is mijn muis een mannetje of een vrouwtje?

Mijn kat heeft onlangs een levende muis binnengebracht!
Het was een dwegmuisje.
Ik heb het diertje kunnen Bevrijden. Maar het was gewond.
Ik zette het in een kooitje met eten,drinken en wc-rolletjes.
Het muisje geneesde snel. Het was zo een schattig muisje. Het was ook heel vrolijk. Het sprong op de wc-rolletjes en kroop erdoor. Ik knutselde een goot terrarium voor hem/haar met nog veel meer leuke speeltjes.
Maar ik wil graag weten of het een mannetje of een vrouwtje is.
De muis laat zich niet vasrpakken. Kan ik het geslacht nog op andere manieren zien?

Toegevoegd na 38 minuten:
Tips over het verzorgen van een dwergmuis zijn ook altijd welkom.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.8K
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Grappig beestje. Hoe lang heb je hem inmiddels? Ben benieuwd hoe lang hij overleefd in gevangenschap.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb hem nu 3 maanden.
Hij is nog altijd even vrolijk en hij eet heel goed.

Het beste antwoord

Toen ik bij de dierenambulance werkte werden er eens 8 kale ieniemini babymuisjes ginnen gebracht: de moeder was dood gevonden en de jonkies lagen er nog bij. Ik had er twee mee naar huis genomen en opgevoed met kittenmelk (melkpoeder die je normaal aan kittens geeft). Deze waren toen ze groot waren best tam.

Tips:
- elke dag je hand plat in het terrarium leggen met iets lekkers erop en dan niet bewegen! Het muisje zal wennen aan je geur en uiteindelijk op je hand zitten.
- was, voordat je met je muis bezig gaat, je handen altijd met dezelfde zeep. Muizen kunnen goed ruiken en als je elke keer "anders" ruikt, went 'ie nooit aan je. Door je handen te wassen ruik je altijd hetzelfde.
- koop gierst (dat heb je gewoon bij bijvoorbeeld de albert heijn (bij de vogelspullen). Dit zijn van die trosjes en dan heeft het muisje wat te doen omdat hij zijn eten zelf van het trosje af moet halen.
- koop gedroogde meelwormen of sprinkhanen (of levende). Muizen hebben ook dierlijke eiwitten nodig. Of leg een kattenbrokje in het terrarium om te kijken of die dat lust.
- geef geen kaas. Dit is veel te zout en vet!
- geef zoveel mogelijk verschillende groenten. Eten jullie bloemkool? Stukje rauwe bloemkool naar de muis. Net als broccoli, sla, tomaat, paprika. En natuurlijk fruit. Geef geen bonen (dus geen sperziebonen)
- heb je een bad thuis? Anders kan het ook in de badkamer. Als het muisje gewend is aan je platte hand, pak 'm en stop 'm ergens in dat hij niet kan ontsnappen. Ga met het muisje in de badkamer en zorg dat het muisje niet over de deur door kan weglopen. Laat het muisje vrij rondrennen terwijl je zelf op de grond erbij zit. In bad zitten kan ook (zonder water). Dan moet het muisje over je heen lopen waardoor je zin vertrouwen wint.
- misschien als het muisje ouder is wordt zijn kontje wat spitser, dan is het een mannetje. Mooi rond kontje? Een vrouwtje!
- zorg elke dag voor vers water.
- laatste tip: mijn muisjes waren gek op graven! Doe eens gek en doe een hele dikke laag (20-25 cm) zaagsel in de bak. Misschien gaat die van jou ook wel hele gangen graven met een holletje onderin waar die slaapt (tegen het raam aan waardoor je 'm kan zien)

Succes!
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Weet niet of dit bij je wild geval mogelijk is maar:Normaal is het goed te zien welk geslacht een muis is. Bij een vrouwtje zitten de plasopening en de anus dichter bij elkaar dan bij mannetjes. De mannetjes hebben er ook nog de teelballen tussen zitten, deze zou je moeten kunnen zien.
fremar
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het muisje ging zonet op zijn achterpoten staan.
Ik heb dus eens goed kunnen kijken, maar ik kon op het eerste zicht geen teelballen zien.