Mijn cavia heeft kale plekken, wat kan het zijn?

Mijn cavia heeft een kale plek bij zijn poot en een kale plek kort bij het oor.
Hij eet en drink ook nog heel goed.
Mijn cavia is 3 jaar bijna 4 jaar.
Hij is nog heel actief.
Hij heeft alleen bij de kale plek bij de poot jeuk, bij het oor niet.
Het is niet echt wit.
Wat kan het zijn die kale plekken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4K
Z512099
10 jaar geleden
Hopelijk hebt u hier iets aan: Schimmel bij de cavia
Schimmel wordt ook wel ringworm genoemd. Deze schimmel is overigens ook besmettelijk voor mensen!
Wat zie ik aan een cavia met schimmel?
Het geeft symptomen die lijken op schurft, namelijk kleine kale schilferige plekken. Deze zitten echter voornamelijk op de kop rond ogen, oren en neus en op de poten. Het kan zich uitbreiden over het hele lichaam. De cavia heeft er ook jeuk van. De diagnose wordt gesteld door het bekijken van een huidafkrabsel onder de microscoop en eventueel het inzetten van een schimmelkweek. Die kweek duurt ongeveer 10 dagen. Vaak wordt al de behandeling gestart als de symptomen heel duidelijk zijn.
Hoe is de schimmel te behandelen?
De cavia moet een aantal keer om de 4 dagen gewassen worden met een antischimmelmiddel. In ernstige gevallen moet hij ook een schimmeldodend middel dagelijks in de bek toegediend krijgen. Deze behandeling duurt een aantal weken. Het is verstandig cavia’s die samen gehuisvest zijn ook te wassen. Maak daarnaast het hok, voerbakjes en de rest van de omgeving goed schoon, daar zitten de schimmelsporen. Het is handig om het wasmiddel in een plantenspuit te doen.

Antwoorden (3)

Ga hiermee in ieder geval naar de dierenarts, zodat je zeker weet dat je de kwaal op de juiste manier behandeld. Het zou bijvoorbeeld schurft kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een cavia kan net als honden, katten en konijnen ook vlooien krijgen. Vlooien zijn hele kleine diertjes die bijna niet te zien zijn met het blote oog, ze bijten zich vast in de huid van je huisdier en zuigen/drinken het bloed.
Ze krijgen ze meestal van honden en katten, vaak komt je hond of kat ermee thuis.
Het meest zie je het bij langharige cavia's, je ziet ze dan vaak krabben van de jeuk en dit kan weer kale plekken veroorzaken.
Het is erg besmettelijk voor je andere huisdieren. Vraag je dierenarts voor de juiste behandeling.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
hier heeft mijn hond er ook 1 van. alleen is deze behandeld en verdwenen, ik ben natuurlijk geen dieren arts maar van wat ik van de foto zie, denk ik dat het dat is, en zoals mariejose zegt hotspots kan je krijgen door vlooien, maar ook door andere huidirritaties of allergieën ik heb hier een site waar wat meer word vertelt over de hotspot, hierin hebben ze het over honden maar ook cavia's kunnen exact hetzelfde krijgen. Raad alsnog een dierenarts aan :)
http://www.huisdierendokter.nl/hotspot-hond.html
Ik heb zelf 2 cavia's en die hadden al een kaal plekje achter hun oortjes toen ik ze kocht dus ik denk dat dit normaal is.