Waarom drinkt mijn kattin alleen maar uit een sierpot mét aarde?

Mijn kattin moet veel drinken, want ze krijgt alleen maar krokjes.
In het begin gaf ik haar kraantjeswater in een drinkbakje, maar dat lukte niet zo goed.
Gaf ik de kamerplanten water, dan ging ze direct kijken of er geen water was.
Ze probeerde ook altijd van het toilet te drinken of uit het afvoerputje van de inloopdouche (met haar poot wipt het dekseltje er zo vanaf!) en dat doet ze nog steeds.
Maanden geleden merkte ik op dat ze graag recht van de kraan dronk.
Voor poeslief had ik dé oplossing gevonden, maar niet voor mezelf: mijn nachtrust ging er fameus op achteruit, want telkens ik in de badkamer kwam, sprong poes in de lavabo voor haar volgende portie fris drinkwater. En dit ook 's nachts. In arren moede ben ik daarmee moeten stoppen.
Sindsdien drinkt poes uit een sierpot met een binnenpot gevuld met aarde maar zonder planten (was daarvoor kattenkruid!) die ik verschillende keren per dag tot aan de rand vul.
Een drinkbakje met vers drinkwater wordt hier nog steeds compleet genegeerd en ik durf zelfs niks meer aan mijn bestaande constructie veranderen.
Heeft iemand een verklaring voor dit drinkgedrag?

6 jaar geleden
2.9K
Ritsuka
6 jaar geleden
Kat van mijn ouders drinkt alleen maar uit de vijver, en het liefste als mijn vader net de vissen heeft gevoerd. Dan smaakt het water naar visvoer, haha.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
geen verklaring maar misschien wel een tip, veel katten drinken graag uit een soort fonteintje, bij de dierenwinkel verkopen ze die. heb je de hele dag lopend water zonder dat je water verspilt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Puur een reactie, er zijn dieren die mineralen nodig hebben. Dus als hun drinkwater of eten te schoon is krijgen ze niet voldoende binnen. Dan je kat "vuil" water drinkt is nix mis mee en misschien ook wel gezonder voor de kat.

Het beste antwoord

Katten zijn eigenwijs, hebben een eigen wil en smaak.
Veel katten vinden hun waterbakje (en dan ook nog naast de eetbak: fout!) helemaal niet lekker of veel te klein, kan ook.
Er zijn katten die alleen maar drinken uit de lopende kraan, klopt, die uit de wc pot drinken, klopt, die uit je eigen glas drinken , jazeker , en uit de plantenpot of bloemenvaas, verzin het maar.
Voor veel katten is de oplossing gevonden in een fontein met lopend water (net als de kraan), maar ook een bak buiten met regenwater (voor de buitenkat) is prima. Als jouw kat aardewater uit de plantenpot met smaak oplebbert ... prima , maar geef wel altijd meer dan een mogelijkheid en ook kan je natuurlijk die fontein proberen.

Het kan een kwestie van smaak zijn, maar ook dat de vorige echte waterbak wellicht NAAST de brokken-bak staat? en dat wenst een kat niet. Zal ook nooit in de natuur naast de prooi iets drinken, nee dat gebeurt echt ergens anders een stuk verder dus. Zet de waterbak een stuk verder langs een andere muur, kan ook helpen en niet te vergeten de kattenbak, deze mag al helemaal niet in de buurt staan.
Vergissing van veel mensen, die zetten alle 'katten spullen' lekker / netjes naast elkaar en dat vind geen enkele kat fijn.
Ook nog de maat van de waterbak is belangrijk. Moet zo groot zijn dat de snorharen niet de rand raken, dus een 'drinkbakje' klinkt heel klein, kan beter een waterbak zijn.

Smaak / locatie / maat , kan allemaal de reden zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Rosalie48
6 jaar geleden
Ik woon in een klein appartement met slaapkamer, badkamer en keukenhoek. De kattenbak staat in de badkamer, de drinkbak en het kattengras in de slaapkamer en het eten in een puzzel in de keukenhoek en een bal in de slaapkamer. Misschien moest ik eens met een grotere waterbak proberen. Bedankt voor de tip. De fonteintjes vind ik nogal duur, vooral wanneer jouw kat daar niet van wil drinken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Graag gedaan, @Rosalie48 Ik zou ook zeker andere opties testen alvorens tot zo'n aankoop over te gaan, maar het is wel een mogelijkheid. (Het schoonmaken lijkt mij ook lastiger dan een normale waterbak.)

Andere antwoorden (2)

Je kat vindt kraanwater maar smakeloos. Daarom is ze op zoek naar water met meer smaak. Laat haar lekker haar gang gaan. Niets tegen doen.
Vroeger hadden we op het platteland een waterput waar het regenwater van het dak in verzameld werd. Mijn vader vond dat water veel smakelijker dan het nieuwerwetse kraanwater. Net zoiets, dus.
6 jaar geleden
Maak de pot helemaal schoon en vul hem iedere ochtend en avond met vers water.....
Let ook op dat er niet teveel zout in het droogvoer zit, dat is gevaarlijk voor de nieren (kans op verstening en blaasgruis)
Probleem opgelost