Wat te doen met dood vogeltje in mezenkastje tussen zes levende vogeltjes ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.5K
Ivana
6 jaar geleden
Als er zoveel levende vogeltjes zijn, kan je het verwijderen. Maar denk erom dat je de ouderdieren niet verstoort anders worden de levende kleintjes misschien niet meer gevoed. Overigens kan het weinig kwaad. Het dode jong zal gewoon verdrogen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Lenti, je er niet mee inlaten, niet nabij het kastje komen. Het nabij komen kan ook oorzaak van het doodgaan van vogeltje zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor jullie reactie, het zal niet lang duren denk ik dat ze uitvliegen.

Het beste antwoord

Laten gelijk het is, alles in de natuur is nuttig en heeft zelfs een doel.
Als er bvb vliegen op afkomen en eitjes leggen en er komen Maaikes van, dan vormen deze Maaikes uitstekend vogelvoer voor ouders en jongen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank je Jerovanja voor je mooie antwoord, top !
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Graag gedaan Lenti, en het is waar, ga maar na: Ga bvb maar eens naar een dierenspeciaalzaak, en vraag daar maar eens naar voer voor pas geboren vogeltjes, zeg er maar bij dat ze door de ouders zijn achter gelaten of zo, en je vermoed dat het mussen of merels zijn, met andere woorden, insecteneters. En vraag dan eens of het waar is dat levend voer werkelijk het beste voor ze is, en wat dat dan zou kunnen zijn? En zie dan eens wat ze jou voorzetten, in de meeste gevallen levende meelwormen en levende Maaikes.

Andere antwoorden (1)

Afblijven! Laat de natuur zijn gang gaan. Als de oudervogels het dode diertje kwijt willen, gooien ze het zelf uit het nest. En als dat niet lukt zal het gewoon verdrogen. Als alle vogeltjes over een tijdje zijn uitgevlogen kun je het nestkastje leeggooien en schoonmaken (wat overigens ook een goed plan is als er geen dood vogeltje in zit).

Ga niet continu met je neus voor het nestkastje hangen om te kijken, ook niet te vaak in de buurt lopen. Er is een kans dat het diertje dood is gegaan van de honger omdat de oudervogels te weinig eten hebben kunnen brengen. Met mensen in de buurt zullen de oudervogels ergens in een boom of struik wachten tot de kust veilig is voordat ze hun jongen gaan voeren. Met 6 (of 7!) kleintjes is het hard werken en niet ongebruikelijk dat 1 of meer jonkies komen te overlijden.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Misschien is er een cameraatje in het kastje om te weten dat er nog zes vogeltjes leven.
Niet nabij komen, dat is zeker.