Hoeveel hondenbrokken per dag zijn goed?

Ik ken een hondebezitter. Maar wij liggen in de clinch met de opvoeding.

Zij zegt dat een hond niet ongelimiteerd mag eten ,maar ik vind dat de hond te weinig eten krijgt.

Ik zie hem liever wat vetter alleen in de boeken staat dat een hond precies een ons bijvoorbeeld moet eten per halve dag.

Zit ik er heel erg naast?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.3K

Antwoorden (10)

Het beste is om de hond 2x per dag ( 's morgens en 's avonds) zijn eten te geven. Helemaal aangepast aan zijn lichaamsgewicht en leeftijd.

Nooit te veel geven en ook nooit eten laten staan.

Zij (ik neem aan je vriendin) doet het goed. Een hond kan beter iets te slank zijn dan iets te dik. Dikke honden krijgen allerlei klachten, deze zijn erger dan bij dikke mensen. Hou je aan de voorschriften!

Toegevoegd na 1 minuut:
Stel dat de hond 200 gram brokken per dag mag hebben, dan geef je de helft 's morgens en de andere helft 's avonds. Dat is beter dan in een keer alles. Zeker bij grote honden is dat niet goed omdat ze een maagkanteling kunnen krijgen door te veel brokken in een keer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat Cesar Millan het wel weet. Ik heb niet het juiste antwoord, maar ik hoop dat deze tip je verder op weg helpt.

Een hondenkenner die Cesar heet. Kan geen toeval zijn ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja., Je zit er heel erg naast. Er is een trend zichtbaar waarin huisdieren de kant van de eigenaar opgaan. Wat vet op de riben is al snel te veel. Een hond mag net zoals bij mensen geen ribben tonen, maar je moet ze zeker wel voelen. Honden kunnen snel te veel eten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Trouwens: Het is hun hond. Nauwelijks jouw plek om er dan ruzie over te maken. Als je op internet na moet vragen wat gezond is zou je er toch vanuit kunnen gaan dat de eigenaar van de hond iets beter idee heeft wat voldoende eten voor zijn/haar hond is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onze labrador teef van 26 kg krijgt 2x 90 gram per dag.
Als er ongelimiteerd eten zou staan zou zij zich dood eten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hangt ook af van het ras. De energiebehoefte en het werk wat de hond moet verzetten.

Op de verpakkingen van de diverse hondenbrokken of versvlees staan gewichten aangegeven die doorgaans nodig zijn per gewicht van de te voeren hond. Dat is maar een gemiddelde.

Je kunt echter beter "met de ogen" voeren. Een hond moet een taille hebben. Bij strijklicht moet je bij een kortharige hond flauw zijn ribwelvingen kunnen zien. 40% van de Nederlandse honden is veel te dik. In het totaal is 60% gewoon te dik.

Men is hier zo gewend aan volgepropte honden, dat ik regelmatig hoor dat mijn hond wel erg slank is. Volgens de dierenarts een van de weinige honden in zijn praktijk die een goed gewicht heeft. Hij ziet me dus ook alleen voor de inentingen omdat ze heel gezond is.

Komt ook nog bij, dat een volgevreten hond minder gehoorzaam is dan een hond die spaarzaam maar goed gevoerd wordt.
Ivana
13 jaar geleden
Het vreemde is: de ene hond kan wel maat houden de andere niet. Dit kan, maar hoeft niet, rasgevoelig zijn. Ik heb honden gehad waar ik de voerbak 1 x in de twee dagen vulde en die aten wanneer ze honger hadden en zeker niet te dik waren. (ik zie het als vorm van dierenmishandeling, dikke honden) Andere honden moesten precies afgepast 2x per dag voer hebben, soms minder dan de voorgeschreven hoeveelheid, ondanks dat ze genoeg beweging krijgen. Conclusie: geen hond is hetzelfde en alleen door uitproberen weet je wat werkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is niet goed om een hond ongelimiteerd te laten eten.
bij honden is het net als bij mensen: de een kan veel eten, zonder dik te worden en de ander kan maar een beetje hebben zonder dat het meteen zwembandjes veroorzaakt.
over het algemeen zijn honden in nederland, net als hun baasjes aan de dikke kant.
als er bij je hond de achterste twee ribben zichtbaar of voelbaar zijn, zit het wat gewicht betreft waarschijnlijk wel goed.
is de hond dikker dan dat, dan moet er wat minder gevoerd worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De hoeveelheid voeding verschilt naargelang de grootte van de hond, daarom zou ik zeggen: Vraag raad aan je dierenarts, hij/zij weet vast raad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben dierenartsassistente en zeg je moet naar ideale gewicht van de hond eten geven,niet wat hij weegt op dat moment maar naar ras standaard.
heeft de hond nog honger kan je sperciebonen geven als vulling.
je kan naar behoeften ook 3 keer per dag eten geven,als totaal niet meer als nodig
op verpakking staat hoeveel per kilo lichaamsgewicht ,maar ga daar altijd van uit ideale gewicht
een gecastreerde reu of teef 10% minder dan aangegeven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik moest hem 2 keer 100gram per dag geven van de dierenarts

sóchtends en om een uur of 5