Waarom wordt mijn hond boos als ik een piepend speeltje van haar afpak?

Ik mag altijd aan haar speeltje komen. Behalve als ik in het speeltje knijp en die piept, als ik er dan nog een keer in wil knijpen begint ze te grommen. Waarom doet ze dit? Omdat ze denkt dat het haar prooi is? Of omdat ze denkt dat ik hem pijn doe?

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry, mijn vraag klopt niet helemaal. Hij zou moeten zijn: 'Waarom gromt mijn hond als in haar piepende speeltje knijp?'

Weet jij het antwoord?

/2500

Een speeltje met een piep is een heel slecht stuk speelgoed voor een hond.En wel om de volgende reden: wanneer honden met elkaar spelen en de 'onderliggende' hond piept, dan moet dat bij de overheersende hond een bijtrem in werking stellen en moet hij ophouden met bijten of vechten. Heeft een hond nu een piepspeeltje, dan wordt de natuurlijke bijtrem geforceerd genegeerd. Dat verwart de hond in hoge mate. Bij langdurig bezit van een piepspeeltje, zal de natuurlijke rem verdwijnen en dat is tegennatuurlijk. Het kan dus zijn dat in dit geval de hond verward raakt en gaat grommen of anderszins wanneer het speeltje wordt afgepakt of/en weer een piepgeluid voortbrengt. Gooi dat ding weg en geeft een bal, beest of iets anders zonder geluid.

In de natuur geldt: wat je hebt mag je houden. Dus het gedrag is normaal al is het niet wenselijk. Zoals hierboven al gemeld is het niet verstandig om een speeltje met piep te geven. Wil je dat de hond een speeltje afgeeft, ruil dan met een zelfde speeltje of een heel lekkere beloning. Geef ook het speeltje weer terug. Zo krijgt de hond vertrouwen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100