Kan je een hond verzorgen tijdens je studie?

Ik wil in de zomer een pup nemen. Een belgische herder om precies te zijn. Ik heb dan 10 weken geen les. Ik wil dan in die 10 weken de pup (langzaam trainend) zover krijgen om overdag van half 10 tot half 3 alleen te zijn voor 3 dagen in de week. Verder ben ik gewoon veel thuis en woon ik met 2 andere die aangeven om ook wel eens uit te willen laten.
Uitlaten zou ik dan dus om 9 uur, half 3, na het eten en voor het slapen te doen op dagen dat ik het zelf doe.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Natuurlijk kan dat. Ik ken iemand die heeft haar ouders verloren aan het begin van haar studie en haar twee minderjarige zussen eigenhandig opgevoed, en ook nog haar studie gehaald. Nou is dat een uitzondering (ze is BY FAR de krachtigste persoon die ik ken), maar goed, ik wil maar zeggen, als dát kan dan kan een hondje zéker.
ronron1212
7 jaar geleden
Een Belgische herder is geen hondje maar een hond. Deze moet minimaal 4keer per dag een uurtje lopen en rennen.
tinus1969
7 jaar geleden
En na 10 weken is die hond nog niet volwassen en moet waarschijnlijk nog vaker dan 4 keer per dag uit. Bovendien kun je de komst van een pup niet precies plannen, dus je kunt niet op dag 1 van je 10-weekse zomervakantie beginnen met trainen.
Verder; heb je een kamer of een huis? Heeft die hond wel een beetje de ruimte?
Z512099
7 jaar geleden
Je gaat daar toch wel licht over, een Belgische Herder heeft zeer veel beweging nodig en een gedegen opvoeding die na 10 weken nog heel lang doorgaat, als je fouten maakt heb je een onhandelbare, gevaarlijke hond...
Ik vind het een bar slecht plan.
Rieneke1
7 jaar geleden
Je moet ervan uitgaan dat je het allemaal helemaal zelf moet doen, wat je huisgenoten ook aangeven. Het nieuwe is er snel vanaf. Vraag je ook niet af of die hond leuk voor jou is, maar of jij leuk bent voor de hond. Lijkt me geen goed plan.
Rieneke1
7 jaar geleden
Mocht je toch besluiten de hond te nemen, dan sluit je toch wel een goede medische verzekering af?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zou het niet doen. Een pup, zeker een herder, kost ontiegelijk veel tijd. 4x pd uitlaten is noet genoeg. En in 10 weken is t nog steeds een pup. Een herder moet je mee werken, trainen zijn hele leven lang. Herders zijn geen huis hondjes maar werk honden. Die gaan slopen, brutaal worden en gestresst worden bij te weinig opvoeding en beweging/aandacht. En dan moet ie weer weg straks. Alsjeblieft denk na en doe het niet. Zo velen nemen een hond zonder goed na te denken en te beseffen wat het in houd.
Neem 2 konijnen oid, zeker als student. En wat denk je dat een grote hond kost? Heel veel geld. En als tie ziek word kost het al gauw honderden euro's.. En ja elke hond kan ziek worden. Doe maar niet!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Jammer van de erg wisselende reacties maar logisch. Ik denk dat het erop neer komt hoe bereid ik ben een hond echt te trainen en op te voeden. Ik denk zelf dat het goed haalbaar is wanneer ik vroeg begin met puppytraining en eventueel daarna door ga met een opvolg cursus.
Ik zou alleen nog van meer mensen willen weten of 4x per dag uitlaten op de genoemde tijden - nadat de pup dus min 18 weken is - voldoende is.
Z512099
7 jaar geleden
De reacties lijken mij wel eensluidend, de eerste reactie ging over kinderen...
jodyenboyke
7 jaar geleden
Casperr: in de puppytijd moet een pup elke 2 uur zijn behoefte kunnen doen. In de pubertijd komen vaak pas de problemen die te maken hebben met verveling, tekort aan uitdaging, waardoor verlatingsangst en sloopgedrag ontstaan. Een Belg is pas bij 2 a 3 jaar geestelijk volwassen en stabiel. Ga eerst eens met (goede) fokkers praten, hondenscholen e.d. Er zijn 2 verenigingen voor Belgische Herders: BHCN en NVBH, die je kunnen doorwijzen naar goede fokkers.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Sorry casperr. De reacties zijn eenduidend en duidelijk een NEE advies. Als je de adviezen in de wind gaat slaan, waarom vraag je dan uberhaupt om advies?
Het is gewoon niet erstandig en het is overduidelijk dat je het allemaal veel te licht en niet serieus neemt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Antwoord op je vraag hierboven is nee. 4x pd is niet genoeg.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat ik haal uit de reacties onder het antwoord van conqie is dat het niet persen gaat om veel wandelen en uren bezig te zijn maar vooral ook gaat om de geestelijke uitdagingen. Wat ik wil bereiken door veel te trainen. Ik neem dit zeker wel serieus. Daarom heb ik nog geen hond in huis
ronron1212
7 jaar geleden
@Manonnetje er staat ook minimaal 4x
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@casperrr: alles is al gezegd en ook al bedoel je het goed en heb je goede voornemens, de praktijk zal anders zijn/gaan als wat jij je nu in theorie voorstelt. Je kan pas een pup krijgen als die minimaal 9 weken bij zijn/haar mama heeft kunnen blijven met broertjes en zusjes. Eerder mag de pup niet weg al worden er ook vaak pups al met 6 weken bij de moeder weg gehaald, maar dat doen broodfokkers met alle gevolgen van dien. Het eerste jaar vanaf het moment dat jij de pup in huis haalt is bepalend voor de rest van zijn/haar leven. De opvoeding begint dan ook meteen en dit soort (werk) honden hebben een toch iets serieuzere en meer uitdagende opvoeding/scholing nodig dan een vlinderhondje om maar iets te noemen. Als dat niet goed verloopt of te laks, dan kan het goed fout gaan. Er zitten dan ook veel herders in asiels evenals pitbull -en staffords achtige honden soorten omdat men er te licht over (na) dacht of er geen verstand van had. Ik vind het wel heel erg goed van jou dat je vooraf informatie en advies vraagt zodat je alle antwoorden nog eens rustig kan nalezen en laten bezinken. Je vraag was simpel maar de antwoorden uitgebreid en complex en dat is niet zonder reden. Maak een juiste afweging, en als het nu niet kan, dan heb je nog tijd genoeg om een Belgische herdershond op een later en beter tijdstip aan te schaffen dan nu. Succes met wat je besluit.. Ik zeg dus geen ja of nee, maar jij moet voor jezelf beslissen.

Antwoorden (1)

Daar denk je inderdaad best goed over na. Wanneer je een hond neemt is het echt wel de bedoeling dat je er voldoende tijd voor hebt. Een hond die hele dagen alleen moet zitten, dat mag ook niet de bedoeling zijn. Ook wanneer je start met werken...

Maar hoe je je 'planning' hier voorstelt, lijkt het me wel oké.