Kan een papagaai ook echt nadenken?

Ja want hij bezit de kunst van het spreken.... ik bezocht ooit een dieren winkel en zag daar een heel kwade papagaai : omdat hij met een gemene ketting aan een stok vastzat:

ik raakte heel erg onder de indruk van het feit dat hij me uit begon te schelden : net alsof hij werkelijk de menselijke gave bezat om te spreken ( en te denken in menselijke taal ).

Zijn er hier ook studies naar gedaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Ja, daar zijn uitgebreide studies naar gedaan.
De uitkomst zal je verbazen: geen enkel dier kan nadenken.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
myn papegaai wel hoor,
die is heel erg slim!
AWM
13 jaar geleden
Dat is geweldig! Daar zou ik dan maar heel zuinig op zijn.
En geef hem 's avond wat Sudoku's en cryptogrammen, anders gaat ie zich zo vervelen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja :p

Andere antwoorden (4)

tuurlijk niet. dat kan geen enkel dier.
mensapen, dolfijnen en (geloof het of niet) sommige kraaiachtigen komen er nog het dichste bij, maar omgaan met abstracties is ook voor hen een station te ver. ze kunnen alleen met concrete situaties creatief omgaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens Herman Finkers wel. Maar... ik heb mijn twijfels.
Zie de link en oordeel zelf.
http://www.humorupdate.nl/2010/04/herman-finkers-papegaai/
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Taal is meer dan woorden. Om in taal na te denken moet je ze ook kunnen combineren tot nieuwe zinnen. Daar komt met name grammatica bij kijken: iets wat mensenkinderen als vanzelf begrijpen. Maar verder is er geen enkel dier die daar energie in steekt. Een papagaai heeft er wat aan veelvoorkomende geluiden uit z'n omgeving te leren herhalen, maar taal is meer dan woorden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een papegaai kan niet praten, een papegaai kan "geluiden" imiteren (en daarmee dus ook woorden).

Hij zal dus nooit weten dat Hufter iemand beledigd en koppiekrauw gewoon schattig is.