Een wilde kat vangen en binnen tam maken... is dat een goed idee?

In mijn tuin zit regelmatig een jonge poes. Ik zou haar een maand of 5 schatten als ik ze vergelijk met mijn eigen katten en hoe groot ze waren op die leeftijd. ( maar ja, t kan een kleine oudere zijn ook )

Ik ben al enkele dagen eten buiten aan het zetten en als ze eet rustig achter het raam blijven staan. Lief praten, ik gebruik regelmatig haar nieuwe naam... Als ik de deur of het raam open is ze wel altijd weg.

Nu, de kleuren van het beestje zijn wit, zwart en ros... blijkbaar zou zo'n kleurencombinatie (lapjeskat) meestal bij vrouwtjes voorkomen.
En dat is het probleem.
In de buurt lopen veel katers rond en de meeste zijn niet gesneden. (die van ons wel trouwens ) Dus binnen de kortste keren zou ze wel eens zwanger kunnen worden en dat wil ik liever niet.

Dus nu begin ik te denken aan een kattenval te halen zodat ik haar kan vangen en binnenhouden om te wennen.

Iemand enige 'hogere' kennis van katten en kattengedrag?
Of ervaring met het binnen laten wennen aan mensen van katten? Er staan al verschillende tips op GV maar dat is eerder voor buiten lijkt me.
Of gewoon goede raad? Laat maar horen.

7 jaar geleden
5.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mijn ervaring: een (echte) wilde kat heeft zijn vrijheid nodig. Binnen ok, maar hij houdt de drang om buiten te zijn. Tam maken is m.i. een illusie.
nounka
7 jaar geleden
Aangezien ze er nog niet zo heel lang zit, denk ik eerder dat het 'niemand wil dit kleintje... ' afgezet is. Blijkbaar is het sinds die nieuwe wetgeving begonnen is, meer gedaan. Er stond zelfs iets over een gedropte nest in de krant vandaag en het roddelcircuit van het dorp hiernaast spreekt ook over afgezette poesjes. Er wordt in ieder geval nu wel op gelet waar men dat vroeger niet deed. Daarom denk ik dat het een gewezen-huiskat-kitten is. Maar dat afzetten kan natuurlijk al wel enkele weken geleden zijn. En dan heeft ze wel zichzelf kunnen redden door naar haar roets te gaan.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Hoe weet je zo zeker dat het een wilde kat is? En niet een beestje dat gewoon een paar huizen verderop woont? Niet elk katje zonder halsbandje is een zwefkatje.
Veel katjes mogen van hun baasje vrij rond lopen.
nounka
7 jaar geleden
Omdat niemand in de buurt zegt dat ze een kat hebben die er op lijkt. Ik dacht eerst aan de buren (verkeerde kleur) andere buren ( geen kat hier ), nog een huis verder ( heb honden ) en aan de andere kant (zo'n smerige beesten) en verder (onze Rik is jaloers), aan de overkant (verkeerde kleur) en....
maar niets. En vooral omdat het 'droptijd' is van de eerste nestjes. Nu baasjes hun dieren moeten laten chippen ( en kosten maken ) worden er veel nestjes gedumpt. En natuurlijk weet ik dat niet alle katten zonder bandje baasloos zijn... onze rosse mag ook zo buiten. Iedereen weet ook van wie de katten zijn die rondlopen.
Van dit beestje weet niemand het. Het zat gewoon in de buurt ineens.

Het beste antwoord

Allereerst zou ik eens goed gaan rondvragen, of iemand meer van dit poesje weet, wellicht is het helemaal geen zwervertje. Ben je haar eten gaan geven omdat ze er slecht en mager uitzag? Zo niet, dan zou het wel eens zo kunnen zijn dat je andermans poes aan het inpalmen bent.

Een kat gaat door 2 socialisatiefases: in de eerste, van 3 tot 8 weken, leert de kat dat mensen erbij horen en dat je niet angstig voor ze hoeft te zijn. Als deze periode verlopen is wordt het een moeilijke zaak. Met heel veel geduld kan iemand die weet wat hij doet dan soms nog wel bereiken dat de kat deze persoon min of meer accepteert, maar daar blijft het bij. Soms is zelfs dit niet meer mogelijk.

Je bezorgdheid is terecht, want met een goede 4 maanden kan dit poesje al krols zijn. Als je zeker hebt gesteld dat dit poesje geen eigenaar heet, dan zou ik eens contact opnemen met een stichting die zwerfkatten helpt, zoals bijvoorbeeld vzw zwerfkat in nood. Wellicht kan het asiel je verder helpen. Er kan dan een vangkooi in je tuin worden geplaatst en er kan worden bekeken wat er nog mogelijk is voor dit meisje en wellicht kan er pook iets aan het katerprobleem gedaan worden). Het zou kunnen dat ze te verwilderd is en weer moet worden teruggezet, maar dan wordt ze eerst gecastreerd. Zo help je het diertje toch, want een zwerfpoes en haar kleintjes hebben een kort en hard leventje.

Als antwoord op je vraag: nee, het is geen goed idee dit katje zonder meer binnen te halen om haar te socialiseren.
Rieneke1
7 jaar geleden
nounka
7 jaar geleden
Bedankt voor de uitleg. Ik vroeg de nabije buren naar hun katten. Maar geen enkele heeft er zo eentje. De meeste hebben het al wel zien lopen.
Voor de zekerheid zal ik maar even verderop ook eens gaan horen, maar ik betwijfel het aangezien de meeste eerder duiven houden dan kattenliefhebber zijn.

Andere antwoorden (1)

Ik zou misschien het asiel bellen en vragen wat je moet doen, misschien heeft ze een halsbandje?
Of misschien heeft ze een chip. Als het asiel haar niet wilt komen halen kan je altijd proberen om haar te vangen en dan het asiel te bellen, of er zelf naartoe gaan.
Je kan altijd checken of ze dus een chip heeft.