Hoe kan men zien aan een paard hoe oud hij is?

Ik heb het geweten toen ik pony's had maar ben het vergeten.
Wie kan mijn geheugen even opfrissen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Klopt inderdaad dat je dit aan de slijtage van de tanden kunt zien.
Tot twee en een halfjaar kun je meltanden zien, en rond zijn vijfde jaar is het gebit 'compleet'.
Op die leeftijd zijn de tanden ovaalvormig, en met de jaren worden ze steeds ronder.
Echter wordt het rond de 10 jaar lastig om aan de tanden te zien, soms kun je een groef zien, een schuine streep die van boven naar onderen loopt. Hoe verder die streep is doorgetrokken, hoe ouder het paard is.

Verder zijn er andere dingen waaraan je de leeftijd kunt schatten. Dingen zoals de kroonholte die op een bepaalde leeftijd verdwijnt. Sommige paarden die een bles hebben krijgen ook wat meer warrige witte haartjes op hun hoofd. Ook laat een ouder paard zijn onderlip meer vallen en ik vind dat je bij velen de schoft ook beter gaat zien, omdat ze wat magerder worden.

Toegevoegd na 1 uur:
*melktanden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uw antwoord vindt ik de beste , de andere antwoorder klopt ook wel maar moest later nog een toelichting geven.

Andere antwoorden (1)

Een goede gecalculeerde schatting kan gemaakt worden, door naar de slijtage van het gebit te kijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja,maar wat is er aan te zien dan?
Moet men dan naar het gehele gebit kijken of kan men het het beste zien aan de kiezen of de tanden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.paardenkliniekdehoogewijst.nl/gebit.html