Waarom zou ik mijn puppy op puppycursus zetten?

Binnenkort krijgen wij een puppy en veel mensen zetten hun puppy op puppycursus. Maar kan je hem niet zelf alle dingen aanleren en kijken op internet hoe dat moet?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.5K
jodyenboyke
7 jaar geleden
Onderstaande antwoorden zeggen genoeg. Ik ben zelf instructeur maar zal bij een nieuwe pup toch echt een puppycursus gaan volgen bij mijn collega instructeur. Op een hondenschool krijg je uitleg: praatje=waarom plaatje= voordoen praktijk=cursist gaat het uitvoeren. En bij het laatste wordt je nog stap voor stap begeleid, de een wat meer als de ander.

Antwoorden (3)

Bij een puppycursus is het de bedoeling dat je pup jonge soortgenoten en andere mensen ontmoet, deze cursus is een goede basis voor verdere training.
Je pup werd reeds gesocialiseerd door de fokker ( in het beste geval ) d.w.z. leren omgaan met katten, honden, andere dieren, kinderen, vreemde geluiden, enzv...de puppycursus is daar het verlengde daarvan.
Zeker kan je via internet of een handboek allerlei aanleren, ook vele spelletjes doen, wat absoluut aan te raden is, de band tussen u en de hond zal daardoor heel hecht worden.
Het internet kan geen andere hond, mens of situatie nadoen, daarvoor dient zo'n puppycursus.
Z512099
7 jaar geleden
jodyenboyke
7 jaar geleden
+
Daarbij een puppycursus veel direkter ingespeeld kan worden op het gedrag van jouw pup dan je kan vinden op internet.

Net als bij de mens heeft ook iedere hond zijn eigen gedrag / aard / trekken, bij een licht afwijkend gedrag kan een puppytrainer (die een gedragscursus honden heeft moeten volgen) specifiek voor jouw hond de beste manier van opvoeden geven, iets wat je via internet absoluut niet kan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
jodyenboyke
7 jaar geleden
+ een instructeur kan inderdaad afwijkend gedrag bij sturen en zou het inzicht moeten hebben, dat als het gedrag niet bij te sturen is, er hulp ingeschakeld dient te worden van een gedragstherapeut voor honden.
Als je veel ervaring hebt met (jonge) honden, kun je die puppy-cursus rustig overslaan. Maar de naam "pupy-cursus" is heel misleidend: eigenlijk zou hij moeten heten "hoe word-ik-een-goede-baas-cursus".
Om een hond goed op te voeden moet je een héleboel dingen nét even anders aanpakken dan je logischerwijs zou verwachten. Daarom is zo'n cursus een aanrader voor vrijwel iedereen die een hond in huis neemt.

Mijn advies is dus: Ja, ga op cursus!!!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
jodyenboyke
7 jaar geleden
Je advies is goed, ja op cursus maar juist ook ervaren hondeneigenaren komen gelukkig gewoon naar een puppycursus. Om hun pup te socialiseren en om te leren dat er ook nieuwe inzichten zijn hoe je een hond iets aanleert. Op de hondenschool waar ik lesgeef zijn de lestechnieken constant onderhevig aan de nieuwste lesmethodes en worden wij als instructeur regelmatig bijgeschoold. Gelukkig zien wij in ieder geval regelmatig een oudcursist met een nieuwe of 2e hond terug op de hondenschool en leren zij weer allemaal nieuwe dingen. Heerlijk toch!