hoe moet je een konijn trainen in een open omgeving?

hoe kan ik mijn konijn trainen in open omgeving dus niet in de ren maar los in de tuin.
ze rent dan alleen maar weg

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Een konijn trainen kan, want het zijn erg slimme dieren.
Wat erg belangrijk is voordat je begint met de training:

* Zorg dat het konijn jou goed kent en vertrouwd
* Zorg dat het konijn de omgeving waar je hem traint goed
kent en niet schrikt van de geluiden die bij die omgeving horen
* Een konijn is een vluchtdier en gaat er vandoor als hij schrikt (in plaats van vechten)
* Trainen konijnen nooit met snoepjes die je van de winkel koopt, zijn veel te zoet (te veel suiker)
* gebruik een klikker (geen klikker uit de winkel, die zijn te luid maar bijvoorbeeld steeds dezelfde balpen)

Je kunt het beste je konijn belonen met een stukje groente (hele kleine stukjes en GEEN KOOLSOORTEN!) Let er daarbij wel op dat het konijn groente gewend is, want als dit niet zo is kan hij aan de diarree raken en dit is gevaarlijk voor konijnen.

Daarnaast moet je hem laten wennen aan de klikker. Als hij los loopt klik je met de pen en geef je hem een stukje groente, zo leert hij dat de klik "eten" betekend.

Konijnen zijn erg slimme dieren en ze kunstjes laten doen is zowel voor jou als voor het konijn er leuk.

Je zegt niet precies wat je het konijn wilt leren dus in dit voorbeeld leren we hem "opzitten"

Als het konijn gewend is aan de klikker, en dus weet dat het "eten" betekend kun je gaan trainen.

Stap 1: Begin met een klik, het konijn is alert en weet dat ie wat lekkers krijgt. (geef hem dit ook)

Stap 2. klik met de pen en houdt het stukje groente iets hoger en zeg "zit" (op een vriendelijke manier, zijn ze gevoelig voor)

Stap 3. Herhaal stap 2 en (verlies niet je geduld) een aantal keer en houdt steeds het groente een beetje hoger.

Stap 4. het konijn gaat nu zitten (kan enkele weken duren) en zal nu het woordje "zit" herkennen.

Dit is een klein voorbeeldje met een minimaal trainingsschema (er is niet veel ruimte op gv voor een uitgebreid schema)

Tot slot: Let er altijd op dat je konijn slim is, maar ook een eigen wil heeft. Wees geduldig, blijf vriendelijk en doe niks waar het konijn geen zin in heeft (onnodig oppakken, de meeste konijnen haten dit)

Train ook niet meer dan een kwartier tot 25 minuten per dag. Een konijn is snel uitgekeken op jou en gaat liever zn eigen gang.

Al is er nog veel meer te vertellen hierbij wil ik het laten, ik hoop dat je er wat mee kunt!

Veel plezier en veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
wat een super antwoord, daar kan vs mee vooruit!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een flinke lap tekst haha! Bedankt Rieneke!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dankje hier kan ik wat mee!

Andere antwoorden (1)

Bedoel je trucjes leren, zoja:
Als ze iets doet wat de bedoeling was (zoals door een hoepeltje springen of over een paar balkjes springen of flesjes omduwen) dan geef je haar/hem een snoepje.
Werkt heel erg goed.

Toegevoegd na 2 minuten:
oja, en doet dat dan met het lekkernij dat zij het aaaaller lekkerst vind ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat kan ze al ze kent al 5 commando's maar dat doet ze alleen in de ren niet met teveel ruimte ofzo
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer eens te zorgen dat ze je erg serieus neemt en dat ze snapt dat ze iets lekkers krijgt als ze iets goed doet (zie link)
http://www.bunnybunch.nl/konijnen/clickertraining-met-konijnen.html