'Als je een terrarium voor een kameleon 2e hands koopt moet je dan rekening houden met dat er misschien nog bacteriën in zitten?'

/

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

De hele wereld is vergeven van de bacteriën en dat is maar goed ook want waren die er niet dan waren wij er ook niet. Er zijn nuttige en schadelijke bacteriën en die laatste moeten natuurlijk niet de overhand krijgen want dan worden wij ziek en hetzelfde geldt voor dieren.

Maar je bedoelt natuurlijk of er maatregelen moeten worden ivm een 2e hands aangeschaft dierenverblijf, in jouw geval terrarium. Het antwoord is ja, want je weet niet of de dieren die er in gezeten hebben ziek zijn geweest en er kunnen natuurlijk ook nog allerlei beestjes, ongedierte, zoals vlooien, mijten en noem maar op eitjes hebben gelegd en je wilt natuurlijk voorkomen dat de door jou daarin te houden dieren besmet worden.

Dus maak het terrarium eerst heel goed schoon, eerst met bv. een zachte handveger, en .nawrijven met een droge doek. Daarna met bv. een oude tandenborstel in de hoekjes en randen goed uitborstelen. Daarna met een zo heet mogelijke natte doek de hele bewerking herhalen, weer goed uitdrogen en daarna het terrarium een flinke tijd ondersteboven in de zon zetten of de bovenkant afgedekt met een doek zodat er geen nieuwe insecten of viezigheid in kan waaien. Door het hete zonlicht zullen de eventueel nog achtergebleven onzichtbare eitjes e.d. doodgaan en wordt het terrarium goed droog.

Het is verstandiger geen schoonmaakmiddelen te gebruiken omdat zo'n kameleon daarvan ook ziek kan worden of je moet goed advies vragen in (een) de dierenwinkel.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee, je kunt hem goed zelf schoonmaken met alcohol. Wel alcohol die je voor wondjes gebruikt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het is altijd best om het nog eens te ontsmetten, dan is er meer hygiëne maar het zal hoogstwaarschijnlijk niet kwaad kunnen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat er bacteriën in zitten is niet het grootste probleem, ander ongenode gasten zoals de eitjes van de bloedluis zijn een veel groter probleem.

Maak het hele terrarium met heet water en een ontsmettingsmiddel (chloor) grondig schoon, spoel het na het schoonmaken grondig uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je geen risico wilt lopen koop dan wat Halamid bij de drogist en maak daar de bak mee schoon. Dit dood alle ongedierte en ben je zeker van je zaak.