'Volwassen' hond plast na het eten binnen, hoe komt dit?

Ten einde raad. Onze Amerikaanse Bulldog van 1,5 jaar oud plast telkens na het avond eten binnen. Als wij zitten te eten begint hij eigenlijk al een beetje te piepen en te zeuren om eten. Dit wel altijd terwijl hij in zijn mand zit, hij vraagt dus letterlijk om aandacht. Wel weet hij dat hij pas eten krijgt nadat wij klaar zijn.
Als hij dan klaar is met eten dan plast hij in zijn mand, dit terwijl de deur naar buiten gewoon open staat. In de tuin is ook een plekje voor de honden (heb er twee) waar zij hun behoefte kunnen doen. Het is dus niet zo dat het hem verboden wordt om iets in de tuin te doen.
Hij weet zelf goed dat hij fout zit maar het gebeurd nu bijna dagelijks en is een aantal weken geleden begonnen, ik heb geen idee wat ik hier aan moet doen.
De gezinssituatie is niet veranderd, ook lijkt hij niet jaloers of achtergesteld.
Het gaat ook goed met de andere hond dus hier ligt het ook niet aan.

Hoe pak ik dit aan? Is het iets medisch of ligt het aan zijn gedrag?
Dankjewel!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
6.8K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heb je de dierenarts al bezocht?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoi Crea, nee dit heb ik nog niet gedaan. Ik wil het eerst even via deze weg proberen. Het is ook een reu en ook nog gecastreerd. Het enige medische wat eventueel aan de hand zou kunnen zijn lijkt mij, is een blaasontsteking. Maar omdat het altijd op hetzelfde tijdstip is vind ik dit erg raar..
Rieneke1
7 jaar geleden
Alleen een dierenarts kan een medische oorzaak uitsluiten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat snap ik Rieneke, maar ik zeg zojuist dat ik het eerst even op deze manier wil proberen.
fremar
7 jaar geleden
http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdieren/42561-wat-moet-je-doen-als-je-hond-in-huis-plast.html
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als hondenbezitter moet je weten, dat je bij veranderd gedrag, eerst een medische oorzaak uitsluit, dat doe je door met je hond naar de dierenarts te gaan, dit is de enige persoon die met zekerheid een medische oorzaak kan bevestigen of kan ontkennen. Dit is al een aantal weken aan de gang, je had veel eerder in moeten grijpen. Sorry, maar ik vind het nalatig dat je deze vraag nu pas stelt, als je eerst hier informatie op wilde doen.
jodyenboyke
7 jaar geleden
Ik sluit mij bij de reacties aan, eerst medisch uitsluiten en als er niets uitkomt, dan zal je de boel moeten gaan managen. Straf de hond in ieder geval NOOIT, de kans dat de hond dan niet meer in jouw buurt durft te plassen of het juist door spanning laat lopen is enorm groot. Zodra de hond gegeten heeft, niet in de tuin maar buiten tijdens een wandeling laten plassen. Daarna even lekker samen spelen. Blijft het gedrag in stand dan kan je alleen met een gedragsdeskundige aan de gang. Kijk dan wel naar een gedragsdeskundige die volgens de huidige inzichten werkt (kijk o.a. op de site van SPPD)
Z512099
7 jaar geleden
Hij plast dan in zijn mand nog wel.... probeer eens deze tactiek : vlak na zijn eten aanlijnen en een korte wandeling maken en pas terug gaan als hij geplast heeft, zo kan je mogelijk deze gewoonte doorbreken...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
mijn stem gaat ook naar de optie dierenarts. Waarom zou je niet gaan? Beter het zekere voor het onzekere. Dan ga je een x voor niets, dat is altijd beter dan te laat.
Ivana
7 jaar geleden
Neem een soeplepel met lange steel. Vang urine op (doe dit in een schoon flesje) en ga er mee naar de dierenarts. Blaasontsteking kan dan eventueel worden opgespoord.
Laat honden nooit hun eigen territorium bevuilen, dat is tegen de natuur. Een hond moet buiten zijn territorium zijn behoefte doen, of als je over twee hectare grond beschikt, aan de rand van het territorium. Dan is de hond op natuurlijke manier bezig.
Een reu van anderhalf is natuurlijk op een groeimoment waarop hij ook geestelijk iets te vertellen heeft. Als het geen lichamelijke kwaal betreft, zal er zeker iets zijn dat hem dwars zit. Goede therapeut kan je helpen dit op te sporen, maar ook een normaal hondenleven, dus buiten de deur wandelen en plassen, zou wel eens de oplossing kunnen zijn.

Antwoorden (3)

Het lijkt mij een gedragskwestie, Wat je kunt proberen is, zijn etensbak ergens anders neer zetten (als deze dicht bij zijn mand staat) en na dat hij zijn eten op heeft direct met hem naar buiten. Als hij buiten geplast heeft direct belonen (hondensnoepje), en dit voorlopig en paar dagen tot een week blijven herhalen. Daarna het snoepje langzaam afbouwen en belonen met woorden en klopjes.
Succes.
7 jaar geleden
Antwoord Er zijn meerdere mogelijkheden. PIJN kan het zeker zijn, dus eerst naar de dierenarts.

Er zijn richtlijnen op GoeieVraag, allerlei regels, maar iemand die al sinds juli 2011 hier op GV langskomt of liever mee doet (8 vragen gesteld), weet dit natuurlijk allang. Afgezien van GoeieVraag zijn er in het dagelijks leven ook regels, gedragsregels, zoals vriendelijkheid en beleefdheid en misschien is er nu wel sprake van lange tenen? Aan de andere kant zou het me niet verbazen dat @Tanishaaaa erg ongerust is. Jammer wel dat iemand die zo ongerust is niet eerst de medische kant uitsluit.
Zodra je weet: medisch niets aan de hand, diagnose van de dierenarts, kun je verder. Kun je mogelijke andere oorzaken aanpakken.

Dus (1) naar de dierenarts, uitsluiten wat er medisch mis kan zijn, dan wel meteen laten behandelen en (2) je verdiepen in eventuele gedragsproblematiek.

[Hondje is 1,5 jaar, er is nog een hond, maar je vertelt niet hoelang je hondje hebt. ]

"...het gebeurd nu bijna dagelijks en is een aantal weken geleden begonnen, ik heb geen idee wat ik hier aan moet doen."

Alleen al het feit dat je hondje nu al wekenlang pijn kan lijden, omdat je nog niet naar de dierenarts bent geweest.
(Als geld het probleem is, is het de vraag of je wel so-wie-so 1 laat staan 2 honden kunt houden. Ik heb jarenlang dieren gehad en als er maar iets was, ging ik naar de dierenarts uit voorzorg; het bleek slechts één keer niet nodig te zijn. )

Beste @Tanishaaaa, jaloezie, voedselallergie, dominantie, kan het zijn, maar in de eerste plaats dus PIJN of ondeugendheid, zou je denken? maar een hond plast niet ZONDER REDEN in zijn EIGEN MAND!!
Als je je routine andersom doet, eerst de hond uitlaten, daarna eten geven, vervolgens eten jullie en na die maaltijd kan hondje uit gelaten worden. Misschien is dat wel de oplossing!?
Ja ja, klopt, er wordt altijd gezegd de mens moet eerst eten... ach, ook wij hebben jarenlang een hond gehad die goed opgevoed was en prima onder appel stond... geen problemen.

... maar er kan van alles zijn natuurlijk. EERST de mogelijke medische problemen afhandelen, dus eerst naar de dierenarts en pas daarna andere zaken zoals mogelijke jaloezie of dominantie (gedrags-) problemen aanpakken.

Dat is de volgorde en niet andersom.

Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://www.hondenwoordenboek.nl/verzorging/mijn-volwassen-hond-plast-in-huis/ "Submissief plassen
Mijn jonge hond plast in huis, waarom doet hij dit? Niet al het binnen plassen is een vorm van onzindelijkheid. Sommige honden (pup of volwassen) doen deemoedsplasjes. Een deemoedsplasje is het laten lopen van urine om aan te geven dat het andere individu hoger in rang is. Het is dus een manier om respect te tonen. ...etc " (meer info bron)
Als het hondje al begint te piepen om eten dit bij het begin van jullie maaltijd, dan wil dit zeggen dat hij gezellig met jullie als gezin wil samen eten, honden zijn op de eerste plaats roedel dieren en zij doen vooral eten zeer graag met het roedel samen, dus ook met de mensen als gezin, SAMEN.
Geen enkele gezonde hond eet graag alleen en zeer zeker niet als hij een gezin als roedel heeft.
Dat plassen na het eten kan dus van pure frustratie zijn omdat hij na het eten het gezellig samen eten heeft gemist.
Stel jezelf eens in de plaats van je hond, jij ziet je ouders en de andere mensen van het gezin gezellig aan tafel eten, en het ruikt zo heerlijk en je hebt echt honger en je hebt er zo'n zin in, maar jij mag niet eten, dit tot alle anderen klaar zijn en dan pas mag jij eten, in je eentje met jezelf alleen... Hoe voelt dat denk je?
Dat is bij een hond binnen een gezin niet anders.
Mijn eigen hond vroeger had haar bakje altijd vol, maar ze at daarom niet altijd, maar eenmaal wij aan tafel zaten te eten ging ze uit eigen beweging naar haar eetbakje toe en ze at samen met ons mee.
Dus honden eten echt niet graag alleen als de anderen al klaar zijn, dus geef je hond eens eten als jullie gaan eten, en let op wat er dan met zijn plas gebeurd.