras eten?

Op elke site staat dat konijnen geen gemaaid gras mogen eten. Ik vraag me echt af waarom niet, als ze hier grazen eten ze toch hetzelfde gras?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
7.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Heel goed geredeneerd: gras geven dat ze anders ook zouden eten, wat kan daarmee mis zijn? Je moet gewoon niet alles geloven wat "op een site" staat. Maar er zijn wel twee betekenissen denkbaar van "gemaaid gras": pas gemaaid gras, dus de sprietjes die zijn blijven staan, of het afgemaaide deel. En er is ook verschil tussen een konijn dat de keuze heeft, en een konijn in een hok. Die grasmaaier weet niet wat het konijn zou eten, en wat niet.
Verder heb je nog mensen die denken: dat afgemaaide gras ligt maar te rotten (dus dat het niet vers blijft, alsof je ze voor een week gras geeft). Enz. Gewoon vragen bij een vereniging. In de winkel kan ook, maar aan gras wordt niks verdiend. En niet waarom, maar OF het zo is. Over huisdieren wordt bijna net zoveel onzin op het internet gezet, als over mensen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
O, het maakt natuurlijk wel uit - hoe - dat gras gemaaid is. Veel grasmaaiers slaan het tot pulp, samen met alles wat ertussen groeit. Dan ziet het konijn niet wat het eet (en jij niet wat je het beestje geeft) en blijft het bovendien veel minder lang vers. Maar alsnog hoor, als het 'op elke site' staat, kan dat gewoon komen doordat iedereen het van elkaar overneemt. Even gezocht, en jawel hoor: het wordt (bijna alleen) van elkaar nagepraat, Kijk hier maar eens: https://www.bunnybunch.nl/forums/topic/47449-waarom-mogen-konijnen-geen-gemaaid-gras-eten/ En dan ongeveer de 4e reactie en verder. Maaien gebeurde vroeger met de zeis, dat is anders dan de z.g. klepelmaaier.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Sanskelotje Bedankt voor de reacties! Jammer dat je dit niet bij antwoorden had gezet maar bij reacties, anders had ik je duimpjes omhoog gegeven ;)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ach, dat puntje meer of minder op GV... het gaat mij om de hersenwerking van whoever I meet. In real life, of op dit soort sites. Keep it going!
tinus1969
6 jaar geleden
Overigens is gras dat 'zomaar' is gemaaid gevaarlijk als er Jacobskruiskruid doorheen zit. Dieren eten geen Jacobskruiskruid als het in de wei staat (de plant is goed te herkennen), maar kunnen het via gemaaid kuilgras toch binnenkrijgen. https://nl.wikipedia.org/wiki/Jakobskruiskruid#Giftigheid

Antwoorden (2)

Omdat door de manier waarop het gras dan afgesneden is looizuur ontstaat. Dat is het natuurlijke afbraakproduct van vallend blad en gemaaid gras. Ook kastanjes en eikels bevatten looizuur en mogen daarom niet aan huisdieren als voer worden gegeven. Als de dieren veel looizuur binnen krijgen leidt dat tot buikpijn en diarree. En dat kan zelfs uiteindelijk nierfalen en de dood veroorzaken. Dus daarom moet je hiermee oppassen.
Amadea
6 jaar geleden
ze eten ook hooi, dat is ook gemaaid gras. is het gras met de hand gemaaid lijkt mij het geen probleem, met de benzine maaier daarentegen is het niet zo gezond vanwege de uitlaatgassen en evt vet en olieresten.