Hoe train ik dat mijn jachthond niet te ver bij mij wegrent als ze losloopt.

Training jachthond

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Leer je hond van begin af aan naar je toe te komen als je roept. Dit doe je door eerst vlakbij te roepen en iets lekkers te geven. Al snel zul je zien dat ze naar je toe komt wanneer je roept omdat ze iets lekkers verwacht. Geef dan niet meer altijd wat maar beloon ook met een knuffel of vrolijke woordjes als ze naar je toe komt. Het is belangrijk dat je niet altijd lekkers geeft want anders heeft ze het snel genoeg in de gaten als je een keer niets bij je hebt en zal ze dan niet komen. Bovendien wil je waarschijnlijk niet dat je hond alleen maar voor het voer naar je toe komt. Dit kun je uitbreiden naar een wat grotere afstand. Nu ze naar je toe komt als je haar roept kun je steeds als ze te ver weg dreigt te geraken (wat noem jij "niet te ver"?) haar naar je toe roepen en zal het een gewoonte worden binnen een bepaalde afstand te blijven.

Als je niet met voedsel wilt trainen of als de hond daar niet gevoelig voor is, verzin dan iets anders wat ze leuk vind zoals een knuffel, vrolijke woordjes of een speeltje dat ze leuk vindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aanvullend: Als je een jachthond niet te ver van je weg wil hebben, betekent dat, dat je haar binnen de twintig meter moet houden. Dan hoeft natuurlijk niet altijd.

In de tijden van jong wild (konijntjes, reeën en hertjes in het voorjaar en de vroege zomer) moet je er echter voor zorgen, dat ze de kans niet krijgt om het wild te verstoren.

Die twintig meter is belangrijk. Daarbuiten gaan jachthonden op hun neus af en gaan ze zelfstandig opereren. Train dus binnen die 20 meter en geef haar alleen meer ruimte, waar ze geen kwaad kan bij loslopend wild.

Je zou ook met haar naar jachtcursus kunnen gaan. Daar leer je hoe je dat in goede banen kunt leiden. Ze leert dan alleen te handelen als dat door jou gewenst wordt.

Voor jachtcursus zie: http://www.wbed.nl/knjv.htm
Voor diegenen die tegen de jacht zijn: ze werken in eerste instantie met dummies. Jachtles heeft niet alleen te maken met het afschieten van dieren, maar ook met goed gedrag en opvoeding van jachthonden.
Ivana
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga zeker naar een training voor deze honden.De hond vind het vast leuk en kan zijn energie kwijt en je leert er een heleboel van.Dus DOEN,en veel plezier want leuk moet het blijven
doe hem/haar aan een lange lijn, wil je hond te ver weg dan trek je de hond terug komt de hond weer bij je beloon hem met een speeltje, de hond moet bij je willen blijven zorg ervoor dat de hond geinteresseerd blijft in jou