Wat is er met de vacht van mijn hamster?

Mijn hamster had een half weekje geleden een wondje opgelopen, waarschijnlijk door het krabben. Tenminste, dat dacht ik. Nu is de vacht eromheen weg aan het gaan en is het een beetje rood. Ook heb ik een heel klein beetje het gevoel alsof ie afgevallen is.

Het is een dwerghamster.
Nee het is niet zijn kooi! Ik wilde een foto maken dus had hem even daarin gezet. Het lukte alleen nog steeds niet echt.. haha.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ga met je hamster naar de dierenarts! Dat is wat je moet doen. Wij en jij kunnen je hamster niet helpen, de dierenarts wel. Niet wachten, gauw bellen. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Rieneke1 . Wat denk jij? Niet zelf gaan dokteren toch?
Rieneke1
6 jaar geleden
@Manonnetje3, uiteraard ben ik het helemaal met je eens. We kunnen hier wel gaan zitten gissen, maar dat schiet niet op, dus hup even langs de dierenarts!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Precies!

Antwoorden (1)

Het kan komen door parasieten (Denk aan mijten en teken). Mocht dit het geval zijn probeer dan anti parasiet van Beaphar. Als het na 14 dagen niet beter gaat is mijn advies naar de dierenarts gaan. Het zou dan namelijk een schimmel kunnen zijn. Kijk hier voor uit want deze is zeer besmettelijk voor andere huisdieren.

Het meest waarschijnlijke is dat u hamster leidt aan Alopecia. Alopecia betekend pleksgewijze haaruitval. Dit kan komen door stress of door tekort aan vitaminen, mineralen en eiwitten. Een zeldzame oorzaak is dat het komt door een ontsteking in de nieren. U kunt dit het beste behandelen met Antibiotica of Shampoos. Welke u moet gebruiken zal echter afhangen van de onderliggende oorzaak van de haaruitval.

Ook kunnen het Poliepen zijn. De poliepen zijn donker van kleur en de huid is ter plaatse kaal. Het zijn geen echte tumoren. Ze kunnen ook geen kwaad, maar zien er vaak niet mooi uit. Zolang je hamster er geen last van heeft dan hoeft er in principe neit veel aan gedaan te worden.

Nog een andere mogelijkheid is Hyperplasie. Dit zijn kleine bloemkoolachtige groeisels. Er is geen therapie nodig tenzij de hyperplasie op een voetzooltje groeit, wat toch wel regelmatig bij hamsters voorkomt, en telkens bloedt, of als de hamster er voortdurend aan knaagt of likt en zo een chronische huidontsteking kan veroorzaken.

De laatst mogelijkheid zijn Cysten. Dit zijn wat grotere blaasjes. Ze kunnen uitgaan van de zweetklieren (deze zijn wat blauwig van kleur), talgklieren (stevige verdikkingen in de huid die wat fluctueren bij betasting). Ze ontstaan als de uitgang van een klier afgesloten is terwijl de klier gewoon doorgaat met het produceren.Cysten zijn niet schadelijk en hoeven niet perse verwijderd te worden.

Ik hoop dat ik u een beetje heb kunnen helpen. Heeft u nog vragen kunt om mij een berichtje sturen. Sterkte. Groetjes Joost
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik wil dat middel voor parasieten best eens uitproberen, maar ik heb heel veel gegoogled en vond het op geen enkel van de 'hamster ziekte' plaatjes lijken.. heb ook niet echt het gevoel alsof mijn hamster pijn heeft. Het is een 'wondje' van ongeveer 2 mm, maar had het gevoel dat hij eerst op een andere plek zat.. hoger. Leek eerst ook een beetje op een soort van splinter.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als u hamster geen pijn lijkt te hebben is het niet heel erg. Maar als dit blijft of erger wordt zou ik er wel iets tegen doen. Wellicht is het een optie de dierenarts te bellen of daar langs te gaan. Ander kunt u op deze site anti parasiet kopen: https://www.bol.com/nl/p/beaphar-anti-parasiet-25-knaagdier-2-pip/9200000010740339/ Als u iets nieuw ondekt kunt u het laten weten. Groetjes Joost
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ga nou gewoon naar de dierenarts in plaats van zelf te gaan rommelen! Misschien is het dit, misschien is het dat. Kom op, niet gokken over het leven van je lieve huisdiertje. Straks doe je iets voor de verkeerde aandoening en dan?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik wil haar alleen maar helpen door te zeggen wat het zou kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als het na 14 dagen niet beter gaat, @Malkie, is 't beestje misschien al lang kassie wijlen, dood dus.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Craesea wat zei de dierenarts? Hoe is het nu met je hamster?