Is een dierenverzekering verstandig en welke is goed?

Wij hebben 3 katten, waarvan er 2 rond de 10 jaar zijn. Van wat ik bij vrienden en familie om me heen heb gezien, krijgen dieren naarmate ze ouder worden steeds meer kwalen en klachten en al met al kan dat flink in de papieren gaan lopen.
Daarom overweeg ik om voor alle 3 een dierenverzekering af te sluiten. Nou lees en ziek ik hier en daar de wildste verhalen over verzekeringen die weigeren uit te keren want een situatie met een huisdier was net even zus of zo...vaak gemiereneuk naar mijn mening.

We willen graag medische kosten gedekt hebben en crematie.
Welke verzekering is goed?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

De kosten, eigen risico en uitsluitingen zorgen er voor dat
een dierenziektekostenverzekering alleen geschikt is voor mensen die een plotseling hoge rekening niet kunnen betalen en/of om bovengenoemde reden met het ziekr diertje anders niet naar de dierenarts zou gaan.
Het is echt erg duur, als je de maandelijkse premie plus eigen risico en declaratiedrempel allemaal in een pot zou stoppen die uitsluitend zou dienen om deze kosten te betalen , dan houd je meer dan de helft over.

Soms gaan mensen met zo een verzekering wat sneller en vroeger naar de dierenarts, waardoor ze om die reden wegens een vroege diagnose prijsgunstiger een probleem aan kunnen pakken.

Toch zou bij een zelfde beleid (wel of geen verzekering)
je besparing ongeveer de helft of meer zijn!

Meer mensen dan alleen de dierenarts moeten immers uit de opbrengst betaald worden, inentingen worden meestal
uit de basis verzekeringen toch niet vergoed en niet zelden wordt er wat langer aan een geliefd huisdier "doorgesleuteld" wat het lijden kan verlengen.

Helaas is het zo dat sommige mensen medisch handelen achtewege laten , vanwege de hoge kosten die dan wel doorzetten als het huisdier verzekerd zou zijn.

Als het risico van het laatsgenoemde afwezig is en er reserves zijn (te creeren) is de diergeneeskundige zorgpot verreweg de beste verzekering met een optimale (= maximale) winstdeling.
Dierenverzekeringen kennen die volgens mij niet, omdat het commerciele verzekjeringen zijn.

Soms echter is de verzekering degene die -soms te vroeg- uit kostenbesparing de kraan dichtdraait, waar je als dierenliefhebber aanvoelt dat er nog goede zorg die functioneel is los te laten is op de situatie.

Wij hebben als kellenhouder/ fokker van rashonden
serieus overwogen of een zorgverzekering voor dieren nut heeft.
Het bleek dat daar waar dekkingsbehoefte was en dan bedoel ik niet de dekking van het moederhondje, deze juist ontbrak.

Dus betalen we uit eigen zak en zijn daar veer voordeliger door uit!.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat is ook toevallig. Ik had het er vandaag nog met de dierenarts over. Daar vertelden zij dat zij de beste ervaringen hebben met Protec en Petplan. Deze twee schijnen echt betrouwbaar te zijn en te doen wat ze beloven.

Ik vind ze niet goedkoop, maar als je het doet, dan moet je het nu doen, na 10 jaar accepteren ze nog zelden een dier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
proteq/dier en zorg valt onder sns en is absoluut betrouwbaar.
crematie zit niet in het pakket, maar dat is zo duur nog niet.

realiseer je wel dat je voor een jonge kat zo'n 12 euro per maand betaalt, maar voor een oude kat veel meer.

je zou ook kunnen overwegen er een poezenpot op na te gaan houden, en daar maandelijks een bedrag in stoppen.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel beter idee: +
paulus811
13 jaar geleden
voor een 10 jaar oude kat betaal je 17 euro voor een mannetje en 18 voor een vrouwtje. En dat is dan voor de standaard verzekering.
Rieneke1
13 jaar geleden
dat bedoel ik paulus.
dan kan je beter een poezenpot openen.
Nee, dat is onverstandig. De maatschappij is geen sinterklaas en zal aan je willen verdienen. Bovendien maken ze kosten voor administratie en ook die mag jij betalen. Tuurlijk kost een dierenarts geld, maar die kosten zijn gemiddeld gezien veel lager dan de maandelijks terugkerende premie. Bovendien vergoeden ze alleen behandelingen die absoluut noodzakelijk zijn en vaak ook nog maar voor een deel.

Daar komt ook nog bij dat je het lot van de katten in de handen van de maatschappij legt. Ik was onlangs met een van mijn twee honden voor onderzoek aan een poot. Dat werd een operatie waarvoor ik 3 uur later 1.300 euro mocht afrekenen. Er was geen maatschappij waar ik eerst om toestemming moest vragen, geen gezeur over naar welke arts ik moest gaan. Helemaal niks. Alleen een zaak tussen mij en de chirurg en bij die snelle actie was mijn hond de winnende derde.

Je moet het geld natuurlijk wel hebben liggen, maar mijn advies zou zijn om de premie maandelijks naar een eigen rekening over te maken. Jij pakt dan ook nog de rente en van het saldo kun je de medische kosten dekken.

Een ding blijft nog staan, je kunt dikke pech hebben want mijn advies is natuurlijk wel een kleine gok. Maar met drie katten is de kans dat ze alledrie een dure behandeling nodig hebben, verwaarloosbaar. Dat je maandelijks de premie moet ophoesten is een zekerheid.

Dus doet er zich iets voor, dan moet je het geld wel hebben, maar voor die buffer kun je zelf zorgen.

Ik verzeker niets meer waar ik niet failliet aan zal gaan of niet wettelijk verplicht is. Voor mij geen reis- begrafenis- kostbaarheden- en glasverzekering meer.....en dus ook geen huisdierenverzekeringen.
13 jaar geleden
Ik heb zo'n verzekering (Proteq, die Rieneke al noemt) en ben er erg tevreden mee.

Natuurlijk verdient de verzekeringsmaatschappij aan die verzekering. Dat is bij iedere verzekering zo. Ik betaal bewust voor wat ik krijg: geen kopzorg als mijn Miranda wat mankeert en de rekening om haar te helpen 'niet uitkomt'.

Natuurlijk zou ik zo'n rekening sowieso, linksom of rechtsom, betalen, de gezondheid van mijn poes hangt niet af van mijn vakantieplannen. Maar met die verzekering heb ik het bijhouden van een 'poezenpot' naar volle tevredenheid uitbesteed.

Crematie is voor zover ik weet bij geen enkele dierenverzekering deel van het pakket, maar dat zal je echt de kop niet kosten. Bij het crematorium waar wij onze cavia hebben laten cremeren is dat tussen de € 43,- (crematie met meerdere dieren plus verstrooien) en € 124,- (individuele crematie plus urn voor de as) voor een kat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
en collectieve crematie met verstrooiing is nog veel goedkoper, +