Is het mogelijk een hond te euthaniseren d.m.v. homeopathie ?

Enige jaren geleden moest ik één van mijn honden laten inslapen, dat werd door mijn dierenarts op de gebruikelijke manier ( 2 spuitjes ) gedaan, mijn tante echter, die een fervente, absoluut-overtuigde homeopathie-fan is, nam mij kwalijk dat ik dit niet via homeopathie had laten gebeuren...
In volle rouw en met schuldgevoelens, want homeopathie zou misschien voor een nog betere levenseinde gezorgd kunnen hebben, belde ik naar mijn da hierover, zelfs naar het Belgische Gaia, beiden vonden dat ik juist gehandeld had.
Hoewel ik van mening ben dat homeopathie een dier niet kan doen inslapen, speelt die herinnering mij nog steeds parten...ik zou dan ook definitief de waarheid willen weten.

Z512099
7 jaar geleden
3.4K
gvrox
7 jaar geleden
Homeopathie is een (twijfelachtige) alternatieve *genees*wijze, daarmee kun je dus geen euthanasie plegen. Overigens, hoe kan iets een *beter* levenseinde geven dan de gebruikte methode ? Ik zou me niks aantrekken van die tante.
Erna55
7 jaar geleden
Heeft je tante dan ook een specifiek homeopathies middel in gedachte ?
Homeopathische middelen kunnen vrijelijk verkocht worden omdat ze geen schade aanrichten.
Z512099
7 jaar geleden
Ze sprak niet over een specifiek middel, ze is wel een bezield voorvechtster van homeopathie, ze gaat naar congressen en zo.
capthavoc
7 jaar geleden
Homeopathie is toch de geneeswijze waarbij een stof (die op zich vergifig kan zijn) zodanig wordt verdunt tot het nauwelijks nog meer is als een vloeistof met enkele moleculen/atomen van die stof per weet ik veel hoeveel water /vloeistof moleculen zodanig dat het niet dodelijk kan zijn.
dus hoe wil je dat voor elkaar krijgen ? Als het onverdund vergif is is het geen homeopathie meer
maar gewoon je hond vergiftigen. Insuline (althans is ga er maar even vanuit dat dat het middel dat is gebruikt) naast een slaapmiddel is tenminste een lichaam eigen substantie.
in overdosis weliswaar maar denk ik nog steeds de humaanste manier. en was het alleen een luchtspuit in het hart naast en slaapmiddel was dan is daar ook geen sprake van een vergiftiging. Volgens mij bestaat er niet eens een homeopatisch middel dat als heel sterk slaapmiddel kan worden gebruikt.
en al zeker geen "inslaap" middel.
Z512099
7 jaar geleden
Volgens mij ook niet, toch was mijn tante daar zeker van.
Z512099
7 jaar geleden
Ze zou onze hond een "pil" geven, zo zou ze dan inslapen...
Ivana
7 jaar geleden
Ik vind het vreselijk voor jou, dat je een schuldgevoel hebt overgehouden aan een diervriendelijke manier van euthanaseren van je hond. Een dierenarts is opgeleid voor het voorkomen van ziekten of genezen van dieren, groot en klein en heeft net als reguliere artsen, de plicht een dier zoveel mogelijk pijn en angst te besparen. Als in gezamenlijk overleg besloten is, om wat voor reden dan ook, het dier een verder lijden te besparen en hem te laten inslapen, is de gebruikelijke manier de juiste.
Jagers prefereren vaak hun eigen jachthond zelf uit zijn lijden te verlossen met een gericht schot. Ook dat is toegestaan en voor het dier pijnloos en zonder angst.
Ik zou die tante van jou links laten liggen, zeker zolang ze niet met sluitende bewijzen komt, dat haar homeopathie een beter levenseinde oplevert.
Het enig liefdevolle dat je nog voor je hond had kunnen doen, is je dierenarts te vragen het einde thuis te laten plaatsvinden. Voor de hond de plek waar hij het meest ontspannen is. Dat heb ik bij mijn hond gedaan en hij is in vrede gestorven.
Dat doet zeer en blijft lang knagen, maar wij leven gemiddeld langer dan een hond, dus daar moeten we iedere keer weer doorheen. Niets aan te doen, maar alsjeblieft:géén schuldgevoelens als je alles hebt gedaan wat in je vermogen lag.
Z512099
7 jaar geleden
De hond zou een pil krijgen en zou vredig en geleidelijk inslapen, dat is wat mijn tante toen zei...ik heb al lang geen contact met haar.
Cryofiel
7 jaar geleden
Jouw tante gelooft in homeopathie, dat is wel duidelijk. Doet homeopathie iets? Soms. Soms niet. Het is een behandelwijze die bestaat uit een mengelmoes van werkzame en onzinnige voorschriften. Het is maar net wat je treft. Een pure gok dus.
Z512099
7 jaar geleden
Mijn tante vond de gebruikelijke manier van euthanasie, de inspuitingen dus, redelijk "agressief"... ze meende dus echt dat euthanasie via homeopathie veel beter was.
Cryofiel
7 jaar geleden
Ja, dat vindt jouw tante. Maar dat is niet van belang. Het enige dat telt is hoe het werkelijk zit.
Rieneke1
7 jaar geleden
Jouw tante is een zwevert, en het is jammer dat je haar gezwets serieus neemt. Niet doen: je hebt het goed gedaan. Wat je in een volgend geval (dat het nog maar lang mag duren) wel kan overwegen is om aan de dierenarts 1 enkele prik te vragen: een buikprik. Hiermee zakt het dier langzaam weg, een niet belastende euthanasie die prettig is voor dier en baasje.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Met echte homeopathie niet . Met natuurlijk gif wel . Maar dat kan ( is ) enorm pijnlijk zijn . Oo o wat erg dat zo'n tante haar ( domme ) mening ventileert en jou een misplaatst schuld gevoel opdringt . Nee het is niet mogelijk met reguliere homeopathie . Wel met duizenden gif stoffen plantaardig of uit zeg slangen of ? Gif Ik ga ze hier niet uitspellen :) maar uiterst pijnlijk en onvoorspelbaar qua doodsstrijd . Laat die beker aan mij voorbij gaan . :)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dit is deels een vraag over de mening/geloof van iemand anders. Goed mogelijk dat een en ander niet goed uitgelegd en begrepen worden. De vraag wat er door tante precies met homeopathie wordt bedoelt zou eerst gesteld mogen worden.
Er wordt hier o.a. gesproken over plantaardige middelen, dat is geen homeopathie. Verder klopt het wat capthavoc schrijft.
Z512099
7 jaar geleden
Mijn tante had het duidelijk over homeopathie, nooit over plantaardige middelen, ze behandelde zelfs haar kippen homeopathisch...
Cryofiel
7 jaar geleden
Arme kippen... Aan de andere kant, de meeste homeopathische middelen doen niets, dus hopelijk zullen de kippen er weinig last van hebben gehad. Maar zoals gezegd, we weten niet wat jouw tante onder 'homeopathie' verstaat. Bedoelt ze daarmee alleen de klassieke homeopathie, volgens de leer van Hahnemann? Of bedoelt ze de moderne variant daarvan? Ziet ze fytotherapie ook als onderdeel van de homeopathie of juist niet? Hoe dan ook, alles wat reeds is gezegd geldt nog steeds, ongeacht wat jouw tante precies onder 'homeopathie' verstaat.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
uit andere reactie:
"ze is een bevoegd homeopaat."
Dan kan ze vast vertellen welk middel ze zou toepassen.
Cryofiel
7 jaar geleden
Nee, ik denk niet dat ze dat zal vertellen. Een homeopaat zegt meestal dat het middel afhangt van de patiënt, dus dat ze de hond zou moeten zien, dat ze hem zou moeten "beleven en ervaren", en dat ze dan pas het middel, de dosis en de manier van toedienen zou kunnen bepalen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nogal denigrerend en vooringenomen want er is weinig bekend over de richting die tante aanhangt.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Homeopathische middelen kunnen zeker werken ook bij huisdieren. Onze golden had erg veel baat bij een homeopathisch middel. Ik weet alleen niet meer hoe het heette. Zonder druppels liep hij mank. Met druppels niet. Maar een hond laten inslapen d.m.v. een homeopathisch middel. Heb ik nog nooit van gehoord. Wat had ze gedacht. Een pil maken van cacao? Of een pil van slangengif? Ik vraag me af wat haar bedoeling geweest is met haar opmerkingen. Of ze heeft de klok wel horen luiden....of ze kon er niet mee omgaan dat jullie verdriet hadden en heeft gewoon dom zitten l*llen omdat ze niet simpelweg kon zeggen "dat vind ik heel erg voor je" Dat is net als mijn oma. Ik maak een dodelijk ongeval mee. En mijn moeder belt oma op, om het haar te vertellen want ik zou daar de volgende dag heen gaan. Ik kom bij oma binnen. En het eerste wat ze zegt is. Het is natuurlijk heel ernstig wat je gezien hebt gisteravond. Maar in 40/45 heb ik mensen het leven gered die ernstig gewond geraakt waren. Dat soort dingen troosten niet, het helpt niet, het heeft geen enkel doel. Behalve dan dat jij je er nog kl*teriger door voelt. En degene die het gezegd heeft....geen idee wat die denkt. Is ook niet belangrijk. Je hebt yoen samen met je dierenarts een verschrikkelijk moeilijke beslissing gemaakt. En als je daar toen achter stond is dat alles wat er toe doet.
Z512099
7 jaar geleden
Heel juist, er zijn van die mensen die heel kwetsend kunnen overkomen en dat zelf niet beseffen, helaas hebben we geen knop waarmee we zo'n herinnering kunnen wissen.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Klopt. Dat zou in sommige gevallen wel prettig zijn. Ik heb genoeg herinneringen die ik graag zou vergeten.
Cryofiel
7 jaar geleden
@HeerVoldemort, even over jullie Golden - Je zegt dat homeopathische middelen best kunnen werken. Dat klopt. Maar dat komt niet doordat de homeopathie een goede methode is. Het komt doordat de homeopathie een wonderlijk mengsel is van werkzame en niet-werkzame behandelingen. Misschien heeft jullie hond toevallig een werkzaam middel gekregen. Er zijn natuurlijk nog andere verklaringen mogelijk waardoor jullie hond ineens geen klachten meer had:
--  Misschien werkten deze druppels toevallig echt.
--  Mischien was er sprake van een placebo-effect. Dat is ook bij huisdieren heel sterk aanwezig, zeker bij sociale dieren zoals honden.
--  Misschien was het toeval, en zou de hond ook zonder behandeling geen klachten meer hebben gehad. Zonder verdere informatie is het op dit moment nog niet mogelijk een keuze te maken tussen deze drie mogelijkheden. We moeten ze dus alledrie openhouden. Ofwel: we mogen op dit moment nog niet zeggen dat jullie ervaring zou bewijzen dat homeopathie werkt.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Als hij het spul niet kreeg liep hij na 3 dagen weer mank. Placebo effect? Misschien maar hoe legt een hond de link tussen druppels op zijn voer en pijn? Hoe moet de hond weten waarom je hem iets geeft? We kennen allemaal de mank lopende hond die merkt dat hij extra aandacht krijgt als hij met een poot trekt. En vervolgens vergeet welke poot er nu pijn deed dus dan weer links en dan weer rechts voor aandacht. Maar een hond die dat 8 jaar vol hield? En altijd met dezelfde poot voor druppels op zijn voer? Nee dat geloof ik niet. Ik geloof echt dat dit middel hielp. De behandeling is een paar keer gestopt en dan kwam het mank lopen terug. Ook toen hij op speciaal voer gezet werd. Maar hoe vaak moet je stoppen om te kijken of de hond inmiddels genezen is? In die 8 jaar is de behandeling 5x gestopt voor een paar weken. Dus ja ik geloof dat homeopathische middelen bij bepaalde aandoeningen echt kunnen helpen, zowel bij mens als bij dier. Nee ik geloof niet in homeopathische pijnloze euthanasie.
Cryofiel
7 jaar geleden
Er zijn inderdaad middelen die 'homeopathisch' worden genoemd en die desondanks werken. Dat komt doordat de homeopathie een mengelmoes is van werkzame middelen en onzinmiddelen. Dus best kans dat het inderdaad door die druppels kwam. Is dat een reden om dan maar op de homeopathie te vertrouwen? Wat mij betreft niet. Vertrouwen op homeopathie kan in mijn ogen pas nadat de homeopathie zichzelf heeft opgeschoond. Dat wil zeggen: alles wat niet werkt eruit gooien, zodat alleen die dingen overblijven die wel werken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Homeopathie is geen mengelmoes. Er zijn bedrijven en onwetenden die het er een mengelmoes van maken en het hier een mengelmoes noemen. Als er twijfel is dan eerst vragen welk middel precies gegeven is.
Bij Heervoldemort gok ik trouwens dat het om (echte) homeopathie gaat.
Cryofiel
7 jaar geleden
Homeopathie is wel degelijk een mengelmoes. Zo worden regelmatig werkzame stoffen gebruikt in een werkzame dosering. In zo'n geval kan homeopathie werken. Maar er worden ook regelmatig onwerkzame stoffen gebruikt. Of werkzame stoffen, maar dan in een dosering die zo laag is dat het effect nul is. In die gevallen kan homeopathie nooit werken. Berucht (en bekend) voorbeeld is de verdunning C20. Die is zo enorm hoog dat er in feite zelfs geen vleugje werkzame stof meer overblijft. Je krijgt dan dus een middeltje zonder werkzame stof - dus is het niet bepaald verbazingwekkend dat zo'n middeltje absoluut niets doet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Zo worden regelmatig werkzame stoffen gebruik ..t"
Waarschijnlijk heb je het nu over niet verdunde stoffen, dat is geen homeopathie.
Graag een voorbeeld, anders blijft het welles/nietes.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waarschijnlijk heb je het nu over niet verdunde stoffen, dat is geen homeopathie. https://nl.wikipedia.org/wiki/Homeopathie#Stromingen "Dat is geen klassieke homeopathie" is de juiste zin, zou ik zeggen.
Cryofiel
7 jaar geleden
Klopt, MrTomaat. Volgens de homeopathische leer kan *elke* stof worden gebruikt. Organisch, anorganisch. Plantaardig, dierlijk. Maakt niet uit. Hoofdzaak is, volgens hun theorie, dat je een stof gebruikt waarvan een gezond persoon ziek wordt. Die stof verdun ("potentieer") je dan, en dan is het ineens een medicijn. Een homeopaat kan dus een werkzame stof verdunnen ("potentiëren", volgens de homeopathische leer). Hij kan ook een totaal onwerkzame stof verdunnen. Dat maakt voor de homeopaat namelijk niet uit. De mate van verdunning kan groter of kleiner zijn. Er zijn daardoor homeopathische middelen die behoorlijk verdund zijn maar waar nog wel wat van de oorspronkelijke stof inzit. Er zijn ook homeopathische middelen (C20 en hoger) waar de oorspronkelijke stof niet meer in voorkomt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
`Hoofdzaak is, volgens hun theorie, dat je een stof gebruikt waarvan een gezond persoon ziek wordt`
`Hij kan ook een totaal onwerkzame stof verdunnen. Dat maakt voor de homeopaat namelijk niet uit.`
Dat spreekt elkaar tegen. (van een onwerkzame stof kan je niet ziek worden)
Cryofiel
7 jaar geleden
Sorry, ik heb me niet geheel duidelijk uitgedrukt. De eerste zin had moeten zijn:
Hoofdzaak is, volgens hun theorie, dat je een stof gebruikt waarvan VOLGENS HUN IDEEËN een gezond persoon ziek wordt. Bij de tweede zin had ik als toelichting moeten schrijven dat er stoffen zijn die volgens de homeopathische leer werkzaam zouden zijn, maar die in werkelijkheid totaal onwerkzaam zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ok, we weten wat homeopathie is. "de" werkelijkheid bestaat niet, enkel jouw en ieders eigen werkelijkheid en dan nog is er een zeer grote kans dat die "werkelijkheid" een simulatie is. Maar om het concreet te houden:
Een voorbeeld van de mengelmoes is er nog steeds niet.
Cryofiel
7 jaar geleden
Dat "de" werkelijkheid wel degelijk bestaat is het uitgangspunt van zowat alles wat wij als mensheid doen om vooruitgang te boeken. De stelling dat "de" werkelijkheid niet zou bestaan, maar dat iedereen een "eigen werkelijkheid" zou hebben, komt nog slechts voor in de alternatieve hoek. Wat de aanhangers van die stelling eigenlijk bedoelen is niet zozeer dat er "vele werkelijkheden" bestaan, maar dat er heel gewoon één werkelijkheid is, waar iedereen een eigen interpretatie van heeft. Ofwel:
Jij hebt jouw beeld van de werkelijkheid, ik heb mijn beeld van de werkelijkheid - maar er bestaat slechts één werkelijkheid. De kunst is nu om te kijken welk beeld van de werkelijkheid het beste overeenstemt met de werkelijkheid zelf. Terug naar de homeopathie - Zoals je weet, wordt Sint-Janskruid in de homeopathie gebruikt. Dat heeft een echte werking. Sint-Janskruid D4 zal bijvoorbeeld echt werken. Maar homeopathen geven ook wel eens Sint-Janskruid C20. En dat zal niet werken. Echt helemaal niet. Het is pure onzin (op het placebo-effect na, natuurlijk). Zoals je ook weet, kan een homeopaat selenium voorschrijven bij maagklachten. Selenium is echter totaal niet werkzaam tegen welk maagprobleem dan ook. Sterker nog, seleniumtekort komt nauwelijks voor, tenzij je bepaalde zeer ernstige ziekten hebt - en als een patiënt zo'n ernstige ziekte heeft, zijn er heel andere problemen dan die maagproblemen die je toch niet met selenium kunt behandelen. Maar toch blijven homeopathen selenium voorschrijven bij maagklachten. Ze gaan zelfs nog verder: ze schrijven regelmatig een homeopathisch verdunde seleniumoplossing voor die zó enorm verdund is dat er geen selenium meer inzit. Dat betekent dus dat ze iets voorschrijven waarin zelfs het onwerkzame middel niet eens meer voorkomt. Over mengelmoes gesproken...

Het beste antwoord

Of je een hond kunt euthanaseren met een homeopathisch middel is twijfelachtig. De hele homeopathie is namelijk twijfelachtig.

Homeopathie bestaat uit een mengelmoes van zinnige en onzinnige behandelingen. Zo worden er vaak plantaardige middelen gebruikt - en sommige daarvan kunnen best helpen, dus echt helpen, ook zonder suggestie.

Maar diezelfde homeopathie schrijft ook middeltjes voor die aantoonbaar NIET werken. Dat is de reden dat homeopathie niet wordt geaccepteerd door de medische gemeenschap.

Een bekende grap is:
--  Vraag: Hoe noem je een homeopathisch middel dat wél werkt?
--  Antwoord: Een regulier middel!

En daar zit wat in. De geneeskunde accepteert namelijk alles, ook onwaarschijnlijke dingen - zolang je maar kunt laten zien dat het werkt. Kun je niet laten zien dat iets werkt, dan zal de geneeskunde het niet accepteren - en dat lijkt mij een uitstekende uitgangshouding.

Terug naar euthanasie via homeopathie.

Als je daarvoor kiest, loop je dus het risico dat de homeopaat jou een middel aansmeert waarvan hij of zij overtuigd is dat het werkt - maar of het werkelijk werkt is maar de vraag. Een ander risico is dat het middel misschien wel werkt, maar dat het niet het beste middel is. Het zou bijvoorbeeld een middel kunnen zijn waarvan jouw hond bij volle bewustzijn tergend langzaam zou zijn gestikt, om maar eens iets te noemen.

Nogmaals: als er een homeopathisch middel zou bestaan dat voor een beter levenseinde zou zorgen dan de bestaande middelen, dan zou elke dierenarts dat homeopathische middel al lang gebruiken. Het feit dat dat niet zo is geeft al aan dat homeopathische middelen ofwel niet werken, ofwel slechter werken dan de middelen waar elke goede dierenarts voor kiest.

Jij kunt dus gerust zijn: je hebt het beste gedaan dat je nog voor jouw hond kon doen.

Jouw tante kun je negeren. Zij is een gelover die niet openstaat voor informatie die niet overeenstemt met haar geloof. Nu heeft iedereen recht op zijn eigen geloof, maar zodra het gaat om het welzijn van mens of dier zou ik de realiteit verkiezen boven welk geloof dan ook.

Cryofiel
7 jaar geleden
Z512099
7 jaar geleden
Dat was ook mijn grootste vrees: stel... stel dat die "pil" niet of onvoldoende werkte, dan had mijn hond een lange lijdensweg moeten ondergaan, misschien stikte ze dan inderdaad langzaam, dat had best gekund, dan had ik daar mooi gestaan zonder dierenarts aan mijn zijde!
Inderdaad mijn tante was, is, een gelover en discussies hieromtrent met haar waren nutteloos.
Dank voor uw antwoord.
Rieneke1
7 jaar geleden
Plantaardige middelen kunnen werkzaam zijn, maar dan heb je het over fytotherapie, en dat is wat anders dan homeopathie. Homeopathie werkt nooit, of het moet via suggestie werken.
gvrox
7 jaar geleden
En als je de suggestie hebt dat je dood bent, ben je dus niet dood.
Cryofiel
7 jaar geleden
Klopt, Rieneke1. Maar in het spraakgebruik worden sommige vormen van fytotherapie toch homeopathie genoemd, al is dat eigenlijk niet terecht. Dus we moeten er rekening mee houden dat iemand die het over 'homeopathie' heeft, feitelijk ook fytotherapie bedoelt.
Z512099
7 jaar geleden
Mijn tante had het nooit over fytotherapie ( kruidengeneeskunde ), ze volgde een opleiding in de homeopathie, ze is een bevoegd homeopaat.
Cryofiel
7 jaar geleden
Oké, dan zal ze dat verschil inderdaad wel kennen. Maar dan is het ook geen wonder dat ze in homeopathie gelooft...