Waarom houden katten van aaien?

Vrijwel alle katten die ik ken, houden ervan te worden geaaid. Vooral op en rond hun koppie heeft hun voorkeur.

Heeft deze waardering voor aaien een evolutionaire achtergrond, is het een bijproduct van het fokken/selecteren, of is er een andere reden waarom het merendeel der katten aaien zo fijn vindt?

Cryofiel
6 jaar geleden
11.2K

Antwoorden (3)

Katten houden net als mensen van lichte aanrakingen, zoals massages en aaien.
Dit geeft een prettig gevoel, en is er is recentelijk ontdekt welke zenuwcellen daar verantwoordelijk voor zijn.
Amerikaanse onderzoekers hopen door deze ontdekking een middel te ontwikkelen dat huisdieren pleziert als het baasje weg is.

Toegevoegd na 4 minuten:
Daarnaast laat aaien hun geur achter op jou. En dat maakt hen gelukkig, want zo ruikt de omgeving erg bekend. De plaatsen waar katten graag gestreeld worden, zijn die waar hun geurklieren het meest geconcentreerd zijn.
Je kunt een kat daarom dubbel gelukkig maken door hem te strelen: zo komt zijn geur op jou én hij geniet van de aanraking. Vooral op de volgende plekjes:

1. Onder de kin
Katten worden graag gestreeld langs de onderkant van de kin, zeker waar het kaakbeen aansluit aan de schedel. De kans is groot dat je kat gaat spinnen als je daar wrijft.

2. Onder de oren
Net als het gebied onder de kin, is dit plekje ideaal om de geur over te brengen.

3. Wangen (achter de snorharen)
Als je hier het juiste plekje weet te vinden, dan zal je kat zijn goedkeuring tonen door z'n snorharen naar voren te draaien. Zo zegt hij eigenlijk: "Ja, dat is het juiste plekje!!"

4. Onderkant van de staart
Een zachte streling over de onderkant van de rug, met wat meer druk aan de onderkant van de staart: daar houden katten van.
SimonV
6 jaar geleden
Katten zijn net als veel andere zoogdieren zoals honden een sociale soort die vanuit de evolutionaire hoek bezien hun status in de groep bevestigd zagen wanneer zij werden aangehaald, dit gedrag zie je nog steeds bij apen(die niet gedomesticeerd zijn) in het vlooi-gedrag.
Nou aaien een aanhalen is het nieuwe vlooien bij katten, hierdoor weten ze dat zij nog steeds onderdeel van het huishouden zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
SimonV
6 jaar geleden
Er wordt aan getwijfeld of katten echt sociale groepsdieren zoals honden zijn. Waarom katten solitaire dieren zijn:
- de huiskat stamt af van een 100% solitaire voorouder
- katten jagen alleen
- katten verdedigen zich alleen, ze kennen geen gezamenlijk vluchtgedrag
- katten kennen geen rangorde: er is geen dominantie en geen submissie of overgave
- ze zijn territoriaal ingesteld. Dat katten solitair zijn, wil niet zeggen dat ze niet sociaal zijn. Door de domesticatie zijn katten semi-sociaal geworden en kunnen ze zelfs leven als groepsdieren. http://catterrific.nl/zes-veelgehoorde-misverstanden-over-katten/
Rieneke1
6 jaar geleden
Katten zijn en blijven opportunisten. Of ze sociaal leven is afhankelijk van de hoeveelheid voedsel en andere hulpbronnen.
Rieneke1
6 jaar geleden
Als er voldoende voedsel is dan vormen vooral de poezen en hun vrouwelijke verwanten kolonies. Zo rond 1 1/2 jaar verlaten veel katers (maar niet alle katers!) de kolonie. Sommigen blijven om de kolonie zwerven, andere katers gaan hun eigen weg.
Het aaien doet katten enerzijds terugdenken aan hun kittentijd, toen ze van top tot teen door moeders werden gelikt en verzorgd. Anderzijds kunnen zo feromonen uitgewisseld worden. Katten die bevriend zijn wrijven de flanken langs elkaar om zo vriendsschapsferomonen uit te wisselen. Kopjes geven ze om een groepsgeur te creeëren voor een veilig-thuis gevoel. Uiteraard vinden katten die op mensen zijn gesocialiseerd het fijn als mensen ze door strelingen langs de kop helpen deze groepsgeur te verspreiden.
Rieneke1
6 jaar geleden
SimonV
6 jaar geleden
"Het aaien doet katten terugdenken aan hun kittentijd, toen ze van top tot teen door moeders werden gelikt en verzorgd."
Dat klinkt nogal psychologisch, heb je hier een bron van?
Vinden ze het in de eerste plaats niet gewoon zo aangeraakt te worden (net als wij)?
Rieneke1
6 jaar geleden
Ik geef nooit bronnen Simon, ik antwoord vanuit parate kennis. En katten kan je beslist niet vergelijken met mensen. Katten kunnen ook sociaal zijn, maar op een totaal andere manier. Zoals ik al in mijn antwoord zeg is het tweeledig: bevriende katten wrijven de (geurklieren van) de flanken tegen elkaar, en katten zullen deze wrijving van een bevriend mens dan ook waarderen. Maar daarnaast vertonen volwassen katten bepaald kittengedrag naar hun mensen toe, en zoals een kitten geniet van het verzorgen door de moederpoes kunnen ze ook genieten van een aaisessie.
SimonV
6 jaar geleden
Jij bent de deskundige op dit gebied.
Toch denk ik dat katten het primair gewoon prettig vinden aangeraakt te worden, en dat ze hierbij niet per se herinnerd hoeven te worden aan de kindertijd.
Rieneke1
6 jaar geleden
Primair vinden ze dat zeker niet prettig, want om te beginnen zouden er dan heel wat ongelukkige solitaire katers rondlopen. Sommige intacte katers vormen vriendschappen, maar andere beslist niet. Verder is het natuurlijk zo dat katten op mensen gesocialiseerd moeten zijn, want gebeurt dat niet dan willen ze niets van mensen weten, en al zeker niet door ze aangeraakt worden. Het is vaak moeilijk, want tijdenlang was het een zonde om dieren menselijke eigenschappen toe te kennen. Daar komt met gelukkig op terug, maar ook hierbij geldt dat je zorgvuldig moet kijken. Zo aaien mensen katten op een mensenmanier: niet zo gek vaak, maar wel heel intensief. Men staat dan ook vreemd te kijken als poeslief die hewt zo geweldig leek te vinden ineens uithaalt of haar tanden in je zet. Katten worden echter liever wat vaker geaaid, maar wel veel korter.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Katten blijven zich wel in meer opzichten als kittens gedragen. Ook het trappelen is iets waarvan de functie voor kittens duidelijker is (de tepels van de moederkat stimuleren melk te geven) maar de functie op latere leeftijd openstaat voor interpretatie.