waarom wordt een parkietje boos op de ander, na aandacht geven?

Ik heb twee parkietjes (allebei van nest uit juli), ze kunnen heel goed met elkaar en zitten vaak met elkaar te brabbelen. Zodra ik met de hand in de kooi ga en mijn vinger voor de blauwe houd en dan wilt hij opstappen, maar zodra deze terug gaat naar de zitstok kan de gele vrij heftig reageren naar de blauwe. De blauwe vind het soms nog wel eng om op de vinger te stappen, aan zijn houding te zien maar stapt toch langzaam op mijn vinger, maar zodra hij een angstige houding aanneemt kan de gele hem al een pik uitdelen. Zodra ik de gele op mijn vinger laat stappen, is er tussen hen niets aan de hand.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1K
Z512099
7 jaar geleden
Parkieten kennen een rangorde, oftewel pikorde, de gele is de baas en bevestigt dit door te pikken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
maar waarom doet deze dat op het moment dat de ander zich angstig voelt, of bij mij op de vinger stapt? terwijl ze zo in de kooi de beste maatjes zijn.

Antwoorden (1)

Ik heb echt geen verstand van vogels dus mijn antwoord is niet zo betrouwbaar maar dit verhaal komt me wel bekend voor, namelijk bij mijn konijnen. De meeste dieren hebben namelijk een rangorde en ik denk dat jouw gele een hogere positie heeft dan de blauwe. Probeer eens de rangorde "te respecteren" en eerst de gele aandacht te geven en daarna de blauwe. Dat is misschien de oplossing. Als de gele daarna nog steeds jaloers reageert weet ik het niet..
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Ik ga het eens op die manier proberen!