hoe moet ik mijn katjes naar buiten laten?

Ik heb 2 katjes geadopteerd van mn zus, (zusjes van elkaar beiden 3 jaar) ze zijn altijd gewend sochtens naar buiten te gaan en smiddags weer thuis te komen. 2 week na dat ik ze kreeg is 1tje ontsnapt omdat ze graag naar buiten wou. 3 week is ze weg geweest en nu net sinds eergisteren weer thuis. (Met mensen mee gelopen die de poster zagen hangen op mijn raam) Nu wil ik de katjes niet voor altijd binnen houden (in woon in een rustig dorpje dus niet in drukke stad ofzo) maar ik ben bang dat ze niet terug komen. Ik doe nu wel telkens voor ik ze eten geef met de brokjes rammelen zodat ze dat geluid associeren met eten. maar wat is een goeie manier om er zeker van te zijn dat ze terug komen? Ik wandel sons met ze aan een lijntje maar dan proberen ze zich er uit te wringen dus vind ik wel wat eng.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1K
TurfGraver
7 jaar geleden
Uw achtertuin afschermen zodat ze er niet uitkomen?
Rieneke1
7 jaar geleden
Zet je tuin af, daar zijn veel verschillende mogelijkheden voor. Kunnen je katjes veilig naar buiten zonder risico op plarijden, verdwalen, mishandeling of ziekte.
Rieneke1
7 jaar geleden
PlaTrijden.
Rieneke1
7 jaar geleden
Ik woonde trouwens ooit ook erg rustig, en dacht m'n katten veilig buiten te kunnen laten. Resultaat? Twee katjes met kattenaids.

Antwoorden (3)

Hiervoor moet je 6-8 weken rekenen. Laat ze gedurende deze periode aan het hele huis wennen. Dit betekend dus dat je ze niet overdag moet opsluiten in een bepaald gedeelte van je huis.

Voordat ze naar buiten zijn gegaan moeten de inentingen (en chippen!) in orde zijn. De eerste twee weken dat ze buiten zijn erbij blijven zodat ze weten waar je bent.

Bij eerste keer binnenkomst zorg je ervoor dat alles al klaar staat (voerbak, waterbak en kattenbak). Als eerste laat je de kittens de kattenbak zien. Je hebt hiervoor in het begin een open kattenbak nodig. Dit doe je door ze op de kattenbak te zetten en weg te lopen. Zo leren ze de weg naar de kattenbak te ontdekken. De kattenbak zet je het liefste in een andere ruimte als de voerbak en waterbak. Tussen de voer en waterbak zit het liefst een flinke ruimte.
fremar
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
als je even had gelezen zag je dat ze beiden 3 jaar zijn een geen kittens meer en ik ze inmiddels zo'n 6 week heb.
(De ene kat was ontsnapt na 2 weken en 3 weken later kwam zij weer thuis doordat ze meeliep met vreemde mensen.)

Je hebt 2 katten geadopteerd en we zijn 6 weken verder, de katten weten wel waar ze wonen. Je kunt er eigenlijk wel vanuit gaan dat beide poezen weten waar ze wonen, blijf er eerst even bij in de tuin, nu en rammel goed met de doos met brokjes. Wat ik heb toegepast is gewoon ...fluiten... net als met een hond. Ook katten horen dit en luisteren. Ze reageren er ook op zolang je het combineert met voedsel. Dus als je eten geeft eerst even fluiten. Ik deed de tuindeur open en floot, hard rennend kwamen ze aan mmmmm eten!! :)

Succes!

Onderstaande zou zijn bij nieuwe katten!

Veiligst is een afgesloten, omheinde tuin of een flinke afrastering met palen een groot hok (google maar eens), waar ze met een binnen hok de hele dag kunnen blijven, ongeacht regen of kou (behalve winterse tijden zoals nu natuurlijk). Natuurlijk moet zo'n buitenverblijf aangekleed worden met palen en hoge terugtrek plekjes planken aan de muur een boomstam waar in en op geklommen kan worden.

Voordat ze naar buiten kunnen als je geen! omheinde tuin of hok in de tuin hebt, maar gewoon los dus, moet je ze minstens 4 weken binnen houden. Zodat ze precies weten waar ze wonen. Dat moeten ze herkennen, weten.
Niet iedere kat wil zo nodig naar buiten of wel naar buiten maar niet uit de tuin, maar sommige katten wel en dan loop je dus risico.

Zijn je katten gechipt? geënt? gecastreerd? Pas als dat het geval is, als dat allemaal gebeurd is kun je ze eventueel naar buiten laten.
Als je maar wel zorgt dat er in de tuin minstens 2 bakken water staan , oude pannen zijn wel goed , niet naast elkaar en op weer twee andere plekken een bak met brokken. De kattenbak moet ook op weer een andere plaats in de tuin een plek krijgen. DUS eten drinken en de bak moet op 3 verschillen plaatsen staan NIET naast elkaar , trouwens ook binnen mag het niet bij elkaar staan. Dat is volkomen tegen natuurlijk en zou je dit wel doen, kun je rekenen op problemen (naast de bak plassen bv).

Toegevoegd na 9 minuten:
Ook nu is het natuurlijk veiliger om de tuin te omheinen of een groot afgerasterd 'buitenverblijf' voor de katten aan te leggen, met een warm binnen hok waar ze de hele dag zonder gevaar kunnen verblijven, ook bij regen/kou (niet in deze winterse koude natuurlijk).
Vergeet ook niet om te zorgen voor chippen, alle inentingen en maatregelen tegen ongewenst nageslacht, er zijn al veel te veel kittens/katten!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
TurfGraver
7 jaar geleden
Goed antwoord. Naast dat een tuin omheining veiliger is voor de katten zelf is het ook plezieriger voor de buurt en natuur. ;)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ik zou graag een tuin omheining hebben alleen helaas heb ik een huur huis en mag niet zomaar van allerlei dingen gaan bouwen ;c (dus ook geen kattenluikje in m'n deur helaas) ik heb het water en voedsel ook al apart staan. heb wel research gedaan voordat ik ze in huis nam gelukkig ^_^ alleen de naar buiten situatie is wat bijzonder omdat 1 katje dus nog maar 3 weken echt binnen is geweest. en de andere wel de volle 6 week
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja, dat is waar.
Dan zou ik nog een week wachten , met beide katten , voordat je ze naar buiten laat gaan. Als je dat lukt tenminste, degene die al buiten is geweest, kan vreselijke herrie schoppen om NU naar buiten te kunnen.
(Voordat je erg schrikt, kan ook meevallen. Ik heb eens een kat opgehaald , buitenkat die leefde op een volkstuincentrum en zich bij mij de koning te rijk voelde (kater, andere kat in huis: poes, die hij geweldig intimideerde/opjaagde). Kon geweldig jagen, bracht alles thuis, levend, alles dus. Deze kat is de tweede dag , heeft bij mij in bed geslapen , ontsnapt (moest naar buiten!) en kwam 6.dagen later weer thuis, heeft de hele buurt , nee zijn wijk! onderzocht en daarna kwam meneer naar huis... de 2e dag dus. Ja, het kan, maar even zo goed gaat het vele malen anders/verkeerd en weet een kat niet waar hij woont na 1.dag.) Prima, alles al apart, is zo belangrijk.:) Het probleem van het huurhuis ken ik.
(Op zich is het niet zo'n probleem, heel veel mensen in een huurhuis hebben omheinde/afgerasterde tuinen en ook hokken/ buitenverblijven gemaakt. Zo erg is dat niet maar het moet bij verhuizing weer 'in originele staat' gebracht worden'. Dat is het punt, heeft geld gekost en moet je het afbreken, kost 't weer geld.) Vraag is : hoe lang blijf je hier wonen en 2. je kunt wel een kattenluikje (laten) plaatsen, maar voordat je weggaat moet je dan of zelf of door de wbv een nieuwe plaat onderin de deur laten zetten. Kost wel geld, maar niet gigantisch. Ook kun je overwegen om een andere deur ergens (kringloop/bouwplaats?) op de kop te tikken (MP of gratis op te halen) en deze te gebruiken met een kattenluikje er in uiteraard. Wanneer je verhuist tzt. vervang je deze deur door de originele. Is een idee, maar alleen als het niet opvalt (bemoeizuchtige buren / wbv-neuzen die te vaak langslopen/-komen). Je kunt het trouwens of gewoon zelf allemaal regelen, dan kraait er geen haan naar, of informeren naar wat kan en mag bij de wbv met als consequentie dat er wel iemand eens langs loopt en oplet/kijkt naar wat je nou gedaan hebt. Aan jou de keus uiteraard. Denk aan ()periode: hoe lang woon je er ()kosten ()benodigde hulp ()wbv regels en consequenties. Weet niet wat ik vergeet, maar doe je best!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
hee super bankt voor alle tips! ik wacht sowieso nog even een weekje dan voor de zekerheid ;D
ze is gelukkig wel rustig en volgens mij erg blij dat ze weer heerlijk op de bank kan liggen spinnen i.p.v buiten moeten ronddolen maar soms gaat ze wel bij de deur zitten (niet miauwen). maar ik zou me zoveel zorgen maken als ze weer weg zou zijn ;# misschien dat ze samen het makkelijker kunnen terugvinden (hopelijk!) en ik zou even bij de wbv navragen wat ik kan/mag doen ;) m'n vader is wel erg handig dus als ik ergens hulp bij nodig heb kan ik hem vragen gelukkig.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Klinkt goed, katjes happy, vrouwtje happy!
en een handige vader is altijd fijn.:)
Doe je best.
Z512099
7 jaar geleden
+ voor de vele tips
Je kat weet na twee weken echt wel waar ze woont. Het kan zijn dat je kat van iets geschrokken is (blaffende hond, vuurwerk, enz.) en daardoor in paniek verder weggerend is en daarna de weg naar huis niet meer vond, omdat ze er nog maar net woonde. Door haar omzwervingen kent ze de omgeving nu waarschijnlijk wel beter.
Het kan ook zijn dat ze haar oude thuis miste en op zoek is gegaan ernaar. Je leest wel van katten, die 5 kilometer gelopen zijn naar het oude adres. Hoe ze die in vredesnaam vonden, is mij dan een raadsel. Maar het schijnt voor te komen.
Je kunt er niet zeker van zijn dat je kat terugkomt. Je kunt er wel vrij zeker van zijn dat je kat (opnieuw) wil weglopen, namelijk als ze het bij jou niet fijn vindt. Wandelen aan een lijntje is natuurlijk heel akelig voor katten die hun vrijheid gewend zijn. Daar zou ik echt niet mee doorgaan, als ik jou was.
Kun je wellicht toch een kattenluikje plaatsen in een deur of zijpaneel? Soms schrikken mijn katten buiten van iets en dan ‘vluchten’ ze snel door het kattenluikje naar binnen. Als je thuis bent, kun je een (slaapkamer)raam op een kier zetten, zodat ze hun huis in kunnen. Als ze dat niet kunnen, zullen ze een ander veilig heenkomen zoeken. Is een kattenluikje of raam op een kier uitgesloten, kun je dan wellicht een ander veilig heenkomen voor ze creëren? Zoals een soort ‘nest’, waar het relatief dicht, warm en veilig is en waar ze verblijven kunnen tot je thuis komt? (Schuur?)
Katten zijn nachtdieren. Vooral in de avondschemering en de ochtendschemering zullen ze naar buiten willen om aan hun jachtinstinct te voldoen. Met een kattenluikje of nestplaats zullen ze dan gewoon naar buiten kunnen, zonder dat jij je zorgen hoeft te maken als ze niet gelijk thuis komen.
Verder is het conditioneren dat je doet door het voeren aan een geluid te verbinden, inderdaad een goede ondersteuning om ze naar huis te krijgen.
Katten zijn kieskeurig en houden net als mensen van lekker eten. Als het bij de buren lekkerder is, zullen ze daar ook graag gaan wonen. Bij mij krijgen ze op vaste tijden nat voer, dat ze heel lekker vinden.
Ik weet niet hoe rustig het bij jou thuis is, maar een druk gezin met kinderen, die steeds lawaai maken of steeds de kat willen aaien of optillen, maakt een kat ook niet gelukkiger. Creëer thuis een paar plekken, waar de kat met rust gelaten wordt. Katten liggen graag hoog en warm.
Hopelijk is iets van dit alles nuttig voor je om een optimale omgeving te creëren voor je katten.