Hoe komen we van het spritsen van onze (ex-) kater af?

Wij hebben sinds een maand een katertje in huis. Hij is inmiddels 9 maanden oud. We hebben hem gelijk laten castreren omdat hij begon te spritsen in ons huis. Het leek even beter te gaan, maar inmiddels vinden wij weer regelmatig spritsplekken. Onze andere kat die we eerder ook al hadden heeft dit inmiddels overgenomen en betrappen we nu ook op spritsen(hij wel vooral buiten).
Hoe komen we van dit gedrag af?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Allereerst moet je weten dat een gecastreerde kater sproeit vanuit onzekerheid en stress.
Hij is natuurlijk nog maar net in huis, en ook voor de andere kater is het nog erg wennen. Hij sproeit om zichzelf gerust te stellen: door zich te omgeven met zijn geur verzekert hij zichzelf ervan dat het goed en veilig is.

Liever bereik je dit gevoel van veiligheid en zekerheid natuurlijk op een andere manier.
Zet sowieso Feliway in: een synthetisch nagemaakt feromoon wat de kat een veilig thuisgevoel geeft.
Kijk verder of de kat zeker kan zijn van de diverse bronnen: zijn er drie kattenbakken, drie eet- en drinkbakken, drie hoge slaapplekjes, drie verstopplekjes en ga zo maar door?
Dit verspreid over de diverse kamers, en op afstand van elkaar.

Eventueel zou je beide katten een tijdje zylkene kunnen geven, een natuurlijk voedingssuplement waar de kat erg relaxed van wordt zonder suf te worden.

ook kan je de kat afleiden door regelmatig met hem te spelen, meerdere malen per dag een paar minuutjes is prima.
Pas geurtherapie toe, en geef de kat eens een oude sok gevuld met valeriaanwortel, of koop een nepataplantje.

Laat je niet verleiden om hormooninjecties (Tardac) te laten zetten bij de dierenarts: behalve kanker verwekken doen die niet veel.
Succes!
Rieneke1
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Op de eerste plaats was het verstandig geweest de kater te laten helpen voordat hij begon te spuiten, maar daar is het nu te laat voor. Het is dan een gewoonte en hoe langer je er mee wacht, hoe meer de gewoonte zal inslijten.

Zorg dat hij geen reden heeft tot markeren. Een kattenluikje kan de oorzaak zijn, omdat er dan een kans bestaat dat andere katers te dicht in de omgeving van zijn territorium komen. Te veel katers in de omgeving die zijn macht betwisten kan ook een reden zijn. Een erg macho katertje heeft daar al vroeg last van.

De dierenarts kan je medicatie voorschrijven, waarmee het probleem verholpen kan worden. Ik denk dat er van Rieneke nog een hele lijst oorzaken komt, waar je rekening mee moet houden en een lijst van omstandigheden die je moet verbeteren.
Ivana
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor je reactie. We hebben hem gelijk laten castreren toen we hem kregen. Normaal laat je een kat pas na 8 maanden castreren.
Rieneke1
10 jaar geleden
Nee, normaal laat je een katertje met 5 mnd castreren, nog voor de eerste sproei.
8 mnd werd vroeger wel geadviseerd omdat men bang was dat het katje anders niet goed zou uitgroeien, met name wat betreft de geaslachtsorganen, maar dat is al lang achterhaald.
Rieneke1
10 jaar geleden
Plus Ivana, omdat je eerst naar de oorzaak kijkt.