Ik wil graag hardlopen met de hond, hoe kan ik dit het beste opbouwen?

Het gaat om de hond van mijn ouders. Ze wandelen niet zo heel ver met haar (rondje van meestal 1-2 km), dus de conditie is volgens mij niet zo geweldig.

Hoe kan ik het beste hardlopen met de hond opbouwen? Ik ren zelf met ongeveer 8 km/uur, en ga soms nog wat wandelen tussendoor.
Lijkt mij niet dat hier een hardloopschema voor te vinden is, maar ik wil niet te snel gaan, dat de hond elke keer kapot is.
Wat is de beste methode?
Ik laat de hond gewoon loslopen, de routes die ik loop zijn rustig, daar mag ze los. Aan de riem gaat ze snel trekken, dan wil ze gelijk sprinten als ik begin met joggen.

7 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kan de hond (te jong of dom) en vooral het ras (gebreken) het wel aan? Mag ie wel loslopen?
(zeker als je de hond niet onder controle hebt en dat heb je niet als ze gaat trekken)
Ritsuka
7 jaar geleden
De hond is nu 6 jaar, het is een mix van Kooiker en Appenzeller.
Ze is wel gek op rennen met de bal, en houd dit wel even vol.
Verder geen gebreken, en ze luistert goed en blijft bij je in de buurt met los lopen. Met normaal wandelen trekt ze absoluut niet, alleen als je gaat hardlopen met de hond aan de riem. Dan is ze erg enthousiast en wil ze gelijk voluit gaan sprinten.
Als ik wat later op de run de riem om doe trekt ze niet meer aan de riem.
Ritsuka
7 jaar geleden
Ik heb de hond prima onder controle, en is ze is niet dom.
Z512099
7 jaar geleden
Er bestaan geen domme honden, wel domme mensen...de hond is al niet meer piepjong en niet gewend aan hardlopen, maar aan korte langzame wandelingen, vooral rustig opbouwen is dus de boodschap, de hond moet zich kunnen aanpassen....dat is de beste methode.
Ze is een kruising van actieve hondenrassen, ze zal deze sportieve uitdaging met dank aanvaarden, liever niet teveel of niet los laten lopen, dat is niet veilig, je weet nooit wie of wat je onderweg tegenkomt.
Bij aanvang een klein sprintje doen zodat ze wat energie kwijt kan zou het trekken kunnen verminderen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het ligt heel erg aan de huidige conditie van je hond. Mijn hond is zelf 5 jaar, en met haar kan ik echt uren op stap als ik dat zou willen. En ze loopt me er echt heel makkelijk uit met hardlopen (ook op de lange afstand). Nu is elke hond anders, maar ik zou met kleine afstanden beginnen en de hoeveelheid opbouwen.
Ben het niet helemaal eens met de opmerking hierboven als het gaat om loslopen. Natuurlijk laat je je honden niet los in de bebouwde kom, of op een drukke weg. Maar in de natuur (mits je je hond compleet onder de controle hebt) is een hond echt een stuk blijer als hij/zij vrij rond kan rennen. Let er wel op dat het niet overal is toegestaan. Persoonlijk trek ik me hier zeer weinig van aan. De gemeente bij ons heeft een postzegel als 'losloop terein' bestempeld en meer niet..
Ik riskeer zelf met alle liefde die ene boete in de drie jaar van een zielige gemeenteambtenaar :P
Ritsuka
7 jaar geleden
bedankt voor het advies :)
ik denk dat ik het eerst even bij rondjes van 2-3 km houd, 1x in de week of zo.
tinus1969
7 jaar geleden
@Clickmen, juist in de vrije natuur laat je je hond niet loslopen, ivm vee of wild.

Antwoorden (1)

Opbouwen doe je vooral door goed te kijken naar de hond. Ren bijv. ongeveer een kilometer en ga dan een stukje wandelen. Kijk dan hoe snel de hond herstelt van deze inspanning. Hijgen is normaal, tong naar buiten ook, maar gaat de tong omkrullen is dit een teken van overhitting.
Ga niet elke dag hardlopen, de hond moet nl. kunnen herstellen van hoge inspanning. Onder inspanning worden er nl. o.a. endorfines aangemaakt en het duurt ongeveer 24 uur voordat het niveau weer gedaald is. Hoe vaker je loopt hoe meer conditie de hond krijgt, wat betekend dat alleen maar meer energie krijgt. Balans is dus belangrijk.
jodyenboyke
7 jaar geleden
Ritsuka
7 jaar geleden
ik loop zelf ook niet zo vaak hard, ik denk dat ik 1x per week met de hond ga proberen.
jodyenboyke
7 jaar geleden
Prima toch! Veel plezier samen!
Ivana
7 jaar geleden
En vergis je niet, jouw snelheid is voor de hond een sukkeldrafje! :)