Is er een geurmiddel om kattenvoer lekkerder te maken?

Ik heb een 15 jaar oude kat, en moet vaak kattenvoer weggooien.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.6K
zondag
7 jaar geleden
Je kayt is hoogbejaard. Vraag je dierenarts wat je kunt doen om hem wat meer te laten eten. Misschien hoort het gewoon bij de ouderdom van je kat dat hij minder trek heeft en hoef je hem niet te dwingen meer te eten en kan je hem voortaan wat minder geven zodat je het eten niet telkens weg hoeft te gooien.
Rieneke1
7 jaar geleden
Allereerst een grondige controle door de dierenarts om te kijken hoe de vlag er medisch gezien bij hangt. Op deze leeftijd is het sowieso zaak regelmatig een ouderdomscheck te laten doen.
Amadea
7 jaar geleden
Dat gaat niet werken. Een oudere kat heeft vaak een verminderde eetlust omdat het reuk- en smaakvermogen afnemen. Ook zijn er meestal gebitsproblemen die bijdragen aan moeilijker eten. Geur toevoegen zal dus niet het gewenste effect geven. Je kunt de kat naast een basis van blikvoeding ook een kleine hoeveelheid droogvoer geven. Veel oudere katten waarderen dit zeer en het eten van deze brokjes helpt bovendien om de vorming van tandsteen te beperken. Bronnen:
- https://www.licg.nl/119/praktisch/kat/aanschaf-en-verzorging/verzorging-van-uw-oudere-kat.html
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mijn kieskeurige kat trapt er nog wel eens in als ik een beetje liquid snack over haar voer doe.

Antwoorden (3)

Nee.

Wat helpen kan is het voer opwarmen, dan komen meer geurstoffen vrij.

Of ander voer kopen. Elke dag hetzelfde eten wil niemand. Mijn kat eet dan weer veel blikvoer met vis, dan weer goedkope kuipjes met kip of rund en dan weer alleen maar dure Gourmet.
7 jaar geleden
Antoni
7 jaar geleden
Dieren zijn bij lange na niet zo kieskeurig als mensen. Dieren eten wat ze kunnen vinden (of krijgen) aan eten. Als dat iedere dag hetzelfde is, dan is dat gewoon zo. Een huiskat zal echt wel eten wat je hem voorzet als zijn honger maar groot genoeg is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mijn kat Kwibus at echt niet alles. Wist precies wat hij wel en niet wilde eten. Na vijf dagen Gourmet werd het weer een aantal dagen het goedkoopste van het goedkoopste. Precies zoals NadineZ90 het omschrijft.
Rieneke1
7 jaar geleden
Het voer een beetje opwarmen is een uitstekend idee, en niet alleen voor slecht etende katten. Katten talen echter niet naar afwisseling. Antoni, je kon er niet meer naast zitten helaas. Katten zijn in staat zich dood te hongeren als ze iets echt niet blieven. Katten zijn geen kleine hondjes.
Antoni
7 jaar geleden
Misschien ben ik meer een hondenmens dan een kattenmens. Honden zijn in ieder geval voorzover ik weet opportunistisch wat eten betreft. Is er eten voorhanden, dan eten ze dat op.
Nee, geen geurmiddel, wel vindt de ene kat de lucht van kip veel lekkerder dan vis of dan vlees, dat kan.
------------------------------

Een mogelijke oplossing (bij elke kat eigenlijk) is het blikvoer niet alleen qua smaak af te wisselen, dus alle 6 smaken van dat merk om de beurt geven, maar ook om af en toe vers vlees of vis of kip te geven. Dat werd door mijn katten heel erg gewaardeerd. Maagjes of hartjes (kip) of , maar daar moet je van houden , (gekookte) kuikens (diepvries/dierenwinkel), sommige katten zijn er gek op. (Geef nooit een niet gekookt kuiken in de keuken, je keuken zit onder het eigeel: altijd koken of buiten geven, dat kan natuurlijk ook!)

Heb je het gebit al gecontroleerd?
Je schrijft niet wat je je kat nu voorzet, natvoer of harde brokken? Afhankelijk van het gebit, 15 jaar is wel bejaard, maar het gaat nu om het gebit, niet iedere oudere kat eet nog heel veel harde brokjes vooral als het gebit niet meer geweldig is. (Dierenarts kan kijken of er iets met het gebit aan de hand is nu je kat minder eet. Dat kan.)

In het algemeen eten oudere katten wat minder en natvoer wordt meer gewaardeerd, maar advies is echt om ook eens vers te proberen.
Koop op de markt een verse wijting(vis) en kook deze, DIE lucht deed mijn katten watertanden... en een kip in de soeppan was ook feest (niet gebraden hoor, is te zout).
[Hete gekookte vis/kip of vlees - bv runderhart kan rauw en (nooit varkensvlees) - altijd af laten koelen tot hooguit lauw!]

De ene kat vindt alles lekker, maar je het kunt gewoon uitproberen door een visje te kopen en een klein stukje te koken, restant kun je invriezen of in de koekenpan voor jezelf bakken, heerlijk!

Gewoon proberen @Nico, niet te veel en afwisseling. Succes!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Rieneke1
7 jaar geleden
Kuikens nooit gekookt geven!!!! Ze kunnen er in eerste instantie idd een zooitje van maken, maar zodra het nieuwtje eraf is eten ze het kuiken redelijk netjes op.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Reneke1 Waarom "Kuikens nooit gekookt geven!!!!" waarom nooit? je geeft geen reden. Waarom niet volgens jou?
Rieneke1
7 jaar geleden
Meerdere redenen: een gekookt kuiken is een vies ding waar ik nog geen kat blij van heb zien worden. Door koken verander je ook de struktuur van het bot. Nu is dat bij kuiken geen hard bot maar zachte botjes/kraakbeen, maar ik zou zeker het risico op een splinter in de maag niet willen lopen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oké, zoals gezegd, jarenlang een genot hier en nooit problemen gehad botplinters of anderszins.
ik weet niet of je de eetlust van je kat hiermee kunt stimuleren, maar waar katten vaak aan gaan ruiken, speels van worden en op af komen is kattenkruid. Ik heb er spray van.
:P