hond ziek ; wat te doen zie uitleg ;

de hond (cana corso , 60 kilo , 14 jaar) heeft gisteren een groot knie bot van de slager gegeten , zoals elke week .
nu is hij behoorlijk ziek , en loopt te steunen en zuchten .
ik kan niet ontdekken of er nu iets 'klem' zit , of dat hij een buikvirus heeft.

wat gebeurt er als hij een te groot stuk bot heeft ingeslikt ??
moet ik iets als sla olie geven ??
als ik wel zijn buik mag voelen , betekent dat , dat het geen bot is ??
als ik voel ... waar zoek ik naar en hoe ontdek ik een interne bloeding ?
is er een soort alarm nummer waar ik nu (zaterdag nacht) naar toe kan bellen ? ik ben wel lid van de dieren
ambulance .
zoals je ziet ben ik nogal in paniek , en ik heb best ervaring met honden .

ps . veel aandrang tot kotsen en poepen heeft hij ook maar er komt slijm\water uit.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als het een bot is , wil ik nu meteen naar de spoed dierenarts , anders wil ik het tot morgen aan kijken .
wat is wijsheid ???
Pieter2011
12 jaar geleden
Ik kan me je angst goed voorstellen! Misschien toch even bellen naar een kliniek (24/7)
http://www.mcvoordieren.nl/index.php/spoedkliniek
Dit staat onder spoedgevallen:
http://www.dierenartsamsterdamzuid.nl/spoed/
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor de moeite !!
ik ga proberen samen te slapen , maar hij heeft het zwaar , ik denk toch dat het meer iets is als voedsel vergifteging ..... hij zoekt ook steeds een koude vloer om op te liggen .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik leef met je mee, sterkte met die arme hond. Laat hier even weten hoe het met hem gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@MallePietje: ik weet niet of je nu nog wakker bent en dit leest, maar je kunt je eigen dierenarts bellen. Al hij geen dienst heeft, dan hoor je dat en krijg je een telefoonnummer door van de dienstdoende dierenarts.
Ik raad je zeker aan te bellen en te overleggen, want dit klinkt wel dringend eerlijk gezegd!
En ook bellen om deze tijd hoor, die dierenarts heeft dienst en is er voor spoedsituaties.
Laat hem/haar maar beoordelen, of het voor jouw hond op dit moment nodig is om meteen gezien te worden.
Heel veel stekte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hopelijk is het gelukt om naar de dierenarts te gaan en heeft die de oplossing voor je arme zieke hond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe gaat het nu met je hond?
Rieneke1
12 jaar geleden
ik hoop dat je toch bij een dierenarts bent geraakt!
hoe is het nu met je hond?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voor alle mensen , ff eem update ;
net wakker , ZWARE nacht gehad .
hij lijkt iets beter , kon kwispellen .
ik ga het even aankijken en laat later weten hoe en wat .
bedankt voor jullie steun !!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je update en sterkte!
Rieneke1
12 jaar geleden
bedankt pietje, hopelijk zet het herstel door.
beterschap voor je hond!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
laatste update ; 15.21
het gedrag is veranderd , hond heeft geen aandrang meer .
ligt nu ook weer op zijn eigen plek , is doodmoe , niet lopen , niet eten .
wel gedronken .
neus nat , ogen helder , maag rustig (voelen , luisteren ) buik niet hard of gevoelig .
kon de dierenarts aan huis niet bereiken , maar ik wil toch een röntgenfoto . dus als alles zo rustig blijft wacht ik tot morgen om naar mijn eigen dierenarts te gaan.
iedereen heel erg bedankt , ik weet dat je rustig moet blijven , maar met zo een oude hond maak je je snel druk , en je zult altijd zien dat het net op ZATERDAG avond moet gebeuren .
Pieter2011
12 jaar geleden
Gelukkig goed nieuws dus! Ik kan me jouw zorgen heel goed voorstellen. Fijn dat de crisis weer een beetje is geweken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klinkt al beter dat je hond drinkt,eten kunnen ze makkelijk 3 a 4 dagen zonder,maar water niet.
Ik hoop dat het snel morgen is zodat je naar je eigen DA kunt,maar mocht het vanavond of vannacht toch weer slechter gaan dan moet je echt niet aarzelen om de spoed DA te bellen. Sterkte ermee!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
laatste update !!! HOND IS BETER !!!
na een zware terugval dinsdag , is de hond vandaag weer helemaal de oude !!
iedereen HEEL erg bedankt voor de steun en intresse !
wie ik ook kies als beste antwoord , allemaal zijn jullie toppers , dus ook namens NERO ..... BEDANKT !!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
o en wat was het nou uiteindelijk ?? een soort honden-voedsel vergifteging ..... dus niet een stukje bot wat vast zat , maar een maag die zwaar overstuur was .
Pieter2011
12 jaar geleden
Fantastisch nieuws, gefeliciteerd! Pfff, een spannende dag dus gisteren... Gelukkig is de ellende nu weer voorbij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed nieuws,fijn dat alles weer goed is met Nero.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeeerlijk MP!!! Gefeliciteerd!

Antwoorden (4)

Als hij er elke week ziek van is niet meer geven dus, anders even de bot 3 uurtjes laten koken ,geeft dan geen splinters meer af
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb altijd gehoord dat je juist niet moet koken. Maar rauw geven.
Onze hond krijgt rauwe kippenpoten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nooit botten koken...
het beste is een bot met nog wat rauw vlees eraan
Ivana
12 jaar geleden
Gekookte botten splinteren. Niet doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik geef altijd , verse botten van slagerij Lauman in amsterdam , die beent zelf uit en het zijn altijd heel mooie , schone , verse botten .
ik heb ook gelezen dat je ze NOOIT mag koken en dan geven .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is ook geen antwoord op de vraag, hier heeft ze op het moment niks aan.
bot word door het sterke maagzuur van een hond snel verteerd, maar teveel kan lijden tot verstopping in zijn darmen..
vaak zie je het ook als ze als er poep uitkomt dat t heel droog en wit is..
het betekend dat t bot te droog was...
het beste is bot met nog veel rauw vlees erom dat maakt de poep vetter...

geef hem voldoende water te drinken...

en niets geven waardoor hij moet gaan poepen of zo..
een hond lost dit vaak op door gras te eten daarmee schonen ze de maag op...

bij een interne bloeding komt er bloed uit aan de achterkant...

ik zou het zekere voor het onzekere nemen en even langs je dierenarts gaan ..

ik kan dit weten ..wij hebben 2 herders die het ook eens hebben gehad...

Toegevoegd na 3 minuten:
en geen kippenbotten geven, daarmee kan het juist wel fout gaan, deze kunnen idd schade en scheuren in de darmen geven...
als je toch kippenbotten wilt geven vermaal deze dan tot pulp...en dat door het voer...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor de reactie , was een vers bot met veel vlees en merg.
hond is vandaag iets beter , ogen staan goed , neus ok
wil niet eten , wel drinken en hij kotst gal uit .
maar hij is niet meer zo in paniek en bromt niet meer van pijn .
heb contact gehad met dieren ambulance en probeer nu d. arts aan huis te bereiken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sterkte ...
zielig hoor ..
laat wat weten hoe t gaat !!
Ik heb altijd geleerd (en toegepast) dat, als iets puntigs wordt ingeslikt, zoals dus ook botsplinters, je ontbijtkoek moet geven, flink ontbijtkoek. Dat gaat om het puntige voorwerp heen zitten en beschermt zo de ingewanden. Daarna ontlasting nakijken of het meegekomen is.
Wellicht is nog een mogelijkheid dat de vleesresten op het bot bedorven zijn geweest. Een hondenbot ligt vrij lang 'buiten de koelkast' immers.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je kunt altijd de Spoedkliniek voor dieren bellen. Die zijn 24 uur/7 dagen per week open en zitten onder meer in Amsterdam. Kans is dat je moet komen. Dat kost wel een paar centen. Mijn dierenverzekering vergoedt dat, maar ik weet niet of jij er eentje hebt.
Medewerkers van de Dierenambulance weten wel één en ander, maar die moeten blijven gissen. Foto's maken en infusen aanleggen, daar moet je voor bij de Spoedkliniek zijn.

Toegevoegd na 11 uur:
Hopelijk laat je ons weten hoe dit afloopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De symptomen die je noemt zijn wel typisch de symptomen die we zien bij dieren die iets hebben gegeten wat vervolgens vast is komen te zitten. Slome, zieke indruk, niet eten en continu overgeven zonder dat er iets uitkomt. Bij het voelen van de buik zal je zelf niet altijd iets bemerken noch hoeft het dier pijn aan te geven. Een rontgenfoto moet meestal uitwijzen of er sprake is van een obstructie.
Als er echt iets goed klem zit (stuk bot of klont voer) dan gaat dit niet vanzelf over en zal de obstructie operatief verwijderd moeten worden.
Een obstructie van voer of voorwerp is echt iets wat je niet moet onderschatten. Zeker niet als er een bot is gegeten wat, behalve dat het vast kan zitten, ook mogelijk de maag of darmwand kan doorboren.
Met deze symptomen kan je beter het zekere voor het onzekere nemen en de spoeddienst bellen. Als het nummer van je eigen dierenarts belt zal er over het algemeen buiten de openingstijden een antwoordapparaat aanstaan met het spoednummer wat je kunt bellen.
Ik zie dat je gisteravond deze vraag geplaatst heeft. Als je hond nog steeds aandrang heeft tot overgeven, niet eet en/of sloom is, direct bellen hoor!