Hoe laat je een papegaai minder schreeuwen?

Ik heb een blauwvoorhoofd amazone papegaai. Alleen schreeuwt die best veel en heel hard. Hoe leer ik dit af of wat kan ik er tegen doen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
11.2K
Rieneke1
7 jaar geleden
Vraag je eens af hoe je het leven van het dier kan verbeteren. Een zeer intelligente vogel, die met z'n partner in een grote zwerm hoort te vliegen, en bij jou vermoedelijk in z'n eentje gefrustreerd zit te zijn. Verdiep je in verrijking, en bied dat op alle fronten aan, en blijf dat doen. Het is wel het minste wat je de vogel kan bieden. Vraag je sowieso af waarom dieren doen wat ze doen, en niet alleen hoe je het af kan leren. Het beest kan heel oud worden, mag hij zijn leven ook een beetje fijn doorbrengen? Hij heeft er niet om gevraagd om door jou in huis gehaald te worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Rieneke1 wat kan ik het beste doen?
SimonV
7 jaar geleden
Als je echt van het diertje houdt, laat je het weer vrij in het gebied waar hij zich gelukkig voelt (Zuid-Amerika).
Rieneke1
7 jaar geleden
Vinny fijn dat je je erin wil verdiepen. Ik ben zelf van de kattenafdeling, maar voor ieder dier geldt dat als het probleemgedrag vertoont, er OF een medisch probleem speelt, OF het dier heeft behoeftes waar niet aan voldaan wordt. Heel vaak vervelen dieren zich, omdat ze alle uitdagingen van het wilde, voor hun normale, leven missen. Dan komt verrijking om de hoek kijken. Voedselverrijking bijvoorbeeld betekent dat je het eten niet meer kant en klaar in een bakje aanbiedt, maar dat je er een soort puzzel van maakt, zodat ze lichamelijk en psychisch moeten werken vor hun eten, zoals in de natuur. Omgevingsverrijking houdt onder meer in dat je regelmatig nieuwe zaken aanbiedt die onderzocht kunnen worden. Dan heb je spelverrijking, spelletjes die je met je vogel kan doen. Het is niet alleen hard werk voor je, maar het zal ook de band tussen jou en je vogel versterken. Google eens wat, en vraag op papegaaienfora. Succes!

Antwoorden (2)

Papegaaien communiceren met mekaar of de verzorger door o.a. te schreeuwen of krijsen, zo hard mogelijk, ze doen dat ook op gezette tijden, bijv. 's ochtends en tegen de avond...
Als je onmiddellijk resultaat wil helpt een oude doek (deze wordt verbouwd), die over de kooi gelegd wordt, dit gaat echter maar een korte tijd werken als je er voor de rest niets aan doet.
Misschien voelt uw papegaai zich niet veilig, of hij schrikt teveel, dikwijls en meestal schreeuwt hij overdadig door verveling, als je dat eerst aanpakt zul je zien dat de situatie verbeterd....bijv. er zo veel mogelijk mee bezig zijn, praten, spelen, veel wilgentakken geven, touw, speelgoed.
Papegaaien zijn fantastische en intelligente vogels en soms kan je er een geweldige band mee ontwikkelen, maar eigenlijk zijn ze het gelukkigst in de vrije natuur, in hun oerwoud en niet in uw kooi...

Toegevoegd na 6 uur:
Verbetert met een t dus.
Z512099
7 jaar geleden
Rieneke1
7 jaar geleden
Door een doek over de kooi, zal je het gedrag bestrijden, maar niet de oorzaak van het gedrag. Zou ik dus nooit aanraden.
Ivana
7 jaar geleden
Perfect antwoord. Plus
Rieneke, vraagsteller geeft al aan dat een doek niet de oplossing is.
Ivana
7 jaar geleden
Niet "vraagsteller" maar Z512099 gaf dit goed antwoord.
Papegaai schreeuwt
Papegaaien schreeuwen, het behoort tot het normale gedrag bij papegaaien. Onder normale omstandigheden schreeuwen papegaaien 2 keer per dag. In de regel is dit ’s morgens en ’s avonds. Bij de aankoop van een papegaai dient de liefhebber hier dus rekening mee te houden. Het grootste probleem wat zich echter kan voordoen is dat de papegaai overvloedig gaat schreeuwen. Menig papegaai is om deze reden van de hand gedaan. Overvloedig schreeuwen is een verkeerd aangeleerd gedrag en er zal daarom geprobeerd moeten worden de papegaai dit af te leren. Zoals gezegd zal het niet mogelijk zijn om de papegaai het schreeuwen helemaal af te leren, het is immers normaal gedrag.

In veel gevallen is het schreeuwen een roep om aandacht. Maar er zijn ook papegaaien die het gewoon leuk vinden om te schreeuwen en om deze reden zichzelf vaak en veel belonen met dit geschreeuw. Wij mensen zijn niet anders, de dingen die wij leuk vinden zullen we immers ook zo vaak mogelijk willen doen. Willen we het schreeuwen bij papegaaien, die dit ‘zelf beloningsgedrag’ vertonen, aanpakken dan moeten we er voor zorgen dat er iets anders ‘leuks’ voor in de plaats komt.
Om er achter te komen waarom de papegaai schreeuwt moeten we een aantal dingen uitzoeken. Zaken die we moeten uitzoeken zijn: is of de kooi wel groot genoeg is, is de voeding wel optimaal, is de inrichting van de kooi zodanig dat de vogel zich goed kan vermaken. Denk hierbij aan (verse) knaagtakken, speelgoed (met en zonder geluid), ‘schommeltouw’ etc. Verder is het van belang te kijken naar het dag- en nachtritme. Een papegaai dient de gelegenheid te hebben om 12 uur per 24 uur te slapen. Ook is het erg belangrijk dat de vogel voldoende bezig gehouden wordt door zijn verzorger(s). Hou de vogel bezig door hem kunstjes, zoals bijvoorbeeld het op- en afstappen op stok of hand en het overstappen op de hand vanuit de kooi, het overstappen van de hand op de tafel enz. te leren. Hou hem ook bezig door tegen hem te praten en hem woordjes te leren. Neem hem mee naar de douche en leer hem hoe lekker het is om te douchen. Zorg er in ieder geval voor dat er door de dag heen veel afleiding voor de papegaai is. Indien één of meerdere aspecten zoals hierboven beschreven niet aanwezig is, herstel dit dan. Na dit hersteld te hebben is de kans groot kans dat het schreeuwen (al) verminderd.