Hoe kan ik broedse kippen weer lekker laten 'leven'?

Sinds ongeveer een week zijn twee van mijn drie krielkippen broeds. Op zich niet zo erg, ik haal ze 's ochtends, 's middags en ' avonds van de plank af zodat ze gaan eten, drinken en bewegen. Ik heb alleen het idee dat het niet goed is voor de derde kip, ze heeft al dagen geen ei gelegd en zit af en toe omhoog te kijken naar de plank alsof ze erop wilt. De broedse laten dit natuurlijk niet toe, ze is altijd al een beetje het 'zwarte schaap' geweest (ze is letterlijk zwart, haha) en nu die twee broeds zijn worden ze al helemaal chagrijnig.
Ik zet de broedse kippen nu aan de andere kant van hun hok, stuk gaas ertussen, dat ze niet op de plank kunnen zitten en zodat de zwarte haar gang kan gaan. Ook doe ik ze een paar keer per dag met z'n drieën naar buiten, met stukjes brood opgehangen om mee te spelen.

Alleen... nog steeds geen ei, ookal heeft de zwarte de plank voor zichzelf, eet ze en drinkt ze, en de andere twee zijn nog steeds broeds. Moet ik ze apart houden (ze kunnen elkaar dus wel zien/horen etc, voor de duidelijkheid) en gewoon blijven doen wat ik nu ook doe, of moet ik het helemaal anders aanpakken?
Ik hoor het graag :D

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.1K
Rieneke1
6 jaar geleden
Beter deze vraag op een kippenforum stellen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als bij mij de kippen broeds blijven, dan dompel ik ze even in een emmer water (alleen het lichaam even in het water laten zakken). Het schijnt een hele oude truc te zijn, maar het werkt, soms nog een keer herhalen, maar meestal na de eerste keer al goed.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dankje Renee! Ik heb het zelf ooit ook gedaan, ik had er nu niet aan gedacht. Ik zal het meteen proberen bij ze!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Graag gedaan. Succes er mee!

Antwoorden (2)

Ik heb eens een broedse kip met haar kont in een emmer met koud water gezet, deze was al 3 weken broeds en het was de volgende dag over..
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik zou ze helemaal afscheiden van de andere kippen, gewoon een paar dagen, kijken wat dat voor effect heeft, wel gewoon eten en drinken geven natuurlijk. Zorg er ook zeker voor dat je ze veel eten geeft, want anders stoppen ze sowieso met leggen.